مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

گروه دانش – حمید ضیایی‌‌پرور: انتشار عدد و رقم‌های متفاوت و گاه متناقض درباره آمار اختراعات ثبت شده در طول دوره دولت نهم، باعث ایجاد ابهام در این خصوص شده است.

به گزارش همشهری، مقامات مختلف دولت از رئیس‌جمهوری گرفته تا معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، طی ماه‌های اخیر گزارش‌هایی متفاوت از میزان اختراعات ثبت شده در طول فعالیت دولت نهم اعلام کرده‌اند.

تفاوت آمار اعلام شده به حدی است که این شبهه را پیش می‌آورد که هیچ ملاک و مرجع مستندی برای این عدد و رقم‌ها وجود ندارد.

این در حالی است که فرایند ثبت اختراعات یکی از دقیق‌ترین فرایند‌های اداری در کشور به شمار رفته و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به‌عنوان متولی ثبت اختراعات همه‌ساله تعداد دقیق اختراعات ثبت شده را براساس محتویات اسنادی خود اعلام می‌کند.

کارشناسان معتقدند فرایند دستیابی به دانش و رسیدن به یک اختراع محصول تلاشی 3 تا 4‌ساله است و صرف ثبت اختراع در یک سال نمی‌تواند به پای یک دولت نوشته شود چرا که اختراعات یک شبه‌ صورت نمی‌گیرد.

در گزارش حاضر، برخی از خبرهای اعلام شده از سوی مقامات رسمی دولت درباره تعداد اختراعات ثبت شده در دولت نهم منتشر شده است.

اختراعات در دولت نهم 6 برابر شده است

دوشنبه، ۴ خرداد ۱۳۸۸: طی سال‌های ‌۱۳۶۳تا ۱۳۸۳نزدیک به ۹هزار و ۱۵اختراع در کشور ثبت شد، در حالی که تنها طی فعالیت دولت نهم ۲۵هزار و ۸۹۹ اختراع در کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت بنا بر اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اختراعات ثبت شده در دولت نهم 8/2برابر اختراعات ثبت شده طی ۲۰ سال قبل از آن است و با توجه دولت به نخبه‌پروری و افزایش بودجه علمی کشور، اختراعات ثبت شده در کشور در دولت نهم نسبت به دولت هشتم 6 برابر افزایش یافته است.

500‌ درصد رشد با 20‌هزار اختراع در سال‌87

۲۹ اسفند ۱۳۸۷: مشاور عالی رئیس‌جمهوری آخرین آمار اختراعات در دوره دولت نهم را اعلام کرد. مجتبی ثمره هاشمی، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با ویژه‌نامه جام‌جم از افزایش اختراعات ثبت شده در دوره احمدی‌نژاد خبر داد.

وی گفته است: اختراعات ثبت شده در سال83 ، 4هزار و 860 اختراع بوده است اما در سال‌87 این میزان به 20 هزار اختراع افزایش یافته است. ثمره هاشمی همچنین رشد میزان کل اختراعات را در دوره دولت نهم 500 درصد اعلام کرد.

صد درصد رشد اختراعات با 20 هزار ثبت اختراع سالانه

دوشنبه، ۴ خرداد ۱۳۸۸: مقداد نجف‌نژاد، نماینده بابلسر و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: هم‌اکنون در دولت نهم سالانه 20 هزار اختراع ثبت می‌شود که نسبت به تمام دولت‌های قبلی 100‌درصد رشد یافته است.

رشد انفجاری ثبت اختراعات در دولت نهم

4اردیبهشت88 : معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: ثبت اختراعات در دولت نهم نسبت به سال‌های گذشته رشد انفجاری داشته است.

10‌هزار اختراع در سال‌87

13بهمن 1387 رئیس‌جمهوری تاکید کرد: در طول برنامه سوم، مجموعه اختراعات ثبت شده، 5‌هزار بوده است اما حرکت شتابان جوانان ما این عدد را تحمل نکرد و در طول برنامه چهارم 25 هزار اختراع ثبت شده و فقط در سال‌87 تا به امروز، نزدیک به 10‌هزار اختراع ثبت شده است.

3 برابر 27 سال قبل اختراع در 3 سال اخیر

25آذر 1387: دکتر زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: میزان اختراعات ثبت شده در 3  سال گذشته 3 برابر 27‌سال قبل است.

۳۰‌درصد افزایش اختراعات سال‌87 نسبت به سال 86

29 آذر1387: معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت: تعداد اختراعات مخترعین کشور در سال‌‌‌۸۷ به بیش از ۱۰هزار مورد می‌رسد که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل ۳۰‌درصد افزایش خواهد داشت.

صادق واعظ‌زاده در خطبه‌های پیش از نماز جمعه در اجتماع نمازگزاران تهرانی در دانشگاه تهران افزود: در 5 سال قبل تعداد اختراعات کشور کمتر از هزار مورد بود که با برنامه‌ریزی و حمایت از مخترعان، این تعداد امسال ۱۰برابر می‌شود.

رشد 62 درصدی اختراعات سال‌84 نسبت به سال‌83

در گزارش منتشره از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، هیات نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی در سال‌1385 چنین آمده است: تعداد اختراعات ثبت شده کشور در داخل و در سطح بین‌الملل در مقایسه با کشورهای پیشرفته بسیار کم است ولی از رشد قابل توجهی در داخل برخوردار است.

به‌طور مثال در سال‌1384 با 62‌درصد افزایش نسبت به سال 1383، تعداد 4985 درخواست ثبت اختراع در کشور وجود داشته که از این رقم، تعداد 4303 اختراع، به ثبت رسیده است.

5 هزار اختراع در برنامه سوم

سال‌1387: معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری گفت:‌ تعداد اختراعات در برنامه سوم نزدیک به 5هزار مورد بود اما در 4 سال برنامه چهارم حدود 24‌هزار اختراع در ایران به ثبت رسیده که فقط 10‌هزار اختراع در سال 87 ثبت شده است.

افزایش 71‌درصدی اختراعات ثبت شده در 5 ماهه اول سال 87

12آبان 1387، خبرگزاری فارس: اختراعات ثبت شده در 5 ماهه اول امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 71‌درصد افزایش داشته است. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اختراعات ثبت شده در 5 ماهه اول سال‌جاری تعداد 4 هزار و  635‌فقره بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 71‌درصد افزایش داشته است.

ثبت اسناد: فقط 38 درصد رشد اختراعات در سال‌87

18 فروردین 1388: اختراعات ثبت شده در سال 1387 در کشور تعداد 9 هزار و 570 فقره بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 38 درصد افزایش یافته است.

رتبه اختراعات ایران در جهان اسلام: هشتم

14 مهر 1387: در گزارش کمیته علمی و فناوری سازمان کنفرانس اسلامی (کامستک) که محققان کشورهای عضو براساس شاخص‌های علم‌سنجی مختلف رتبه‌بندی شده‌اند، ترکیه با 82 دانشمند و مهندس در صدر قرار دارد و پس از آن پاکستان با 62 و ایران با 55 دانشمند در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

از دیگر نکات قابل تامل در این فهرست، جایگاه ضعیف ایران در حوزه اختراعات است به‌طوری که کشورمان از این لحاظ پس از کشورهایی چون پاکستان، مالزی، ازبکستان، مصر، ترکیه، عربستان و سنگال قرار دارد.

اختراع بدون تولید

به گفته دکتر سعید سهراب‌‏پور،  رئیس دانشگاه صنعتی شریف، در اکثر کشورها زمانی که اختراعی به ثبت می‌‏رسد، صنعت با استقبال از آن بهره می‌‏گیرد؛ ولی در کشور ما صنعت به قدری ضعیف است که بیشتر اختراعات به تولید منجر نمی‌شود.

اختراعات دارای کیفیت پایین

29 آبان 1385: معاون پژوهشی وزیر علوم بیان داشت: متأسفانه تعداد اختراعاتی که دارای کیفیت پایین هستند بسیار زیاد است بنابراین باید ارزیابی‌های علمی روی آنها صورت گیرد تا تفاوت اختراعات سطح بالا و سطح پایین از یکدیگر مشخص شود.

کد خبر 82662

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز