بافت اصلی خیابان مطهری اداری، تجاری است و بسیاری از نهادهای دولتی، شرکت‌های مالی، بازرگانی، پزشکی، صنعتی و دانشگاهی در آن حضور دارند از جمله دانشکده الهیات که سال ۱۳۵۸ شاهد یک رخداد تلخ بوده است.

خیابان مطهری

همشهری آنلاین - صفورا صادقی: خیابان شهید مطهری در قدیم تخت طاووس نام داشت. این خیابان میان خیابان ولیعصر و شریعتی واقع شده است. مطهری، جهتی شرق به غرب دارد و از سمت شرق با بزرگراه صیاد شیرازی محدود می‌شود. خیابان شهید مطهری با داشتن مراکز مهم دولتی و اداری و بازرگانی به‌عنوان قطب تجاری شناخته می‌شود.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

خیابان شهید مطهری با اینکه یکی از پر رفت و آمدترین خیابان‌های شهر است ولی تقریبا هیچ جاذبه گردشگری در آن وجودندارد ولی جالب است بدانید اکثر آژانس‌های مسافرتی در این خیابان دفتر دارند و از رونق خوبی هم برخوردارند. همچنین احداث چندین هتل و هتل آپارتمان، از قدیم تا جدید محل اسکان مسافران در این خیابان مرکزی شهر است.

داستان یک ترور در دانشکده الهیات

از ساختمان‌های مهم خیابان شهید مطهری، تخت طاووس قدیم ابتدای خیابان تقاطع ولیعصر (عج) با تخت طاووس، هتل چهار ستاره بزرگ تهران است که در سال ۱۳۵۵ به بهره برداری رسید و یکی از نمادهای پیشرفت و توسعه این منطقه محسوب می‌شد.

ساختمان بزرگی که بعد از انقلاب در اختیار صدا و سیما قرار گرفت و به نام موسسه سروش شناخته می‌شود در محدوده تقاطع خیابان مفتح واقع شده است. کلیه امور فرهنگی چاپ و انتشار مربوط به صدا و سیما در این موسسه انجام می‌شود. آغاز شکل‌گیری این موسسه به سال ۱۳۴۶ می‌رسد با انتشار اولین جلد از مجله «تماشا» از «سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران» که در تهران و شهرستان ها توزیع می‌شد و تا سال ۱۳۵۶ با همین نام فعالیت می‌کرد. پس از آن به نام «سروش» تغییر کرد که تا امروز به‌همین نام فعالیت می‌کند. سفارت زلاندنو و کانادا، دانشکده الهیات دانشگاه تهران، دانشکده اقتصاد علامه‌ طباطبایی و چندین انتشاراتی مهم در این خیابان قرار گرفته است.

داستان یک ترور در دانشکده الهیات

نصرالله حدادی، تهران‌شناس، می‌گوید: «در دهه ۵۰ احداث بیمارستان‌های شیک و مجهز در این خیابان باعث شد این محل برای پزشکان شاخص شود. بیمارستان جم در سال ۱۳۴۷ با همکاری گروهی از پزشکان سرشناس در زمینی به مساحت ۴۰۰۰ متر مربع ساخته شد که در زمان خود به پیشرفته‌ترین دستگاه‌های رادیولوژی و قلبی مجهز شد. بیمارستان قدیمی دیگر این محله تهران کلینیک نام دارد که در سال ۱۳۴۴ با الهام از موسسات پزشکی آمریکایی ساخته شد. بیمارستان توس هم با مالکیت خصوصی جزء بیمارستان‌های مجهز این منطقه‌ است در سال۱۳۵۵ مورد بهره‌بردای قرار گرفت.»

ساخت باشگاه بانک سپه ابتدای خیابان تخت طاووس و دفاتر بازرگانی و مالی شرکت‌های کوچک و بزرگ در این منطقه باعث شد این خیابان از همان ابتدا به عنوان منطقه اداری و تجاری بیشتر شناخته شود.

داستان یک ترور در دانشکده الهیات

حدادی اضافه می‌کند: «از اتفاقات مهم این خیابان ترور دکتر محمد مفتح در دانشکده الهیات بود که در همان روز یعنی ۲۷ آذر ماه ۱۳۵۸ صدای شلیک گلوله ها را از دفتر محل کار خود شنیدیم و وقتی به دانشکده الهیات رسیدیم شهید مفتح را با آمبولانس بردند. دکتر مفتح بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ سرپرست دانشکده الهیات شد که توسط گروه فرقان به شهادت رسید. در دانشکده الهیات، شهید مرتضی مطهری هم تدریس می‌کرد.»

داستان یک ترور در دانشکده الهیات

شهید مرتضی مطهری در ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ هجری شمسی در فریمان واقع در ۷۵ کیلومتری شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی متولد شد. استاد فلسفه اسلامی و شاگرد امام خمینی(سره) بود که پس از انقلاب اسلامی در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ هنگامی که از منزل یدالله سحابی خارج می‌شد، جلو پارک امین الدوله توسط گروه فرقان مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بعد از انتقال به بیمارستان طرفه به شهادت رسید. پس از این واقعه خیابان تخت طاووس به نام شهید مطهری تغییر نام داد.

کد خبر 820281

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha