مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
۰ نفر

یکی از دیدنی‌های شرق تهران که گنجینه‌ای از اشیا و اسناد قدیمی صنعت برق را در خود جای داده، موزه برق است. این موزه که بازمانده یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های تهران یعنی کارخانه تولید برق است، سیر تحول صنعت برق کشورمان از حدود ۱۲۰ سال پیش تا امروز به نمایش گذاشته است.

موزه صنعت برق ایران

همشهری- پریسا نوری: موزه صنعت برق، موزه‌ای تاریخی، صنعتی و آموزشی است که با مساحتی بالغ بر ۴۵۰۰ مترمربع‌ در محل اصلی یکی از قدیمی‌ترین نیروگاه‌های کشور ساخته شده است. فضای بیرونی موزه با آب‌نماها و پوشش سرسبز به زیبایی آراسته شده اما چیزی که بیشتر توجه بازدیدکنندگان را جلب می‌کند، اولین‌ ماشین‌های دیزل و ماشین‌های بخاری است که ۱۲۰ سال پیش وارد کشور شده و حالا در محوطه این مجموعه خستگی در می‌کنند. در ساختمان چهار طبقه موزه گنجینه، اشیا و اسناد قدیمی مربوط به صنعت برق به همراه پیشرفت‌های این صنعت در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. طراحی ساختمان و معماری موزه هم در نوع خود جالب و کم‌نظیر و طوری است که بازدیدکنندگان در حین دیدن اشیا و لوازم، متوجه نمی‌شوند که چند طبقه بالا آمده‌اند. سالن‌ها به طور زیگزاگ بالارفته و طوری ساخته شده است که هر بخش توسط چهار پله از بخش دیگر جدا می‌شود.

از مولد دوره اشکانی تا لامپ ادیسون

در موزه صنعت برق، سیر تکامل برق صنعت برق ایران به نمایش درآمده. این تکامل از اولین پیل الکتریکی ایرانیان باستان در دوره حکومت اشکانیان شروع شده و به نمایش انواع شمع و چراغ‌های نفتی، اولین مولد ایران همراه با عکس و اسناد مربوط به آن در زمان ناصرالدین شاه، می‌رسد. همچنین اسناد و عکس‌های اولین نیروگاه عمومی که امین‌الضرب در ۱۲۸۴ ش به تهران وارد کرد به نمایش گذاشته می‌شودو به دنبال آن انواع لامپ‌ها، از لامپ ادیسون گرفته تا لامپ‌های امروزی، و نیز وسایلی که در مسیر انتقال به کار برده می‌شود، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. علاوه بر تماشای اسناد و وسایل میراث‌دار صنعت برق، فیلمی از پیدایش صنعت برق در ایران در محل سالن آمفی‌تئاتر موزه، به نمایش درمی‌آید.

اطلاعات کوتاه

۱-* نام مقصد: موزه صنعت برق

-نشانی: میدان شهدا، خیابان پیروزی، خیابان شهید شهبازی (افروز)

-نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس: ایستگاه افروز

-نزدیک ترین ایستگاه مترو: میدان شهدا

-سال تاسیس: ۱۳۷۴

-بهای بلیت: رایگان

-روزها و ساعت فعالیت: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۵:۳۰

-مدت زمان بازدید: حدود یک ساعت

-امکانات رفاهی: ندارد

-مناسب گروه سنی: همه گروه‌های سنی

-پارکینگ: دارد

کد خبر 821400
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha