اگر جلد اول فرهنگ جغرافیایی ایران را ورق بزنید، در معرفی روستاهای اطراف تهران به این جمله می‌رسید: «دمزآباد دهی است از دهستان بهنام؛ وسط بخش ورامین شهرستان تهران؛ با ۱۵۱۴ تن سکنه. آب آن از قنات و راه آن اتومبیل‌رو است.»

دمزآباد

همشهری-نیلوفر ذوالفقاری: روستای دیدنی دمزآباد که ۵۴ کیلومتر با تهران فاصله دارد، انتخاب خوبی برای یک گردش یک‌روزه اطراف پایتخت است.

رمزآباد سابق

قدیمی‌ها می‌گویند نام این روستا در گذشته «رمزآباد» بوده و به مرور زمان در تغییر تلفظ، به دمزآباد معروف شده است. دمزآباد که از توابع بخش جوادآباد محسوب می‌شود، در ۵۴ کیلومتری جنوب شرق تهران و در همسایگی روستاهای آبباریک و جعفرآباد قرار گرفته است. این روستا ۵ کیلومتر از ورامین فاصله دارد.

امامزاده عبدالله(ع)

مثل بسیاری از روستاهای کشورمان، بقعه متبرک امامزادگان یکی از جاذبه‌های زیارتی روستای دمزآباد است. امامزاده عبدالله(ع) و گلزار شهدای روستای دمزآباد، محل برگزاری بسیاری از برنامه‌های مذهبی و فرهنگی در این روستاست و در ایام ماه مبارک رمضان هم، استقبال اهالی از این زیارتگاه بیشتر می‌شود. این امامزاده از نسل امام چهارم(ع) است.

هنر قالی‌بافی

گزارش‌ها می‌گویند به جز دوخت پیراهن‌های مختلف، قالی‌بافی یکی از هنرهای مورتوجه دمزآبادی‌هاست. بسیاری از زنان دمزآبادی هنر قالیبافی دارند و آمارها می‌کویند ۷۰ بانوی قالیباف در این روستا زیر نظر کمیته بانوان فعالیت دارند و تابلوفرش‌های بین المللی با برند «میناخانی» را که ثبت جهانی شده است تولید می‌کنند.

بقایای قلعه گبری

آن‌طور که در اسناد تاریخی آمده، بقایای قلعه گبری‌ها که در روستای دمزآباد دیده می‌شود، به دوره ساسانی و اواخر دوره سلجوقی تعلق دارد. این بقایا در فهرست آثار ملی ثبت شده است. در بخش‌های مختلف روستا هم بقایای مخروبه بناهای تاریخی را می‌بینید که بافت قدیمی روستا را شکل داده‌اند.

روستایی کویری با ماهی‌ های رنگارنگ

خانه ارباب سپانلو

یکی از جاذبه‌های دیدنی روستای دمزآباد، عمارت‌ها و خانه‌های قدیمی است که از دوران صفویه، افشاریه، زندیه، قاجاریه و پهلوی در بخش‌های مختلف ورامین دیده می‌شوند. خانه ارباب سپانلو یکی از این خانه‌های تاریخی است. این خانه تاریخی با معماری قابل توجه، محل سکونت ارباب این روستا به نام الله‌قلیخان سپانلو بوده است.

باغبانی

شغل بیشتر اهالی دمزآباد کشاورزی و دامداری است. باغبانی از فعالیت‌های موردعلاقه دمزآبادی‌هاست، در کنار بیشتر خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی، درختان مثمر کاشته شده است. تعداد زیادی از اهالی هم به دامداری مشغولند و آمارها می‌گویند ۴۰۰ دامداری در این روستا، تامین کننده ۴۰ درصد گوشت استان تهران است.

بافت سنتی

یکی از جاذبه‌های دیدنی دمزآباد، کوچه‌هایی است که با خانه‌های تاریخی احاطه شده است. اهالی روستا به حفظ خانه‌های بومی و شکل ظاهری سنتی روستا توجه ویژه‌ای دارند. این خانه‌ها فرصت مناسبی برای راه‌اندازی اقامتگاه‌های بومگردی دارند. بیشتر بناها زیرزمین‌های وسیعی دارند که در نبود سیستم‌های سرمایشی، هوای خنک را در تابستان و هوای گرم را برای زمستان تامین می‌کردند.

روستایی کویری با ماهی‌ های رنگارنگ

پرورش ماهی

پرورش ماهیان زینتی، از دیگر مشاغل روستایی در دمزآباد است و اگر به این روستا رفتید، حتما به تماشای استخرهای پرورش ماهی زینتی بروید. پرورش ماهی خوراکی هم در دمزآباد رونق دارد. در دمزآباد ماهی سردآبادی مانند قزل آلا و کپور پرورش داده می شود، از آب این استخرهای پرورش ماهی برای سبزیجات و کشاورزی هم استفاده می‌شود.

کد خبر 822438
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha