با اینکه جمعیت هلال احمر، پلیس راه و راهداری هشدار و اطلاع رسانی لازم را در خصوص شرایط جوی در اغلب استان ها انجام داده بود، بازهم برف و بوران و بهمن در برخی از استان ها حادثه ساز شد.

برف

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر به همشهری می گوید:‌ »با اینکه بارندگی در استان‌ های مختلف امسال نسبت به سال گذشته کمتر بوده، اما امسال با بارش های خاصی مواجه شدیم که به مراتب میزان بارندگی بیشتر سال ۱۴۰۱ بوده است. در برخی استان ها در عرض ۴۸ ساعت out حجم بارش گسترده بوده و به موازات آن مخاطراتی را هم به همراه داشته است.

بابک محمودی عنوان می کند: «هشدارهای به موقع سازمان هواشناسی و اطلاع رسانی که توسط این سازمان، پلیس راه و عوامل امدادی صورت گرفت، برخی از مردم رعایت کرده و از این مخاطره عبور کردند. متاسفانه برخی با نادیده گرفتن وضعیت شرایط آب و هوایی سبب بروز حوادث هم برای خودشان شدند و هم برای گروه های امداد و نجات.»

او می گوید: «وضعیت کشور به گونه ای است که معمولا در معرض وقوع زلزله، سیل و مخاطرات اینچنینی قرار دارد. برای همین، مردم ما هم باید همراه باشند و فرهنگ سازی از مدرسه تا بزرگسالی صورت بگیرد. جمعیت هلال احمر امسال بالغ بر ۲ میلیون نفر را آموزش داده است. نیاز است که آموزش‌ های بیشتر صورت بگیرد و فرهنگ سازی گسترده ای انجام شود.»

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر تاکید می کند: «در کنار آن، لازم است که خبرگزاری ها، روزنامه ها و شبکه های اجتماعی به صورت مداوم در مورد حوادث طبیعی هشدار دهند و اطلاع رسانی کنند. متاسفانه در همین ۴۸ ساعت اخیر تعدادی از هموطنان جان خود را از دست دادند.»

زنجیرچرخ ضروری است

به گفته محمودی، نبستن زنجیرچرخ یکی از مشکلات بزرگ در روزهای برفی است. او تاکید می کند:‌ »در شرایط جوی نامساعد در جاده ها و به خصوص در تهران ما شاهد هستیم که خیلی از راننده ها از زنجیر چرخ نمی توانند استفاده کنند. حتی برخی از آنها حاضر نیستند از خودرو پیاده شده و زنجیرچرخ را نصب کنند. جالب است که برخی گمان می کنند که گروه امدادی، راهداری و غیره باید چنین کاری برای خودرها انجام دهند.» محمودی ادامه می دهد: «در حالی که تعداد نیروهای امدادی، راهداری و پلیس راه در جاده ها به قدری نیست که به تک تک خودروها چنین سرویسی ارائه دهند. مثلا یک پایگاه ۵ نفره در گردنه حیران وجود دارد که در روزهای گذشته به ۸۰۰ خودرو کمک رسانی کردند. در واقع به غیر از تعداد کمی از راننده ها، اغلب نمی توانستند زنجیرچرخ را روی لاستیک ببندند.»

ماجرای عروس و دامادی که گرفتار برف شدند | بیشترین حوادث کوهنوردی در ارتفاعات تهران | مردم هشدارها را جدی بگیرند

نادیده گرفتن شرایط جوی

به گفته رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر، بزرگترین حوادث کوهنوردی در تهران رخ می دهد. محمودی تاکید می کند: «به طور پیوسته در ارتفاعات شمال تهران با مخاطرات جدی مواجه هستیم و افرادی هستند که شرایط جوی را نادیده می گیرند و در آنجا ناپدید و مفقود شده و حتی دچار شکستگی های بسیار شدید می شوند.»

او یادآور می شود: «از شهروندان تهرانی خواهشمند هستیم که شرایط جوی را در نظر بگیرند و اینکه تعداد نیروهای امدادی هم به قدری نیست که به همه این مخاطرات امدادرسانی کند.»

محمودی ادامه می دهد: «تنها ۵۰ نیروی امدادی تخصصی داریم که در کوه های شمال تهران فعالیت می کنند. گاهی پیش می آید که چند حادثه در ارتفاعات تهران رخ می دهد و نیروهای امدادی سرگردان می مانند که به کدام سمت بروند و عملیات کمک رسانی را انجام دهند.»‌

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر می گوید: «سال گذشته در یکی از استان ها بارش برف شدید را داشتیم و متاسفانه عروس و دامادی به همراه میهمانان با لباس عروس و لباس مجلسی در برف گیر کرده بودند. در حالی که آنها می توانستند به منطقه ای که برف سنگینی آمده بود، نروند.»

کد خبر 824761
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha