مجموع نظرات: ۰
جمعه ۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۴
۰ نفر

ایمان ضیابری: از آنجایی که انگلستان از نظر تجاری کشوری قدرتمند است، پایتخت آن لندن نیز یکی از بزرگ‌ترین مراکز بانکداری، مالی و بیمه در جهان است

و درآمدهای نامرئی این خدمات سهم مهمی در صادرات دارد که موفقیت در امر صادرات یکی از کلیدهای موفقیت برای رسیدن به توسعه همه جانبه و پایداری پایتخت بریتانیا است. همه ما به این امر واقفیم که برای رشد و توسعه یک کشور باید از همه قابلیت‌های آن کشور برای طراحی پروژه‌های مهم استفاده کرد.

با همین نگاه است که یکی از ویژگی‌های جذاب لندن معماری آن است؛ چیزی که در طول قرن‌های متمادی، یکی از ابزارهای هنری قابل اطمینان به شمار می‌رفت و امروز در قالب علم و تکنولوژی، بسته پیام‌های فرهنگی را به اهالی یک جامعه و سراسر دنیا منتقل می‌کند و با کمک ابزارهای نوین، برای تحکیم ارتباط‌های فردی و اجتماعی تاثیرگذار است.

از آنجایی که بناها و سازه‌های شهری مانند ساختمان‌ها، تئاترها، سینماها، خیابان‌ها، ستون‌ها، تقاطع‌های غیرهمسطح، اتوبان‌ها و متروها، استادیوم‌های ورزشی، مدارس، محل‌های عبادت (شامل مساجد و کلیساها)، مراکز فرهنگی و حتی دیوارها، هر کدام می‌توانند به تنهایی حامل یک پیام فرهنگی باشند و علاوه بر کارکردهای تجاری، آموزشی، اقتصادی و ارتباطی، در شکل‌دادن به بخشی از تمدن بشری نقش بازی کنند، در نتیجه از آنها به‌عنوان شاخص‌های توسعه یافتگی شهرها نیز نام می‌بریم.  [آشنایی با موزه‌ تیت مدرن - لندن]

ویمبلی لندن، سمبل سازه مدرن

ویمبلی مدرن‌ترین و بزرگ‌ترین استادیوم فوتبال در انگلستان  است و با گنجایش ۹۰ هزار نفر تماشاگر در زمره ۱۰ ورزشگاه بزرگ دنیا نیز جای می‌گیرد.

این استادیوم که از سال ۱۹۲۳ تا ۲۰۰۶ بازسازی نشده بود، سرانجام با همکاری اتحادیه فوتبال انگلیس و یک شرکت خصوصی  نوسازی شد و هزینه‌ای بالغ بر ۷۷۸ میلیون پوند (معادل ۱۵هزار میلیارد تومان) صرف آن شد.

مهمترین ویژگی ویمبلی آن است که در آن برای همه ۹۰هزار تماشاگر، صندلی وجود دارد و براساس ادعای روزنامه «دیلی میل» انگلیس، گران‌ترین ورزشگاهی است که تا به امروز در دنیا ساخته شده است.

سقف این ورزشگاه در نوع خود بی‌نظیر است و یکی از بزرگ‌ترین سقف‌های متحرک در ورزشگاه‌های دنیاست و قرار است به‌عنوان یکی از استادیوم‌های اصلی المپیک ۲۰۱۲ لندن نیز مورد استفاده قرار گیرد.

سقف این ورزشگاه در کاسه‌ای دایره‌ای شکل قرار گرفته و به‌دلیل اینکه روی هیچ حفاظ یا ستونی قرار نگرفته، تعجب و شگفتی معماران جهان را برانگیخته است.

جالب اینجا است که در ساخت این ورزشگاه حدود ۹۰ هزار متر مربع مس و ۲۵ هزار تن فولاد استفاده شده و همچنین به‌عنوان اسکوربورد یا تابلوی اعلام نتایج در آن از 2تلویزیون غول پیکر با ابعادی معادل ۶۰۰ تلویزیون متوسط خانگی استفاده شده است.

همچنین بد نیست بدانیم که در این ورزشگاه بیش از 2هزار اتاق برای استراحت و تغذیه تماشاگران تعبیه شده و این در نوع خود بی‌نظیر است.

کد خبر 82409

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز