مقام‌های بلندپایه دیپلماتیک اروپا در روزهای اخیر محور اصلی رایزنی‌های منطقه‌ای خود با هدف کاهش تنش در خاورمیانه را در مسیر دیپلماسی با تهران به جریان انداخته‌اند و خواهان کمک به کنترل تنش‌هایی هستند که تل‌آویو در نتیجه گرفتار شدن در مخمصه جنگ غزه هر روز بر ابعاد آن می‌افزاید.

اسرائیل - رژیم صهیونیستی

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه ایران نوشت: چند روز پس از گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان با «دیوید کامرون»، وزیر خارجه انگلیس، روز گذشته «کاترین کولونا»، وزیر خارجه فرانسه نیز در تماس با همتای ایرانی خود نسبت به افزایش شدت تنش‌ها در منطقه ابراز نگرانی کرد و خواستار نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌ها شد. رایزنی‌ها با ایران در بحبوحه تحولاتی صورت می‌گیرد که «آنتونی بلینکن»،
وزیر امور خارجه امریکا را برای چهارمین بار از آغاز جنگ غزه به منطقه کشانده است و منابع خبری یکی از مهم‌ترین موضوعات در دستور کار او را ارسال پیام غیرمستقیم به ایران پیرامون تحولات جاری می‌دانند.

افزایش نگرانی غرب از تسری دامنه بحران به دیگر نقاط منطقه که در هفته‌های اخیر به آب‌های دریای سرخ کشیده شد، تحولات دیپلماتیک مقام‌های اروپایی و امریکایی را به بالاترین سطح رسانده است. زمانی که انصارالله یمن از طریق عملیات پهپادی و موشکی علیه کشتی‌های درحال عبور به مقصد تل‌آویو در دریای سرخ به تجاوز رژیم صهیونیستی در باریکه غزه پاسخ گفت، مقام‌های این رژیم کوشیدند نوک پیکان اتهامات واهی خود پیرامون این حملات را متوجه ایران کنند تا بلکه با ترغیب کشورهای غربی که امنیت کشتی‌های باری‌شان در دریای سرخ در معرض تهدید قرار گرفته بود، جنگ میان تل‌آویو با حماس را به جنگ غرب و ایران تبدیل کنند. این در حالی بود که تأکید مقام‌های ایرانی مبنی بر استقلال عمل مقاومت یمن در حمله به کشتی‌های در حال عبور و مرور در دریای سرخ متناسب با شواهد میدانی بود و بر درستی موضع جمهوری اسلامی صحه می‌گذاشت.

بنابراین اسرائیل با ناکامی از اجرای این پروسه به سراغ اجرای عملیات ترور فرماندهان نظامی ارشد ایران و جبهه مقاومت و حمایت از گروه‌های تروریستی فعال در منطقه رفت؛ سناریویی که با حمله موشکی به مقر سردار سیدرضی موسوی، از فرماندهان نیروی سپاه قدس ایران در سوریه و «صالح العاروری»، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس و همچنین فعال کردن شاخه‌های گروه تروریستی داعش خراسان در حمله تروریستی به مردم کرمان ادامه پیدا کرد. بی‌تردید این اقدامات با هدف گشودن جبهه سومی شتاب گرفته است تا رهبران اسرائیل تبعات بحران داخلی و خارجی را که درنتیجه جنگ غزه گرفتار آن شده‌اند، به حداقل برسانند.
این چنین است که مقام‌های اروپایی از نگرانی پاسخگویی جمهوری اسلامی به اقدامات جنون آمیز تل آویو، رایزنی‌های دیپلماتیک خود با مقام‌های ایرانی را به جریان انداخته‌اند و «بلینکن» هم سراسیمه خود را به خاورمیانه رسانده است تا بلکه بتواند از تعمیق ابعاد بحران از طریق ارسال پیام‌های مستقیم و غیرمستقیم به ایران جلوگیری کند.

کلید بقای سیاسی «نتانیاهو»

اما تحقق اهدافی که مقام‌های غربی با هدف مدیریت بحران جنگ غزه دنبال می‌کنند، دست کم تا زمان تداوم حمایت میدانی و دیپلماتیک ایالات متحده از اسرائیل ممکن نمی‌شود.
این در حالی است که تل آویو از زمان آغاز جنگ در اجرای راهبرد میدانی خود که با حملات ممتد علیه باریکه غزه انجام داد و به قربانی شدن بیش از ۲۲ هزار نفر از مردم بی‌دفاع فلسطین انجامید، نتوانست اهداف اولیه خود مبنی بر احیای توازن قوا و اشغال کامل سرزمینی غزه را محقق سازد. افزون بر این، از منظر سیاسی هم «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تداوم جنگ را راهی برای رهایی از فشارهای داخلی و ممانعت از وقوع مرگ سیاسی خود می‌بیند. این در حالی است که همزمان با تداوم جنگ، اختلافات درون کابینه جنگی تل‌آویو میان «بنی گانتز»، وزیر دفاع با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به بالاترین سطح رسیده است. در چنین شرایطی با گسترش ابعاد اقدامات تهاجمی اسرائیل از جمله ادامه حملات نظامی در غزه و اقدام به ترور فرماندهان صاحبنام مقاومت، خبر رسیده است که مقام‌های دولت امریکا نسبت به پیامدهای این اقدامات که می‌تواند به ورود همه ارکان مقاومت در صحنه میدانی بینجامد، هشدار داده‌اند.

در همین راستا روزنامه امریکایی «واشنگتن پست» با استناد به ارزیابی سازمان اطلاعات دفاعی امریکا گزارش داد که مقامات دولت «بایدن» به‌ طور خصوصی به رهبران اسرائیل درباره ورود به درگیری مستقیم با حزب‌الله هشدار داده‌اند. بر همین اساس، مقامات امریکا نگران هستند که نخست‌وزیر اسرائیل، ممکن است در میانه بالا گرفتن انتقادات داخلی از خود، گسترش جنگ به لبنان را به عنوان کلید بقای سیاسی خود ببیند.

در همین حال روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نیز نوشت اسرائیل در سفر روزهای اخیر «آموس هوکشتاین»، نماینده ویژه دولت امریکا پیامی را به واشنگتن منتقل کرد که بر اساس آن، تل‌آویو تمایل دارد بحران مرزهایش با لبنان و عقب راندن نیروهای حزب‌الله از نزدیکی این مرزها، از راه‌های دیپلماتیک فیصله یابد اما در صورت شکست این راهکار، به اقدام در لبنان دست خواهد زد.
فارغ از نتایجی که رایزنی‌های پنهان واشنگتن و تل‌آویو به دنبال دارد، به نظر می‌رسد وزیر خارجه امریکا در سفر اخیر خود به منطقه از جمله سرزمین‌های اشغالی بیش از آنکه خواسته مقام‌های تل‌آویو را در تحولات جاری در نظر گیرد، باید به نگرانی‌های دولت «جو بایدن» بپردازد؛ چه ادامه وضعیت موجود نه تنها به بزرگ‌ترین شکست راهبردی محور امریکایی- اسرائیلی می‌انجامد که می‌تواند شکست سیاسی سختی را هم برای «بایدن» در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو به دنبال داشته باشد.

درخواست پاریس از تهران برای کمک به جلوگیری از گسترش جنگ

«کاترین کولونا»، وزیر خارجه فرانسه در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی اخیر در کرمان خواستار نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌ها در منطقه شد. وی در این تماس تلفنی اقدام تروریستی در گلزار شهدای کرمان را محکوم کرد.

اوضاع جاری در منطقه نیز از دیگر مباحث مورد گفت‌وگو در این تماس تلفنی بود و وزیر امور خارجه فرانسه با ابراز نگرانی نسبت به افزایش شدت تنش‌ها در منطقه، خواستار نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌ها شد. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز در این گفت‌وگو، بر ضرورت تلاش جامعه جهانی برای مقابله مؤثر و عملی با اشکال مختلف تروریسم تأکید کرد. امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به تحرکات فرانسه در موضوع فلسطین، توقف جنایات رژیم صهیونیستی و نسل‌کشی‌های در حال انجام در غزه، لزوم اقدام عملی برای توقف کشتار غیرنظامیان، تسهیل ارسال کمک‌های بشردوستانه، ممانعت از کوچ اجباری و واگذاری آینده فلسطین در یک روش دموکراتیک به خود فلسطینی‌ها را گامی مؤثر در پایان دادن به خشونت‌ها در منطقه برشمرد. «کولونا» اخیراً در سخنانی، اظهارات اخیر برخی از وزرای نتانیاهو درباره کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها را «غیرمسئولانه» خوانده و گفته بود که این حرف‌ها، به نفع اسرائیل هم نیست.

وزیر خارجه ایران تنها راه برای جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در منطقه و استقرار صلح پایدار را لزوم توجه مسئولانه به ریشه چالش‌ها و نیز عزم جدی برای کمک به حل آنها خواند. وی با اشاره به قتل عام ۲۲ هزار غیرنظامی و زنان و کودکان در غزه، امریکا و رژیم اسرائیل را عامل نسل کشی اخیر در غزه خواند ‌و گفت: نمی‌توان بدون نگاه به اشغالگری و با باز گذاشتن دست رژیم اسرائیل، ریشه‌های بی‌ثبات‌سازی منطقه را نادیده گرفت و در عین حال نگران امنیت دریای سرخ و منطقه بود.

کد خبر 822568
منبع: ایران

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 22
  • سلمان فراهانی راد IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    17 27
    میزنن زن وبچه مردم. بی دفاع و تیکه پاره میکنن به حریم ایران تجاوز میکنن هرغلطی دلشون میخواد میکنن اونوقت میان میافتن به پای بین الملل و دیپلماسی حیوونهای بی صفت البته مسئولین و نظام مقدس نباید دراین وضعیت از روی احساسات عملی انجام بدهد.حتما جواب ناجوانمردی باید با ناجوانمردی داده بشه ولی با درایت و اندیشه و توکل برخدا
    • Hamid IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      5 9
      الکی جو نده بابا وسط ایران بمب گذرای شد کشتن زن و بچه بی دفاعو دولتم چه با احساس و چه بدون احساس کاری نکرد چون کاری نمیتونه بکنه اونی که مرد این میدونه بود شهید شد
    • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      0 0
      هرکس بجزه به فرمایش سلمان فراهانی راد پاسخ منفی بدهد از انسانیت بوی نبرده کشور ما در طول زمان بخاطر خائینان اشغال شده به خاطر منافع شخصی که همان رشوه و اوردن اوباش به خیابان هر کس وجدان دارد اگر اسم انسانیت دارد شهدایکرمان همانند سردار عزیز برای ما هم عزیز است راه سردار راه ما هم است درسته دولت در کنترل تورم عمال کاری میکند ولی حکومت ما به این دولت حسابش جداست مخالفین راهش باز جاده دراز است برین خائین ملت از کشور ما مثل طالبان نمیرانیم ایرانی باید ایرانی باشد وطن ما مثل مادر عزیز است .......
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    19 4
    داعش ،اسرائیل و امریکا همه در یک صف هستند و باید تاوان پس بدهند
  • ایرانی IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    11 9
    بله انتقام سخت سردار سلامی تو راهه. انتقامی سخت،کوبنده،درزمان و مکان مناسب
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    7 4
    بابادیگه سوراخ کردن یه کشتی زدن چندتاچادریامناطق متروکه توی اربیل که نگرانی نداره
  • داود IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    8 3
    حواسمون باشه که سود غرب و شرق در گسترش جنگه ؛؛ چون تسلیحات بیشتری میفروشند هدف درآمد بیشتر ؛؛ خالی کردن انبارهای تسلیحات قدیمی و تست تسلیحات جدیده ؛؛ و این چیزهایی که میگن ؛ برای گول زدنه
  • RU ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    8 3
    ننگتان باد اروپایی ها شما ن. چه های آمریکا هستید، و از خود اراده ای ندارین، رهبران شما بیشترشون دوجنسه هستن، پس خاک بر سرت. ن
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    2 0
    چرا نباید برنامه ریزی درستی بشه که زن و بچه مردم قتل عام بشوند. مگه مردم نرن زیارت حاج قاسم عزیز فراموش میشه. چرا باید شور همه چی دربیاد تا مردم جمع بشن یه جا و شهید بشن.
  • پیشنهاد IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
    1 0
    همون بهتر در اولین واکنش حزب ا.. لبنان با 62 موشک پایگاه هوایی در شمال فلسطین اشغالی زد، جاییکه چشم اسراییل در شمال است، و مرکز حمله به لبنان و سوریه بود، چند سری دیگر باید بزنند تا تل خاک و گور متخصصان نظامی اسراییلی باشد.
  • جا مانده IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    0 0
    با همه مشکلات پیش مرگ ایران و ایرانی هستم امید دارم همه چیز خوب عالی میشود کافی همدیگر دوست داشته باشیم واحترام بگذاریم پاینده ابران سربلند ملت ایران
  • اسفندیار از کرمانشاه IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
    0 0
    با سلام به مقام بزرگ رهبرم سید علی آمریکا اروپا حتی آن کشور ذره بینی همه نوکر وگوش بفرمان صهیونیست جهانی هستند و همه به تکاپو افتاده اندروید. که اسراییل را نجات دهند ایران با رهبری هوشمندانه و جهان واقعی اسلام نه عربهای نوکر آمریکا بکوشند که مقاومت میخ آخر را به تابوت صهیونیزم بزند وکار را تمام کند