دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کره‌شمالی از دومین آزمایش هسته‌ای خود خبر داد.

به گزارش بی‌بی‌سی، خبرگزاری دولتی کره‌شمالی متن بیانیه‌ای را انتشار داد که در آن آمده است: این کشور در تلاش برای تقویت همه‌جانبه قدرت بازدارندگی هسته‌ای خود یک آزمایش هسته‌ای زیرزمینی را با موفقیت به اجرا گذاشته است.

این خبرگزاری در اشاره به نخستین آزمایش اتمی کره‌شمالی در اکتبر سال 2006میلادی، افزود که آزمایش کنونی در سطحی بالاتر از لحاظ قدرت انفجاری و فناوری انجام شد.

خبرگزاری کره‌شمالی تاکید کرد که آزمایش دیروز موانع علمی و فنی در راه افزایش بیشتر قدرت تسلیحات اتمی و پیشرفت فناوری هسته‌ای این کشور را مرتفع ساخته است.

در این گزارش، هدف از انجام آزمایش اتمی دیروز،کمک به دفاع از حاکمیت کشور، ملت، سوسیالیسم و تضمین صلح و امنیت در شبه جزیره کره عنوان شده است.

در گزارش خبرگزاری دولتی کره‌شمالی از محل انجام آزمایش زیر زمینی این بمب اتمی نام برده نشده است اما مرکز زلزله شناسی کره‌جنوبی محل این آزمایش را نقطه‌ای در شمال شرق شهر کیلجو تشخیص داده که مکان نخستین آزمایش کره‌شمالی هم بود.

کره‌جنوبی همچنین اعلام کرد: پیونگ‌یانگ علاوه بر آزمایش هسته‌ای، یک موشک هم آزمایش کرده است. مرکز بررسی‌های زمین‌شناسی آمریکا هم گفته است که در 9:45 صبح دیروز، لرزشی به بزرگی 7/4 در مقیاس ریشتر را در نقطه‌ای واقع در حدود 375 کیلومتری پیونگ‌یانگ ثبت کرده و وزارت امور خارجه ایالات متحده هم انجام این آزمایش را مورد تایید قرار داده است.

در آگوست سال 2006 منابع رسمی دولت کره‌شمالی انجام نخستین آزمایش هسته‌ای این کشور را اعلام کردند اما دستگاه‌های اطلاعاتی غرب معتقد بودند که این آزمایش چندان موفقیت آمیز نبوده است.

با وجود این مراکز هسته‌ای کره‌شمالی در خلال چند ماه گذشته فعالیت خود را برای تولید بمب‌های پیشرفته‌تر افزایش داد و در نتیجه، این کشور به توانایی لازم برای تولید سلاح هسته‌ای دست یافت.

ماه گذشته، کره‌شمالی یک موشک دوربرد را آزمایش کرد و اعلام داشت که این موشک برای حمل ماهواره به فضا ساخته شده است اما شورای امنیت سازمان ملل این اقدام را به‌شدت محکوم و تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور وضع کرد که در اعتراض به آن، مقامات کره‌شمالی اعلام کردند که فعالیت‌های اتمی و موشکی خود را گسترش خواهند داد.

در پی انتشار خبر آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی، لی‌میونگ-بک، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی ، دستور تشکیل جلسه فوری شورای امنیت ملی این کشور را صادر کرد تا این موضوع را مورد ارزیابی قرار دهد.

همچنین، وزارت خارجه ژاپن نیز با صدور بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن آزمایش هسته‌ای جدید کره‌شمالی، خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی این موضوع شد. شورای امنیت عصر دیروز تشکیل جلسه داد.

اتحادیه اروپا اقدام کره‌شمالی را نگران کننده توصیف کرد. آمریکا از مشورت با متحدان این کشور خبر داد. رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به آزمایش هسته‌ای کره‌شمالی انتقاد کرد و گفت: تمایلات هسته‌ای کره‌شمالی تهدیدی برای صلح است.

از تعامل تا تقابل

برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی از سال 2004 موضوع مذاکرات 6 جانبه‌ای با شرکت این کشور، ایالات متحده، ژاپن، کره‌جنوبی، روسیه و چین بوده که در سال 2007، به امضای توافقنامه‌ای منجر شد که براساس آن، دولت کره‌شمالی توقف این برنامه‌ها را در برابر دریافت کمک‌های اقتصادی و فنی خارجی پذیرفت و حتی برج خنک‌کننده یکی از رآکتورهای هسته‌ای خود را در برابر دوربین‌های تلویزیونی منفجر کرد.

تعامل کره‌ای‌ها با دنیای بیرون چندی بیش ادامه نیافت و چندی بعد ماجرا به روال گذشته بازگشت.

کد خبر 82187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز