جمعه ۱۵ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

آزاده مختاری: جراحی پلاستیک در ایران به یک اپیدمی تبدیل شده است

به‌گونه‌ای که زنان و حتی مردان تنها برای یک تغییر آن هم نه از روی بیماری تن به جراحی‌های خطرناک با سرنوشتی غیرقابل پیش‌بینی می‌‌دهند تا به اصطلاح زیبا شوند. شاید وقتی علم جراحی پلاستیک به‌وجود آمد هیچکس تصوری مبنی بر جراحی‌هایی
برخاسته از چشم وهم چشمی نداشت و این باور بود که تنها کسانی تن به جراحی پلاستیک بدهند که از عارضه‌ای رنج می‌‌برند.[آگاهانه بینی را به جراح بسپارید]

در بیشتر شهرهای ایران متقاضیان جراحی پلاستیک بسیار زیاد هستند ولی هرچه به‌سوی شهرهای مرزی  به‌خصوص  آذربایجان غربی پیش می‌‌رویم به‌خاطر نزدیکی به مرز ترکیه‌، دریافت امواج تلویزیونی این کشور سهم سایه، حتی با آنتن‌های  معمولی، و رفت و آمدهای بسیار سهل و آسان ساکنان این استان به ترکیه که یکی از کشورهای پر‌متقاضی در زمینه جراحی‌های زیبایی است، میزان علاقه‌مندی و تمایل به جراحی‌های پلاستیک بیشتر می‌‌شود.

شاید مشکل از ظاهرمان نیست

وقتی با پدر و مادرتان درباره اینکه باید بینی و یا گونه و یا فکتان را جراحی کنید تا زیباتر شوید کلنجار می‌‌روید حتما گاهی عصبانی می‌‌شوند و می‌‌گویند «تو قبل از جراحی پلاستیک باید با یک روانشناس مشورت کنی» و شما هم ‌حتما به خودتان می‌‌گیرید، قهر می‌‌کنید و... ولی خیلی از اوقات آنها درست می‌‌گویند.

 بسیاری از کسانی‌که تن به تیغ جراحی زیبایی می‌‌دهند اگر بتوانند اعتماد به نفس خود را بازیابند معمولا از جراحی زیبایی منصرف می‌‌شوند. دکتر فربد فدایی، روان‌پزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم ‌بهزیستی و توانبخشی درخصوص مشتاقان جراحی پلاستیک اینگونه می‌‌گوید: گاهی اوقات افراد به علت نقایص مادرزادی یا به علت حوادث دچار بد‌شکلی‌ها یا عدم تقارن در چهره و اندام‌ها می‌‌شوند که به‌ویژه در جامعه امروز تصادف‌های رانندگی و سوختگی از مهمترین علل این‌گونه بدشکلی‌هاست.

 در چنین مواردی جراحی پلاستیک ترمیمی به‌عنوان بخش ضروری از درمان توان‌بخشی فرد حادثه دیده یا دچار نقص مادرزادی، کمک موثری به بهبود روحیه فرد و حفظ کارایی او می‌‌کند. اما گاهی بدون وجود نقص و معلولیت، برخی اشخاص تمایل و درخواست برای تغییر در چهره و اندام‌های خود را دارند و به جراحی پلاستیک زیبایی متوسل می‌‌شوند که در ضرورت یا حتی مفید بودن چنین کارهایی تردید وجود دارد.

این روانشناس معتقد است:  واقعیت این است که تمایل برای جراحی پلاستیک زیبایی در سطوح گوناگون آسیب‌شناسی روانی فردی و اجتماعی قابل بررسی است.یک‌بار با بیماری روبه‌رو شدم که پس از 10 عمل جراحی زیبایی بینی که همیشه هم با تلخکامی از نتیجه عمل ناراضی بود سرانجام برای بررسی روان‌پزشکی ارجاع شده بود که نتیجه بررسی حاکی از وجود روان‌پریشی در این فرد بود.

وی درخصوص اینکه چرا بعضی‌ها به تبعیت ازمد، رو به جراحی پلاستیک می‌‌آورند اینگونه توضیح داد: گاهی  رواج جراحی‌های غیرضروری پلاستیک زیبایی به‌عنوان یک مد یاد می‌‌شود، اما مانند همه مدها، همه افراد اجتماع از آن پیروی نمی‌کنند. مبتلایان به اختلال شخصیت هیستریونیک (نمایشی) و اختلال شخصیت خود‌شیفته جزو نخستین کسانی هستند که از مدهای مختلف از جمله تب جراحی زیبایی پیروی می‌‌کنند.

 ‌در حالی که اگر این افراد بکوشند نارسایی‌های درونی و اضطراب خود را رفع کنند نیازی به عمل زیبایی نخواهند داشت.طبق آخرین آمار پزشکی در ایران  ۶۰ درصد جراحی‌ها مربوط به جراحی پلاستیک به‌منظور زیبایی صورت، حدود ۲۰ درصد جراحی‌ها به‌منظور ترمیم ضایعات ناشی از ضربه‌‌های وارده به بدن و حدود ۱۶ درصد هم به خاطر مشکلات تنفسی انجام می‌‌گیرد.

این در حالی است که ۳۰ درصد افرادی‌که جراحی زیبایی انجام می‌دهند، به‌دلیل ایجاد عارضه‌هایی مانند نداشتن تناسب ظاهری بینی یا تنگ شدن راه‌های تنفسی، سر دردهای مکرر به علت تحریک شدن عصب و ایجاد سایه‌های زیر چشم شکایت دارند.طی 5 سال اخیر 175 پرونده مربوط به شکایت مردم از پزشکان جراح پلاستیک در سازمان نظام پزشکی تشکیل شده است. عمده این شکایت‌ها به جراحی‌هایی نظیر بینی، شکم و پوست مربوط می‌شود.

اگر پای درد دل خیلی از کسانی که خود را زیر‌تیغ جراحی پلاستیک برده‌اند بنشینیم از لابه‌لای صحبت‌هایشان متوجه شویم که دلشان برای چهره و یا اندام قبل از عمل خود تنگ شده است مخصوصا کسانی‌که برای زیبایی بیشتر به اتاق عمل رفته بودند ولی نه تنها به خواسته خود نرسیدند که دچار نقص هم شده‌اند.

این درحالی است که سرپرست دادسرای ویژه جرایم پزشکی درخصوص برخورد با پزشکانی که به‌جای زیبایی به بیمارانشان چهره‌های نامناسب هدیه داده‌اند گفت: قانونگذار در بحث پزشکی 2 مسئله دیه و حبس را در نظر گرفته است. اگر جراحی پزشک منجر به فوت شود، علاوه براین اخذ دیه از پزشک متخلف، وی به 6 ماه تا 2 سال حبس محکوم می‌شود و اگر عمل منجر به فوت نشود، تنها پرداخت دیه مطرح است گر‌چه می‌توان از موارد تتمیمی که در قانون است 

نیز استفاده کرد و پزشک را از داشتن مطب و مجوز پزشکی محروم کرد، اما معمولا چنین کاری انجام نمی‌گیرد. همچنین افراد شاکی می‌توانند همزمان با شکایت در دادسرا در سازمان نظام پزشکی هم اقامه دعوی کنند که نظام پزشکی از باب صنف خود تخلف را بررسی می‌کند و اقدامات مقتضی را انجام خواهد داد.شاید وقت این است که به متقاضیان جراحی پلاستیک بگوییم مواظب خودتان باشید و بیهوده بر سری که درد نمی‌کند دستمال نبندید.

همشهری استانها

کد خبر 82836

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز