با وجودی که هواشناسی از ورود سامانه بارشی از جنوب کشور خبر می‌دهد که با خود بارش‌های پراکنده و رگبار را به همراه دارد، اما زمستان گرم و تقریبا بدون برف امسال رکورد زده است.

دماسنج

به گزارش همشهری آنلاین گرمای بی‌سابقه در پایتخت موجب شده است تا تهران رکورد دمای هوا در زمستان را بشکند. این‌طور که محمد اصغری، کارشناس هواشناسی خبر داده کمترین دمای تهران ۷ درجه بود و عدد به این درشتی برای ۱۳ دی در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.
در کرمانشاه هم کمینه دما در دهه اول زمستان ۱۴۰۲، رکورد زمستان گرم ۷۳ سال اخیر را شکسته است. به طوری که میانگین کمینه دما در ۱۰ روز زمستان ۳.۵ درجه سلسیوس بوده که نسبت به سال گذشته با دمای یک دهم درجه سلسیوس زیر صفر، ۳.۶ درجه گرمتر و نسبت به نرمال (بلندمدت) که ۲ درجه سلسیوس زیر صفر است، ۵.۵ درجه سلسیوس گرمتر بوده است و این میانگین دمای شبانه، دومین رکورد گرم ۷۳ سال گذشته پس از سال ۱۳۷۵ محسوب می‌شود.
دانشمندان اعلام کرده‌اند که سال ۲۰۲۳ که حالا فقط ۴ روز است با آن خداحافظی کرده‌ایم، گرم‌ترین سالی بود که تاکنون ثبت شده است؛ نگاهی به چند ماه گذشته در کشورمان نیز این موضوع را تایید می‌کند.
در گیلان هم پاییز ۱۴۰۲ رکورد جدید گرمای هوا با ۲۹.۵ درجه سانتی‌گراد در روزهای واپسین پاییز را نسبت به سال گذشته برای خود ثبت کرد.
پیش از این هم خبرهایی از شکسته شدن رکورد گرما در شهرهای مختلف منتشر شده بود؛ عصر روز ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ رکورد دمای هوا زابل در سیستان و بلوچستان بعد از ۵۳ سال شکسته شد به طوری که دما در این شهرستان به ۵۱ درجه رسید. در همین روز بیشینه دمای هوا زهک در سیستان و بلوچستان به ۵۰.۶ درجه سلسیوس رسید و گرمترین روز این شهر از زمان تاسیس ایستگاه هواشناسی(سال ۱۳۸۷) تاکنون را رقم زد.
دمای شهرستان کلیبر در آذربایجان شرقی در ۲۱ مرداد امسال نیز به ۳۸.۳ درجه سانتی‌گراد رسید که نسبت به آمار ۳۰ ساله که ۳۸.۲ درجه بوده، رکورد ۳۰ ساله این شهرستان را شکست.

بیشتر بخوانید:
دلیل مه غلیظ کرمانشاه چیست؟

کد خبر 821455

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha