برای اهالی دروازه غار و بسیاری از جنوب‌شهری‌ها بیمارستان و زایشگاه شهید اکبرآبادی نماد آغاز زندگی است. مرکزی که با عنوان حمایت از مادران و نوزادان و زنان باردار و بینوایان در محله دروازه غار تاسیس شد و هنوز هم یکی از پر زاد و ولدترین بیمارستان‌های کشور به شمار می‌رود.

بیمارستان اکبرآبادی

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: در روزگاری که مرگ مادران باردار به دلایل مختلف و یا فوت نوزادان به دلیل انواع بیماری‌ها رایج‌ بود، ساخت مرکز حمایت از مادران و نوزادان و زنان باردار و بینوایان در جنوب شهر، قدمی مهم برای آموزش مادران باردار با هدف حفظ سلامت خود و جنین‌شان به شمار می‌رفت.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

بنگاه حمایت مادران و کودکان، سال ۱۳۱۹، برای کمک به حفظ سلامت مادران و نوزادان تاسیس شد و ۴ دهه بعد به دلیل شهادت یکی از کارکنان آن در جنگ تحمیلی به بیمارستان شهید اکبرآبادی تغییر نام داد. علیرضا زمانی، تهران‌شناس، از تاریخچه این بیمارستان می‌گوید: «بیمارستان شهید اکبرآبادی یا همان مرکز حمایت از مادران و نوزادان با هدف حمایت از اقشار ضیعف جامعه ساخته شد. از آنجا که یکی از مهم‌ترین خدمات این مرکز زایمان رایگان برای مادران باردار منطقه محروم بود، سنگ بنای آن را در محدوده جنوب شهر گذاشتند. این بیمارستان هنوز هم خانه امید اقشار کم‌درآمد، افراد گرفتار آسیب‌های اجتماعی و... است.»

بچه‌های جنوب شهر کجا به دنیا آمدند؟ | نویدبخش زندگی در دروازه غار

تاسیس مرکز حمایت از مادران و نوزادان و زنان باردار و بینوایان در محله دروازه غار با ماجراهای جالب و خواندنی بسیاری در هم تنیده است. از جمله اینکه پس از ساخت این بیمارستان در دروازه غار، جمعی از لوطیان محدوده جنوب شهر و محله دروازه غار مسئولیت نگهبانی از آن را برعهده گرفتند.

زمانی ادامه می‌دهد: «وقتی این بیمارستان را در محله دروازه غاز ساختند، قرار شد فرزند شاه در این بیمارستان متولد شود. دولت وقت پاسبان‌ها و نیروهای امنیتی بسیاری را برای نگهبانی و حفظ امنیت بیمارستان در روز تولد فرزند شاه در دروازه غار و خیابان‌های منتهی به آن مستقر کرد. این موضوع برای لوطیان جنوب شهر، از جمله طیب حاج‌رضایی، سنگین بود که امنیت محله آنها توسط نیروهای حکومتی تامین شود. آنها به شاه معترض شدند و حرف‌شان این بود که برای ما افت دارد امنیت محله ما را نیروهای حکومتی تامین کنند. حتی این مسئله باعث درگیری آنها با ارتشبد نصیری، رئیس وقت ساواک، شد اما در نهایت حکومت در برابر خواست طیب و دیگر لوطیان دروازه غاز کوتاه آمد.»

با وجود گذشت ۸ دهه از تاسیس بیمارستان شهید اکبرآبادی، هنوز این مرکز یکی از پر زاد و ولدترین بیمارستان‌های کشور به شمار می‌رود و علاوه بر ارائه خدمات در حوزه بارداری‌های پرخطر، در خدمت‌رسانی به قشر محروم جایگاه ویژه‌ای دارد.

کد خبر 822350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha