فرانسیس فوکویاما، جامعه‌شناس و از طرفداران جدی نظریه لیبرالیسم می‌گوید:به نظر من جامعه آمریکا با بحران‌های جدی روبه روست که آینده آن را تهدید می‌کند، مشکل ناشی از فروپاشی انسجام اخلاقی است. جزیره پدوفیل‌های جفری اپستین نمونه بارز تعین و تجسم این انحطاط اخلاقی است.

جفری اپستین

به گزارش همشهری آنلاین، فرانسیس فوکویاما، جامعه‌شناس و از طرفداران جدی نظریه لیبرالیسم می‌گوید:به نظر من جامعه آمریکا با بحران‌های جدی روبه روست که آینده آن را تهدید می‌کند، مشکل جهان امروز، اقتصادی، سیاسی... نیست بلکه بحران ناشی از فروپاشی انسجام اخلاقی است. اساساً در دنیای سرمایه‌محور که از عارضه‌های جدی عصر مدرن است، اخلاق و ارزش‌ها از معانی حقیقی خود تهی می‌شوند،‌ چرا که این مقولات دارای بارهای کیفی هستند و در جهان اعداد و ارقامِ سرمایه‌داری ارزش بر محور پول و ثروت و کمّیِت است که شکل می‌گیرد و هرچه جیب را بتواند پر کند ارزش قلمداد خواهد شد، حتی اگر به قیمت از بین رفتن اخلاق فردی و اجتماعی باشد.

اصل صنعت‌سازی از هرچیزی است، حتی به قیمت نابودی اخلاق

موضوع مهمی که در این بین وجود دارد، در منطق سرمایه‌داری و ثروت‌محور مدرن، باید گشت و صنعتی ساخت تا بتوان از آن کسب درآمد کرد، حتی اگر آن صنعت مربوط به فسادهای اخلاقی و جنسی باشد. ایالات متحده آمریکا که بزرگ‌ترین اقتصاد دنیاست در 2014 از صنعت فحشا 14.6 میلیارد دلار درآمد به دست آورده است. در واقع معنای این ادعا این است که سود صنعت فحشا در آمریکا از مجموع سود خالص همه شرکت‌های تکنولوژی مشتمل بر گوگل، نت فلیکس، اپل، آمازون، ای‌بی، میکروسافت، ارث لینک و یاهو در آن سال بیشتر است.

عمق فاجعه بحران اخلاق در آمریکا

مردم آمریکا در سال ۲۰۰۷ شاهد تولد یک ‌میلیون‌ و ۷۱۴ هزار و ۶۴۳ کودک نامشروع بودند. سال ۲۰۰۷ از هر ۱۰ کودک متولد شده، چهار کودک نامشروع یا بدون پدر بود و این مقدار ۲۶% بیشتر از سال ۲۰۰۲ بود. در آمریکا ۸۶% از بارداری های دختران نوجوان، ۶۰% از بارداری‌های دختران جوان و ۳۳% از زنان بدون ازدواج رخ می‌دهد. از هر پنج دختر مجرد ۱۵ تا ۴۴ ساله آمریکایی تنها یک نفر باکره است. در آمریکا از سال ۱۹۴۰ تا سال ۱۹۹۴ میزان بچه‌های متولد شده در دوران تجرد نسبت به کل نوزادان از ۱۱% به ۳۰% رسیده است.

جزیره کودک‌آزاری و لیست پرجنجال شخصیت‌های آمریکایی

اخیرا بار دیگر ماجرای جفری اپستین و جزیره فساد او که به «جزیره پدوفیل» مشهور است نقل رسانه‌های مختلف جهان شده. جفری اپستین متهم به گرداندن «شبکه گسترده» دختران زیر سن قانونی برای رابطه جنسی بود و دقیقا به همبن خاطر هم لقب جزیره پدوفیل را روی ملک او گذاشتند. به تازگی لیستی به عنوان بازدیدکنندگان «جزیره پدوفیل» جفری اپستین منتشر شده است. هرچند عده‌ای بر این باورند که این لیست جعلی است، اما اسامی مشهوری از جمله جو بایدن، باراک و میشل اوباما، بیل و هیلاری کلینتون، امینم، لئوناردو دی‌کاپریو، شارلیز ترون، بن افلک، جیمی کیمل، لیدی گاگا، بیل گیتس، مایلی سایرس، مدانا، جی‌زی، بیانسه، اورلاندو بلوم، کوئنتین تارانتینو، تام هنکس، استیون اسپیلبرگ، ریانا، رابرت داونی جونیور، شاهزاده چارلز، آنجلینا جولی، کیتی پری، رابرت دنیرو، الن دی‌جنرس و ... در این لیست وجود دارد. همانطور که گفته شد ادعای مربوط به حضور این شخصیت‌ها در آن جزیره فساد محتاج راستی‌آزمایی است اما با توجه به سایر قرائن و همینطور وضعیت و حاشیه‌های سابق بسیاری از این اشخاص معروف می‌توان حدس‌هایی در این مورد زد.

جفری اپستین که در ۱۰ اوت ۲۰۱۹ در سلول خود در مرکز اصلاح متروپلیتن نیویورک خودکشی کرد و یک روز پیش از این رویداد، دادستان با استناد به مدارک تازه، اتهام‌های تازه‌ای علیه او مطرح کرده بود. در صورت محکومیت در پرونده اتهامات جنسی او با مجازات تا ۴۵ سال زندان روبه‌رو بوده و همچنان پرونده‌های فحشا و دلالی‌های جنسی او باز هستند.

با توجه به آنچه گذشت، گویا پیش‌بینی فوکویاما ملموس‌تر از هر زمان دیگر برای ما قابل درک و فهم است و هیچ چیز عجیب و غریبی نیست که اگر شخصیت‌های سرشناس آمریکایی نیز در این بحران اخلاق و جنسی دخیل باشند و آن را به نحوی از انحا تشدید کنند.

کد خبر 822444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha