یمنی‌ها در دریای سرخ از صرف حمله به کشتی‌های متعلق به اسرائیل فاصله گرفته‌اند و در پاسخ به حملات منطقه‌ای آمریکایی‌ها، به ناوگان دریایی آمریکا حمله می‌کنند.

ناو گراویلی آمریکا

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: آمریکایی‌ها پس از ۱۰ساعت دریانوردی پراسترس در آب‌های جنوبی یمن موفق می‌شوند کشتی آسیب دیده خود را از دست حملات یمنی‌ها نجات دهد. ۲بار حمله موشکی و یک بار یورش قایق‌های یمنی به سمت کشتی مرسک هانگژو، آنها را با ناوشکن‌های آمریکایی مواجه می‌کند. یک رسانه آمریکایی روایت این چند ساعت درگیری را با جزییات دقیق‌تر منتشر کرده است.

به گزارش سی بی اس آمریکا «مقامات آمریکایی گفتند که یک ناوشکن آمریکایی در حال گشت زنی در دریای سرخ روز شنبه ۲موشک بالستیک را که از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن شلیک شده بود، ساقط کرد. این اتفاق پس از آن بود که گزارشی مبنی بر اصابت یک موشک به یک کشتی تجاری منتشر شده بود.»

ساعاتی بعد، چهار قایق سعی کردند به همان کشتی کانتینری ایالات متحده حمله کنند. فرماندهی مرکزی ایالات متحده گفت که نیروهای آمریکایی آتش گشودند، ۳قایق از ۴قایق غرق شدند و خدمه آنها کشته شدند، هیچ آسیبی هم به پرسنل یا تجهیزات آمریکایی وارد نشد.

به گفته فرماندهی مرکزی ایالات متحده، کشتی کانتینری مرسک هانگژو که متعلق به دانمارک است با پرچم سنگاپور در حال حرکت بوده است و در ساعت ۲۰:۳۰ به وقت محلی توسط یک موشک در دریای سرخ جنوبی مورد اصابت قرار گرفته بود.

سنتکام در پستی در رسانه های اجتماعی گزارش داد که به کسی آسیب نرسیده و کشتی همچنان قابل دریانوردی است. در حین کمک به کشتی مرسک هانگژو، ناو یواس‌اس‌گراوی ۲موشک ضدکشتی را که از یمن شلیک شده بود، سرنگون کرد. سنتکام اعلام کرد که به نظر می‌رسد این موشک‌ها به سمت ناو یواس‌اس‌گراوی و یواس‌اس‌لابون شلیک شده بودند.

به گفته فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، کشتی کانتینری برای دومین بار حوالی ساعت ۶:۳۰ صبح روز یکشنبه به وقت محلی، با قایق‌هایی که از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن اعزام شده بودند، رودررو شد. این بار خدمه کشتی مرسک هانگژو همراه با سلاح‌های سبک خودشان حاضر شدند و هنگامی که قایق‌های یمنی به ۲۰متری کشتی رسیدند و تلاش کردند تا به داخل کشتی وارد شوند، تیم امنیتی کشتی مرسک هانگژو به سمت آنها آتش گشود.

به گفته سنتکام، هلیکوپترهای آمریکایی از ناو یواس‌اس آیزنهاور و گراویلی به تماس اضطراری کشتی مرسک هانگژو پاسخ می‌دهند و سپس به قایق‌های کوچک پیام می‌دهند ولی این قایق‌ها به هلیکوپترها و خدمه آمریکایی تیراندازی می‌کنند. هلیکوپترهای نیروی دریایی ایالات متحده برای دفاع از خود به آتش پاسخ می‌دهند و ۳قایق از ۴قایق کوچک را غرق کردند و خدمه را می‌کشند. قایق چهارم هم از منطقه فرار می‌کند.

۲۳ حمله به ما شد

سی بی اس آمریکا نوشت : حادثه روز شنبه بیست و سومین حمله از این دست حملات توسط حوثی‌ها به کشتی‌های کشتیرانی بین‌المللی از ۱۹نوامبر بوده است. اوایل ماه جاری میلادی، سنتکام گزارش داد که ناوشکن یواس‌اس‌کارنی که از موشک‌های هدایت‌شونده برخوردار است، ۱۴ پهپاد تهاجمی را که گمان می‌رود از یمن تحت کنترل حوثی‌ها شلیک شده بود، سرنگون کرد.

کاخ سفید هفته گذشته تهران را متهم کرد که نقش گسترده‌ای در حملات شورشیان حوثی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ دارد؛ ادعایی که وزارت امور خارجه ایران آن را رد کرد.

پنتاگون گزارش داد که در ۲۳دسامبر، یک تانکر مواد شیمیایی در سواحل هند مورد اصابت پهپادی قرار گرفت که از ایران شلیک شده بود. این کشتی تحت پرچم لیبریا حرکت می‌کرد و توسط هلند اداره می شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به سی‌بی‌اس‌نیوز گفته بود: ما واقعاً نمی‌خواستیم این بحران گسترش یابد. اما ایالات متحده با حمایت از اسرائیل جنگ در غزه را تشدید کرده است. یمن خودش تصمیم می‌گیرد و مستقل عمل می‌کند.

هفته گذشته، غول انرژی بریتیش پترولیوم اعلام کرد که به دلیل این حملات به طور موقت کلیه محموله‌های گاز و نفت در دریای سرخ را متوقف می‌کند.

کد خبر 820485

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    4 4
    اسراییل و امریکا محکوم به شکست
  • احمدنیسی IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
    1 4
    سلام آمریکا باید زربه صختی بخورد که از منطقه دور شود این کثافتها
  • Daryosh shojaei IR ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
    0 1
    ما ملت ایران خواهان جنگ با آمریکای نجس و اسرائیل ملعون کودک کش هستیم عمر صهیونیسم به سر رسیده باید آنها را نابود کنیم انشاالله