شنبه ۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه ‌ادب و هنر: مراسم رونمایی از "تکنولوژی سینمای سه بعدی و دیجیتال" در سالن اصلی سینما آزادی برگزار شد.

در مراسم رونمایی از این تکنولوژی، نمونه خارجی فیلمی که با تکنیک‌های دیجیتال روز دنیا تهیه شده است برای مخاطبان نمایش داده شد و قابلیت‌های این تکنولوژی معرفی و تبیین شد.[چطور فیلم‌های آی‌مکس ساخته می‌شود؟]

نخستین سینمای سه بعدی دیجیتال ایران به دستور شهردار تهران، در سینما آزادی به بهره برداری رسید. به گفته مدیرعامل توسعه فضاهای فرهنگی تهران، همه اقدامات لازم برای تجهیز تالار آزادی سینما آزادی به این فناوری، انجام شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر در تشریح تجهیز سینمای ایران به تکنولوژی سینمای سه‌بعدی می‌گوید: در وهله اول لازم است سینمای دیجیتال و سینمای سه بعدی را از یکدیگر تفکیک کنیم و تفاوت این دو را توضیح دهیم. سینمای آزادی برای نخستین بار در ایران به تجهیزات دیجیتال، یعنی امکان پخش تصاویر با کیفیت دیجیتال روی صفحه عریض همراه با صدای دیجیتال (دالبی) مجهز شده است.

امروزه در جهان به دلایل مختلف ( از جمله قوانین کپی‌رایت، مسائل اقتصادی، تاکید بر اکران همزمان فیلم‌های شاخص و از همه مهم‌تر، کیفیت برتر این نوع سینما) اکثر سالن‌های سینما در حال تجهیز به این فناوری هستند.

اکران فیلم سه بعدی از ایده تا اجرا

قبلا با وجود تهیه فیلم‌در ایران به‌صورت دیجیتال، برای اکران آن می‌باید نسخه آن به خارج از کشور ارسال می‌شد و پس از دریافت نسخه 35 میلی‌متری این امکان پدید می‌آمد. حداقل در سینما آزادی دیگر این دردسر وجود ندارد و اینگونه فیلم‌ها مستقیما قابلیت اکران دارد.

علاوه بر کیفیت تصویر و صدا در این فناوری، موضوع خدمات رسانی و پخش فیلم نیز در آن، شرایط ویژه‌ای دارد.

تشکری‌نیا در این باره می‌افزاید: امروزه اکران فیلم در دنیا نه به روش‌های سنتی که فقط با خرید کدهای کامپیوتری و دریافت آن از ماهواره صورت می‌گیرد و این یعنی صرفه‌جویی در وقت، هزینه و امکان اکران همزمان فیلم‌های برتر جهان در کشورهای مختلف.

پس از تصمیم مدیریت شهری، به‌خصوص دکتر قالیباف و تاکید ایشان بر اینکه آنچه شایسته شهروندان است برای آنها تهیه شود، گزارشی در باره امکان اکران فیلم سه‌بعدی دیجیتال ارائه شد و ایشان دستور انجام موضوع را صادر کردند و هم‌اکنون سینما آزادی دارای امکان اکران پخش فیلم سه بعدی دیجیتال است.

به گفته تشکری‌نیا، آنچه در گذشته تولید می‌شد، جذابیتش صرفا در تصویر سه بعدی بود نه در کیفیت، شفافیت و وضوح تصویر و صدا. پس از سال‌ها تحقیق و بررسی توسط کارشناسان شرکت‌های بزرگ، این مشکل نیز برطرف شد؛ بنابراین آنچه در سینما آزادی امروز می‌بینیم همان است که در افتتاحیه جشنواره کن امسال به نمایش درآمد.

امسال با پخش یک فیلم سه بعدی در افتتاحیه کن، سینماگران دنیا رسما به سینمای سه بعدی دیجیتال خوش آمد گفتند و سینمای فردا را به جهانیان معرفی کردند.

سینمای سه‌بعدی سینمای‌ آی‌مکس

سینمای سه بعدی دیجیتال با کیفیت بالای تصویر روی پرده عریض و صدای دالبی دیجیتال ساراند با 7.1کانال صدا، اکران می‌شود. در واقع 2تصویر همزمان از موضوع، چه در تصویر‌برداری و چه در پخش، عینا تکرار می‌شود.

قبلا پخش فیلم با 2 پروژکتور انجام می‌شد و طبعا کیفیت و  وضوح خوبی نداشت، ولی در این فناوری با تنظیم سرعت حرکت فیلم و انجام همان تطبیق ( با آشنایی به عملکرد چشم و مغز) تنها با یک پروژکتور پخش می‌شود.

به گفته تشکری‌نیا، علاوه بر سینمای سه بعدی دیجیتال در مجموعه آزادی، سینمای دوبعدی نیز آماده شده است. سینمای دو بعدی یعنی فیلمی که همراه با پرسپکتیو تصویری، پرسپکتیو صوتی آن را هم تماشاچی حس کند؛ به عبارتی یک بعد، تصویر و بعد دیگر، صدا.

ولی گذشته از تولید این فیلم‌ها، محل نمایش فیلم و به‌خصوص امکانات صوتی دارای اهمیت است که نه تنها در سالن‌های سینما آزادی بلکه در همه سالن‌های ساخته شده توسط این شرکت، کاملا رعایت شده و مطابق استانداردهای روز دنیاست. در سینمای دو بعدی نیاز به عینک نیست.

آی مکس یا تصویر حداکثر و یا تصور حداکثری از یک فیلم، در واقع سه بعدی شده فیلم‌های 70 میلی‌متری است. فیلم‌های 70 میلی‌متری با آن پرده عریض همیشه جذابیت خاص خود را دارد و آی‌مکس با افزودن فناوری سه بعدی، این جذابیت را دوچندان کرده است.

اکران فیلم‌های مستندو آموزشی سه بعدی

مقدمات فراهم آوردن تکنولوژی ساخت فیلم سه بعدی در ایران انجام شده و فیلم‌های سه‌بعدی در حال حاضر امکان اکران دارند.

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر، فیلم‌های مستند و آموزشی که مراحل اولیه خرید کدهای آن انجام شده، پس از تصویب مراجع قانونی در سینما اکران خواهد شد. برنامه اکران این سینما، شامل سئانس‌های محدود در طول روز است که هم سینمای دو بعدی و هم سینمای سه بعدی را شامل می‌شود.

تصویری که به‌عنوان نماد سینمای سه‌بعدی در دنیا معروف است، کودکانی را نشان می‌دهد که در سالن سینما با عینک مشغول تماشای فیلم هستند در حالی‌که دست‌هایشان را به سمت صفحه تصویر بالا برده‌اند.

به‌نظر می‌رسد چون مردم ما برای نخستین بار چنین کیفیتی در ایران خواهند دید، حتما از آن استقبال خواهند کرد.

کد خبر 82501

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز