در سومین دوره جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی از دکتر جواد منصوری مشاور علمی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به عنوان مورخ و پژوهشگر پیشکسوت حوزه تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی تجلیل به عمل آمد.

جواد منصوری

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: در سومین دوره جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی از دکتر جواد منصوری مشاور علمی مرکز اسناد انقلاب اسلامی به عنوان مورخ و پژوهشگر پیشکسوت حوزه تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی تجلیل به عمل آمد؛ چهره‌ شناخته شده‌ای برای اهالی فرهنگ و سیاست که از ابتدای انقلاب اسلامی نقش موثر در رویدادهای تاریخ انقلاب اسلامی داشته و اکنون هم با کوله‌باری از تجارب موفق پژوهشگری و تاریخ‌نگاری با یکی از مهم‌ترین مراکز اسنادی کشور، مرکز اسناد انقلاب اسلامی به عنوان مشاور علمی همکاری دارد. اما جواد منصوری کیست و چه نقشی در تاریخ و فرهنگ انقلاب اسلامی داشته و دارد. او نخستین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده، و از اعضای شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی بوده است، منصوری همچنین سوابقی همچون سفیر ایران در پاکستان، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، مشاور وزیر امورخارجه، رئیس اداره کل اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت خارجه و سفیر ایران در چین را در پیشینه خود به ثبت رسانده است. جواد منصوری در حوزه پژوهشگری و تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی کارنامه پرباری دارد که فهرست برخی آثار منتشر شده او عبارتند از: «شناخت استکبار»، «۲۵ سال حاکمیت آمریکا در ایران»، «فرهنگ استقلال»، «مقدمه‌ای بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران»، «جنگ فرهنگی علیه انقلاب اسلامی»، «شناخت و تحلیل پدیده‌های سیاسی»، «سیر تکوینی انقلاب اسلامی»، «فرهنگ استقلال و توسعه»، «قیام ۱۵ خرداد به روایت اسناد ساواک»، «هویت سیاسی و نهادهای اجتماعی»، «خاطرات جواد منصوری»، «قیام ۱۵ خرداد (تاریخ تحلیلی نهضت اسلامی)»، «آمریکا و خاورمیانه»، «چالشهای ایران و آمریکا» و «نظام سلطه در قرن ۲۱».

دیدگاه منصوری درباره پژوهشگری و تاریخ‌نگاری هم از جهات مختلف قابل توجه است. او می‌گوید: خوشبختانه در یک دهه گذشته حرکت خوبی از سوی پژوهشگران و مؤسسات انتشاراتی و بعضی از دانشگاه‌ها برای نوشتن تاریخ ایران و تاریخ انقلاب اسلامی و موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی نوشته و منتشر شده است. کتاب‌های بسیار زیادی درباره تحولات بعد از انقلاب وجود دارد که بخش مهمی از این کتاب‌ها اکنون در نمایشگاه کتاب در حال ارائه است. اما اینکه این کتاب‌ها در مورد آینده انقلاب چه بگویند که معنای این شعار را محقق کند، طبیعتا چنین رسالتی بر عهده این کتاب‌ها نبوده است. البته بر اساس دیدگاه تاریخ‌پژوهان انقلاب اسلامی بر این سخن تأکید می‌کنم که این انقلاب اثر خود را بر ساختارهای دنیا می‌گذارد. نکته حائز اهمیت این است که در کل نظام آموزش ما مسئله کتابخوانی و زندگی با کتاب را برای برنامه دانش‌آموز و دانشجو و استاد و معلم قرار نداده‌ایم و این یک ضعف بزرگ است.

کد خبر 825992
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha