چهل و دومین جشنواره بین‌اللملی تئاتر فجر در حالی آغاز می شود که هیچ نامی از کارگردانان شناخته شده در برنامه اجراها دیده نمی‌شود. با این که ۵ بخش به جشنواره اضافه شده اما در جدول اجرا بخش عمده نمایش ها برای گروه های دانشجویی است.

تئاتر فجر

همشهری آنلاین: جشنواره تئاتر دانشگاهی یکی از جشنواره های مهم و موثری است که وجودش برای تئاتر امروز ما غنیمت است. اما مشخص نیست چرا بخش بیشتر اجراهای یک جشنواره بین المللی که بزرگترین ویترین تئاتری کشور است؛ شامل اجراهای دانشگاهی است. این اتفاق بر اساس چه تصمیمی بوده و البته شخصیت دانشگاهی دبیر این دوره از جشنواره بی تاثیر نبوده.
۲۵ نمایش دانشجویی در تئاتر فجر
البته دبیر جشنواره در نشست خبری عنوان کرده:«دو سالی است که جشنواره تئاتر دانشگاهی برگزار نشده و به همین دلیل با همراهی معاونت فرهنگی وزارت علوم برای این بخش جشنواره چهل و دوم تامین بودجه شد و ۲۵ نمایش و یک نمایش مهمان در این بخش حاضر هستند.»
قرار است جشنواره تئاتر فجر بعد از ۴۲ دوره که از برگزاری اش می گذرد، در ۱۲ بخش کارش را ادامه دهد. جشنواره ای که بعد از ۴۰ سال باید آنقدر بالغ شود که بتواند طیف های زیادی از گروه های نمایشی را همراه خود کند.
گسترش طول و عرض جشنواره مهم است نه کیفیت
این جشنواره مانند هر دوره که دبیر جدیدی برایش انتخاب می شود، بخش هایی را بنا به سلیقه و دلخواه دبیر و تیم برگزار کننده اضافه یا کم می کند؛ در این دوره مهدی سقایان که بیشتر یک چهره دانشگاهی است، ۵ بخش را برای اولین بار به جشنواره اضافه کرده است. جشنواره ای که بعد از ۴۰ سال باید به لحاظ کیفی رشد کند اما بیشتر طول و عرضش اضافه می شود. علاوه بر اجراهای بخش مرور که گروه های تهران به واسطه اجرایی که داشتند؛ شناخته شده هستند؛ به لحاظ کیفی مشخص نیست دیگر اجراها به چه شکل هستند. در این دوره از جشنواره بیشترین اجراها برای گروه های تئاتر شهرستان ها و گروه های دانشجویی است.
جشنواره از نگاه آماری
در این دوره از جشنواره؛ در بخش مسابقه ایران، ۳۴ نمایش حضور دارد. در بخش بین‌الملل ۸ نمایش از ۵ کشور عراق، یونان، ایتالیا، ارمنستان شرکت می کند که از میان آنها کشور ارمنستان از با سه اثر جز پرکارهای بخش بین الملل است.
در این دوره از جشنواره ۵ نمایش درباره سردار سلیمانی، ۸ نمایش درباره غزه و یک اثر هم درباره حکیم نظامی تولید و روی صحنه می رود. به نظر این بخش به شکل مناسبتی و بر اساس اتفاقات جامعه تعریف شده است. در بخش نمایشنامه‌نویسی بیش از ۳۷۰ اثر به دبیرخانه رسیده که ۵ اثر به عنوان آثار برگزیده معرفی می شوند.
میزبانان تئاتر فجر
۱۴ سالن در قالب ۸ تماشاخانه میزبان مهمانان جشنواره خواهند بود. همچنین در بخش مسابقه تئاتر ایران ۳۴ اثر در بخش های مرور، تازه ها، مناطق حضور دارند که برخی از نمایش ها به دعوت مستیم دبیر روی صحنه خواهند رفت.
بودجه ۱۸ میلیاردی
۴۲ دوره از یک جشنواره بین المللی می گذرد؛ بودجه ناچیزی که به تئاتر کشور می رسد هم موضوع تکراری است و تکراری تر از آن بودجه کم جشنواره است، جشنواره ای که همیشه به هنرمندانش مقروض است. در این دوره هم تنها بودجه جشنوراه ۱۸ میلیارد تومان است که عنوان شده ۸۰درصد بودجه در قالب کمک هزینه و جایزه به شرکت کنندگان تعلق می گیرد!
افتتاحیه در ایرانشهر
افتتاحیه جشنواره چهل و دوم روز اول بهمن ماه با معرفی برگزیدگان بخش‌های رادیو تلویزیون و نمایشنامه‌نویسی و با تجلیل از یکی از هنرمندان فعال تهیه‌کننده در تماشاخانه ایرانشهر برپا می‌شود.

کد خبر 824364
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha