مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۴
۰ نفر

زهره ترسایی: این روز‌ها در حالی صحبت از ضرورت آسیب‌شناسی ترافیک در ارومیه به میان آمده که مسئولان شهری، این شهر را ازجمله پرترافیک‌ترین شهر‌های کشور دانسته و عوامل متعددی را در ایجاد آن دخیل می‌دانند.

افزایش بی‌رویه خودرو‌ها، بالا رفتن سطح انتظارات شهروندان در داشتن خودروهای شخصی، تراکم و تمرکز مشاغل صنفی، آموزشی، خدماتی و درمانی در مرکز شهر، نبود مراکز تفریحی در اطراف و حومه شهر از جمله مواردی است که به‌عنوان عوامل ترافیک‌زا مطرح می‌شود.اما آنچه بیش از دیگر عوامل، مسئولان شهرداری و شورای شهر را درگیر کرده وجود پادگان لشکر 64 در منتهی‌الیه خیابان امام (ره) است که گفته می‌شود مشکلات ترافیکی زیادی را در مرکز شهر (میدان انقلاب) موجب شده است.

عادل فتاحی – عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر ارومیه – با بیان این که عوامل متعددی در ایجاد ترافیک در این منطقه موثر است اما عاملیت مهمتر را وجود پادگان لشکر 64 در میدان انقلاب می‌داند و می‌گوید: وجود پادگانی به مساحت 80 هکتار باعث شده مسیری که در 3 دقیقه می‌توان طی کرد به اجبار نیم ساعت زمان برای عبور از آن صرف شود.

یک‌طرفه بودن خیابان کاشانی و حجم بالای ترافیک این مسیر موجب شد تا در نهایت طرحی مبنی بر امتداد خیابان حضرت امام از داخل پادگان با احداث دیوار‌هایی در طرفین و همچنین احداث یک زیرگذر برای ارتباط و انجام امور پادگان به مسئولان لشکر 64 ارائه شود.

ابراهیم بازیان – شهردار ارومیه نیز می‌گوید: با این که بیش از 2 سال از ارائه این طرح از سوی شورا و شهرداری به مسئولان ارتش می‌گذرد ولی هنوز پاسخ مشخصی از سوی آنان داده نشده است. این در حالی است که خروج پادگان در دستور برنامه‌ها سوم و چهارم توسعه بوده اما تاکنون به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته اراده جدی برای انتقال آن از داخل شهر دیده نشده است.

 در صورت موافقت مسئولان پادگان لشکر 64 این طرح که قرار است در 2 فاز،
 مسیر گشایی از داخل پادگان در فاز اول و در نهایت انتقال آن به حریم شهر در فاز دوم صورت گیرد در روانی و تسهیل عبور و مرور شهر تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت که علاوه بر وقت، در هزینه و سوخت هم صرفه‌جویی خواهد شد.

 گفته می‌شود تنها در صورت اجرای فاز اول این طرح یعنی مسیر گشایی حداقل تا 3 الی 4 سال آینده مشکل ترافیک در خیابان امام، میدان انقلاب و خیابان‌های اطراف مرتفع خواهد شد.

بی قانونی در ساخت‌وساز عامل اصلی ترافیک

در حالی که مسئولان شهری عامل اصلی بالا بودن حجم ترافیک را وجود پادگان در داخل شهر می‌دانند اما مختار فتحی‌پور – رئیس گروه حمل و نقل و دبیر شورای هماهنگی ترافیک ارومیه - عامل اصلی ترافیک شهر را عدم رعایت اصول شهر‌سازی در سال‌های گذشته می‌داند که البته در دهه‌های اخیر به آن دامن زده و شدیدتر شده است.

 عدم رعایت قانون و مقررات در بخش ساخت‌وساز باعث شده که با وجود محدودیت‌های قانونی در ساخت مجتمع‌های تجاری، آموزشی، درمانی و... در مرکز شهر ولی باز هم شاهد اقدامات شهروندان در این زمینه باشیم. او همچنین به ضعف قانون به‌عنوان یکی از عوامل تشدید‌کننده چنین اقداماتی اشاره می‌کند و می‌گوید: طبق ماده 100 قانون شهر‌سازی به مجتمع‌هایی که به صورت غیر‌قانونی ساخته می‌شوند با درصدی جریمه حکم ابقا داده می‌شود.

 این در حالی است که اگر ساخت‌وسازی خلاف قانون شود باید تخریب صورت گیرد نه این که حکم ابقا صادر شود. این مسئله باعث می‌شود این روند ساخت‌وساز ادامه پیدا کند.عادل فتاحی برای جلوگیری از ادامه چنین اقداماتی از تشکیل شورای ترافیک شهرستان خبر می‌دهد که در این‌خصوص و برای جلوگیری از تراکم بیش از حد مجتمع‌های خدماتی و تجاری و حتی پمپ بنزین در مرکز شهر محدودیت‌هایی اعمال شده و مجریان قبل از هر اقدامی برای ساخت‌وساز موظفند از سازمان‌های حمل و نقل و ترافیک، راهنمایی و رانندگی و اداره اماکن استعلام بگیرند.

ارومیه و بالاترین ضریب خودرو

گفته می‌شود ارومیه از بالاترین ضریب خودرو شخصی در کشور برخوردار است.
در حالی که در شهری مثل تهران برای هر هزار نفر 60 خودرو وجود دارد این تعداد برای ارومیه به 80 خودرو می‌رسد. بازیان با اشاره به این که یکی دیگر از علت‌های اصلی ترافیک در شهر را باید در بالا بودن تعداد خودرو‌ها دانست می‌گوید: در این راستا قصد داریم در زمینه جابجایی مسافران درون شهری سهم استفاده از ناوگان عمومی را بیشتر کنیم.

همشهری استانها

کد خبر 82639

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز