معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی از ابلاغ دستور ویژه رئیس جمهوری و وزیر کشور در نشست اخیر شورای عالی حفاظت محیط زیست برای کنترل آلودگی هوای مشهد خبر داد.

آلودگی هوا

به گزارش همشهری آنلاین، خبری که «جواد خدایی» در هفتاد و دومین نشست کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای استان خراسان رضوی که به مناسبت هفته هوای پاک برگزار شد داد مبنی بر این بود که همه دستگاه‌ها باید با یک برنامه مشترک در راستای حرکت به سوی نیل به هوایی پاک گام بردارند و بر حسب دستور وزیر کشور این موارد پیگیری می‌شود و قرار است گزارش اقدامات تمامی دستگاه‌ها در استان در راستای سهم هر دستگاه از مساله آلودگی هوا و نیز اقداماتی که انجام داده‌اند برای وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شود.

شهرداری مشهد سال ۱۳۹۷ بود که با کمک دانشگاه صنعتی شریف یک فهرست از آلودگی هوای این شهر منتشر کرد که در آن سهم و نقش هریک از منابع مشخص شده بود. طبق این فهرست، از ۱۰۰ درصد حجم آلودگی هوای شهر مشهد، 33 درصد مربوط به خودروهای شخصی، کامیون‌ها و موتورهای دیزلی 13 درصد، موتورسیکلت‌ها 5 درصد، ۱۹ درصد مربوط به نیروگاه‌های شهر مشهد، وانت بارها 6/6 درصد، کوره‌های آجرپزی و ریخته‌گری و سیمان 6 درصد، حمل و نقل ریلی و هوایی 3 درصد حمل و نقل عمومی تاکسی‌ها 2/1 درصد و اتوبوس‌ها 2/5 درصد است.

چند روز پیش بود که رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به گزارش منتشر شده از سوی وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که در سال ۱۴۰۰، غلظت ذرات معلق هوای مشهد نه تنها از میزان استاندارد جهانی فاصله زیادی دارد، بلکه از ۲۷ شهر دیگر کشور پیشی گرفته و ۱۸۹۱ مرگ‌ومیر در مشهد منتسب به ذرات معلق هوای این شهر است.

به گفته علیرضا صداقت، مشهد آلوده‌ترین شهر کشور است که به طور متوسط در ٣٢٢ روز از سال، پدیده وارونگی دما را تجربه می‌کند، این در حالی است که کلان‌شهرهای تهران و تبریز با موقعیت عرضی تقریباً مشابه، این پدیده را به‌ ترتیب در ٢٣٣ و ١٩١ روز از سال تجربه می‌کنند.

ابلاغ دستور رئیس‌جمهوری برای کنترل آلودگی مشهد | چرا مشهد آلوده‌ترین شهر کشور است؟

بیشتر بخوانید:
بلاهایی که آلودگی هوا می‌تواند بر سر ما بیاورد | از هر ۱۰ ایرانی ۹ نفر دچار آسیب‌های آلودگی هوا می‌شوند

ببینید:
بالاخره مقصر آلودگی هوا کیه؟

کد خبر 825987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • DE ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    2 2
    آلودگی هوا در جواب دستور ریاست جمهور پاسخ دادن ؛ چشششششششششششمممممم !!!!!
  • محمد IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
    1 1
    آلودگی هوای مشهد فقط بخاطر نیروگاه های داخل و حومه شهره اون موقع که می‌ساختن عقلشون نکشید زمانی که توسعه میدادم چرا جلوشو نگرفتن؟؟؟
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    0 0
    خودروها رو ارزون کنید تا مردم بتونن خودرو صفر بخرن تا فرسوده ها از چرخه کنار برن
  • ت IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    1 0
    بیشتر به دلیل ترددبیش از حد خودروهای شخصی وورودسالانه بیش از سی میلیون زایرامام رضاوتورهای گردشگری میباشد که باید حمل نقل عمومی از جمله قطارهای تاکسی واتوبوسهابیشتر شود وعوارض ترددخودروهای شخصی بیشتر شود