دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: خبرگزاری دولتی کره شمالی اعلام کرد که این کشور دومین بمب اتم خود را نیز آزمایش کرده است.

سی ان ان روز دوشنبه 25 مه به نقل از خبرگزاری دولتی کره شمالی(KCNA) اعلام کرد که این آزمایش اتمی با رعایت کامل موارد ایمنی در سطح بالاتری از لحاظ قدرت انفجاری و تکنولوژی مهار آن نسبت به آزمایش اول انجام گرفت. کره شمالی اولین آزمایش بمب اتمی خود را در ماه اکتبر سال 2006 انجام داده بود.

پیش از اعلام این خبر، مقامات کره جنوبی با بیان این مطلب که دستگاه‌های لرزه نگار لرزش‌هایی را در محل اولین آزمایش بمب اتمی کره شمالی ثبت کرده‌اند، اعلام کرده بودند که در حال بررسی احتمال انجام یک ازمایش هسته‌ای از سوی این کشور هستند.

نتایج بررسی‌های زمین شناسی در مرکز لرزه نگاری آمریکا نیز حکایت از آن دارد که زمین لرزه‌ای به قدرت 4.7 ریشتر در کره شمالی به وقوع پیوسته که کانون آن در نزدیکی محل سایت اولین آزمایش اتمی کره شمالی قرار دارد.

پس از تائید خبر انجام آزمایش بمب اتمی از سوی کره شمالی، لی میونگ باک رئیس‌جمهوری کره جنوبی دستور برگزاری اجلاس اضطراری شورای امنیت ملی کشورش را صادر کرد.

به گزارش بی بی سی، وزارت امورخارجه ژاپن نیز اعلام کرد که نسبت به این آزمایش به شیوه‌ای مسوءلانه در سازمان ملل واکنش نشان خواهد داد.

سخنگوی دفتر نخست وزیری ژاپن نیز روز دوشنبه اعلام کرد در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر آزمایش هسته‌ای زیر زمینی کره شمالی، دولت در دفتر تارو آسو نخست وزیر یک کمیته بحران تشکیل داده است.

این سخنگو افزود: کمیته بحران صبح روز دوشنبه به وقت محلی پس از دریافت اطلاعات مربوط به آرمایش هسته‌ای کره شمالی در مرکز مدیریت بحران مقر نخست وزیری تشکیل شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یکشنبه شب 24 مه اعلام کرد که دولت این کشور نمی‌تواند در حال حاضر آزمایش هسته‌ای جدید کره شمالی را تایید کند.

اندی لین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: اخباری را در این باره دریافت کرده‌ایم اما در حال حاضر نمی‌توانیم آنرا تائید کنیم و در تلاش هستیم تا اطلاعات بیشتری درباره آزمایش هسته‌ای کره شمالی کسب کنیم.

یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد: آمریکا برای پی بردن به صحت و سقم ادعاهای کره شمالی درباره انجام آزمایش هسته‌ای جدید، رایزنی‌هایی با متحدانش آغاز کرده است.

اتحادیه اروپا نیز تحولات اخیر در کره شمالی را بسیار نگران کننده خواند.

به دلیل وقوع نگرانی‌ها از احتمال افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره، بهای سهام در بازار بورس کره جنوبی 4 درصد کاهش پیدا کرد. 

یک ماه پیش کره شمالی اعلام کرده بود که مبادرت به انجام یک ازمایش اتمی خواهد کرد.ماه گذشته کره شمالی در اعتراض به آنچه که محکومیت بین‌المللی علیه آزمایش موشکی اخیر این کشور خوانده می‌شود، از گروه گفت و گو‌های شش جانبه خارج شده بود.

پیشتر نیز کره شمالی در اعتراض به این مساله که دولت آمریکا به تعهدات خویش در قبال این کشور عمل نکرده اعلام کرده بود که فعالیت‌های اتمی‌اش را از سر خواهد گرفت.

دولت آمریکا بر مبنای معاهده کمک در برابر خلع سلاح، متعهد شده بود در قبال برچیده شدن تاسیسات هسته‌ای کره شمالی به این کشور کمک‌های اقتصادی ارائه کند و کره شمالی را از فهرست کشور‌های به اصطلاح تروریست خارج کند.

کد خبر 82120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز