تیم ایران برترین تیم مرحله گروهی جام ملت‌ها شد؛ به جز سال۲۰۱۹ در ادوار قبلی قهرمان‌های مرحله گروهی سرنوشت چندان خوبی نداشته‌اند.

خوشحالی جنجالی بازیکنان تیم ملی مقابل اماراتی‌ها

همشهری آنلاین: تیم ملی ایران که در پایان دور دوم از بازی‌های مرحله گروهی با کسب بالاترین امتیاز و بهترین تفاضل گل در صدر همه تیم های ۶گروه ایستاده بود در دور آخر نیز این عنوان را حفظ کرد تا به لحاظ امتیازی و تفاضل گل قهرمان دور گروهی جام ملت‌های آسیا باشد.

از میان ۲۴تیم حاضر در این رقابت‌ها، فقط ۳تیم قطر، ایران و عراق توانستند با پیروزی در تمام بازی‌ها و کسب صد درصد امتیازات ممکن، مرحله گروهی را به پایان برسانند. عراق در گروه D و در حضور ژاپن این کار را انجام داد تا از لحاظ کیفی کار ارزشمندتری نسبت به دو رقیب دیگر انجام داده باشد. اما از لحاظ اعداد و ارقام، ایران و قطر با تفاضل گل ۵+ عملکرد بهتری داشتند و ایران به‌خاطر گل زده بیشتر نسبت به قطری‌ها بالاتر از همه تیم‌ها در رتبه اول قرار می‌گیرد. رده‌بندی تیم‌ها در پایان مرحله گروهی به ترتیب زیر بوده است:

تیم امتیاز گل زده گل خورده

۱- ایران ۹ ۷ ۲

۲- قطر ۹ ۵ -

۳- عراق ۹ ۸ ۴

۴- استرالیا ۷ ۴ ۱

- عربستان ۷ ۴ ۱

۶- ژاپن ۶ ۸ ۵

۷- بحرین ۶ ۳ ۳

۸- ازبکستان ۵ ۴ ۱

۹- کره‌جنوبی ۵ ۸ ۶

۱۰- تایلند ۵ ۲ -

۱۱- اردن ۴ ۶ ۳

۱۲- امارات ۴ ۵ ۴

۱۳- فلسطین ۴ ۵ ۵

۱۴- تاجیکستان ۴ ۲ ۲

۱۵- سوریه ۴ ۱ ۱

۱۶- اندونزی ۳ ۳ ۶

صعود با یک گل!

چنان که می‌بینید قطر و تایلند تنها تیم‌هایی هستند که دروازه‌شان طی ۳مسابقه باز نشده و با ۳کلین‌شیت و کسب عنوان بهترین خط دفاعی به مرحله یک‌هشتم نهایی رسیده‌اند. عنوان بهترین خط حمله به عراق، ژاپن و کره‌جنوبی رسیده است که هر کدام ۸بار دروازه رقبا را باز کرده‌اند و از ایران صدرنشین هم یک گل بیشتر زده‌اند. عراق همچنین برترین گلزن رقابت‌ها را هم تا این مقطع معرفی کرده است. آیمن حسین که ۵گل از ۸گل تیمش را به ثمر رسانده و با اختلاف در صدر جدول گلزن‌ها قرار گرفته است. در نقطه مقابل این تیم‌های گلزن، تیم سوریه قرار دارد که فقط و فقط یک گل زده و توانسته با همان یک گل مجوز صعود بگیرد! سوریه با یک گل هند را برده، با یک گل به استرالیا باخته و یک مساوی بدون گل هم با ازبکستان داشته است. با همین کارنامه کم‌گل، سوری‌ها به ۴امتیاز دست یافته‌اند و با کسب عنوان سوم در گروه‌شان به مرحله یک‌هشتم رسیده‌اند و از قضا حریف‌شان در این مرحله تیم ملی ایران است. در دور مقدماتی فقط چین و هند کمتر از سوریه گل زدند که بدون گل زده از دور رقابت‌ها حذف شدند.

سرنوشت تاریخی ۹امتیازی‌ها

اما حالا که با برترین تیم‌های مرحله گروهی آشنا شدید، بد نسیت نگاهی به ادوار گذشته رقابت‌ها بیاندازیم و ببینیم موفقیت در مرحله گروهی تا چه اندازه تضمین‌کننده موفقیت در مراحل بعدی است. جست‌وجوی سرنوشت ۹امتیازی‌ها در دوره گذشته نشان می‌دهد در امارات۲۰۱۹ همه تیم‌های ۹امتیازی تا آخرین مرحله مسابقات پیش رفتند و نهایتا یکی از همان‌ها به عنوان قهرمانی رسید. در ۲۰۱۹ هم دقیقا مثل ۲۰۲۳ نیمی از تیم‌های سرگروه با ۹امتیاز کامل صعود کرده بودند. این ۳تیم کره‌جنوبی، ژاپن و قطر بودند که از میان آنها ژاپن و قطر به فینال رسیدند و کره‌جنوبی هم در یک‌چهارم نهایی به قطر باخت. در واقع ۹امتیازی‌های دوره گذشته در طول رقابت‌ها شکست نخوردند مگر در مقابل یک ۹امتیازی دیگر! در نهایت هم از بین آنها قطر به عنوان قهرمانی رسید. اما ۴سال قبل‌تر و در سال۲۰۱۵ این قاعده برقرار نبود. در آن سال که رقابت‌ها برای آخرین بار در ۴گروه برگزار می‌شد، هر ۴تیم سرگروه با ۹امتیاز کامل صعود کردند. اما از میان آنها ایران و چین و ژاپن همگی به تیم‌های دوم گروه‌های دیگر باختند و فقط کره‌جنوبی موفق به صعود شد. در واقع امارات که تیم دوم گروه ایران بود به نیمه‌نهایی رسید اما ایران که در گروهش امارات را برده بود در یک‌چهارم مغلوب عراق و حذف شد. در نهایت هم استرالیا که به عنوان تیم دوم و با یک باخت از گروهش صعود کرده بود به عنوان قهرمانی دست یافت. ایران ۴سال قبل‌تر و در سال۲۰۱۱ هم تنها تیمی بود که با ۹امتیاز کامل از گروهش صعود کرد اما بلافاصله به کره‌جنوبی باخت و حذف شد.

کد خبر 828018
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha