سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
۰ نفر

ارامنه در تهران با توجه به فعالیت‌ها فرهنگی و ورزشی و اجتماعی‌شان نیازمند راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی و ارتباطی بودند. چاره این کار تشکیل انجمن‌های محلی، مذهبی و صنفی بود تا زنجیره پیوند ارامنه در میان محله‌های مختلف به بهانه‌ای فراهم شود.

انجمن محلی ارامنه

همشهری آنلاین- بهاره خسروی : ایساک یونانسیان، پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ارامنه ایران و قفقاز، اطلاعات خوبی در باره انجمن‌های محلی و صنفی که پرچمدار آن انجمن‌های بانوان بود در اختیارمان می‌گذارد.

بانی انجمن ۱۱۸ساله خیریه، بانوان ارمنی بودند
ایساک یونانسیان، پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ارامنه ایران و قفقاز

خیریه بانوان ارمنی

مهرماه سال ۱۲۸۴، انجمن خیریه بانوان ارمنی تهران شکل گرفت. هدف از راه‌اندازی این انجمن که این روزها پا به ۱۱۸ سالگی گذاشته است، کمک مالی به خانواده‌های نیازمند، کودکان یتیم، زنان بیوه و از کار افتادگان و مواردی از این دست بود. این انجمن در حال حاضر هم با مؤسسات و نهادهای دولتی و غیردولتی مانند سازمان بهزیستی، وزارت کشور، شهرداری، شورایاری محلی، کمیته امداد امام خمینی، آسایشگاه کهریزک و مرکز خیریه دهش‌پور همکاری می‌کند.

نشانی:خیابان سهروردی، خیابان بهار شیراز، کوچه لواسانی

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

ترویج فرهنگ دین‌باوری در میان دوشیزگان

«یسایی یسایان» و «وارتان هوانسیان» اداره جامعه ارمنیان در سال ۱۳۰۶ را بر عهده داشتند. آنها در این سال از بانوان فعال در کلیساها دعوت کردند تا گروهی را با هدف تبلیغات دینی و اخلاقی در میان بانوان ارامنه تشکیل دهند. این شد که سال ۱۳۰۷ انجمن بانوان دوستدار کلیسا در مکان کلیسای گئورگ مقدس فعلی در محله سنگلج شکل گرفت.

نشانی : سنگلج، خیابان وحدت اسلامی، خیابان فرزین، خیابان مغفوری

افزایش توان علمی و فنی مهندسان

سال ۱۳۶۴ بود که توماس توماسیان تاجر و نیکوکار ارمنی ‌بانی شکل‌گیری انجمن مهندسان ارمنی ایران شد. این انجمن با هدف انتقال دانش و تجربه و همچنین افزایش آموخته‌های مهندسان با توجه به علم روز شکل گرفت. برپایی جلسات سخنرانی، میزگرد و کار گاهای آموزشی در زمینه مباحث علمی و فنی از مهم‌ترین فعالیت‌های این انجمن ۳۸ ساله است.

نشانی: خیابان جمهوری، خیابان، میرزا کوچک خان، محوطه کلیسای مریم مقدس

یک تجربه برای معلمان

یکی از شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب ارامنه در تهران انجمن معلمان ارمنی است. این انجمن سال ۱۳۵۸ با هدف انتقال تازه‌های دانش و آموزش میان آموزگاران نسل قدیم و جدید شکل گرفت. انتقل تازه‌های آموزش، آشنایی معلمان با رویکردهای آموزشی و شیوه‌های جدید تدریس و ارتباطات برای اجرای سخنرانی‌ها و همایش‌ها از مهم‌ترین برنامه این انجمن برای آموزگاران ارمنی است.

کد خبر 821269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha