حمید ضیایی پرور: روز سه‌شنبه هفته گذشته برای شرکت در جلسه‌ای به دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند رفته بودم.

یکی از کارکنان این دانشگاه در دفتر معاون پژوهشی حضور داشت. وی جزو کسانی بود که خودرویش در تصادف زنجیره‌ای اخیر محور فیروزکوه‌، گردنه گدوک گرفتار شده بود و به‌رغم جراحت وارده‌، جان سالم به در برده بود‌.

در این تصادف که خبر آن در تمام جراید منتشر شد یک تریلر هوو به‌دلیل نقص در سیستم ترمز با بیش از 30 خودروی دیگر برخورد کرده بود. ماجرا به قدری هولناک بوده که هنوز نقل هر محفل شهر‌های دماوند و فیروزکوه است؛

آنچنان که سرهنگ علیرضا اسماعیلی، فرمانده پلیس‌راه کشور رسما اعلام کرده تنها در سال 87 حدود 118 نفر از شهروندان ایرانی بر اثر تصادفات این نوع تریلرها کشته شده‌اند.

این تعداد کشته طی 255 تصادف توسط هوو‌ها بوده است. باز هم طبق اعلام مقامات رسمی پلیس تریلر هوو که در اصل چینی است و توسط ایران خودرو دیزل مونتاژ می‌شود دارای نقص در سیستم ترمز است.

در بین رانندگان خودروهای سنگین چنین گفته می‌شود که این تریلرها بعد از سومین ترمز پیاپی، دیگر ترمز ندارند و از آن به بعد قاتل جاده‌ای محسوب می‌شوند. قیمت ارزان این خودروی سنگین- در مقایسه با نوع اروپایی آن حدود نصف قیمت است (52 میلیون تومان)- و توزیع آن از طریق شبکه لیزینگ باعث شده تا هوو به سفیر مرگ در جاده‌های ایران تبدیل شود. با اینکه در چند نوبت، پلیس مانع تردد این تریلرها در جاده‌های ایران شده و حتی تهدید به پلاک نکردن آنها کرده ولی ظاهرا باز هم دست‌های پشت پرده مانع اجرای تصمیمات پلیس شده و اراده‌ای فراتر از پلیس‌، راه را برای تردد این تریلرها در کشور هموار نگه داشته است‌.

جالب است بدانید که مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران نیز 18‌آذرماه سال 87 در نامه‌ای پیرو شکایت‌های وارده از سال 86 درباره کیفیت خدمات پس از فروش تریلر‌های هوو به مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل اعلام کرد که نواقص متعددی در اجزای مختلف این خودرو از عیوب مرتبط با موتور و مجموعه سوخت‌رسانی گرفته تا گیربکس و کلاچ، دیفرانسیل، سیستم ترمز، فرمان و جلوبندی و بدنه و غیره نشانگر نبود اعمال کنترل‌های کافی بر کیفیت ساخت و عملکرد تریلر‌های وارداتی قبل و پس از واردات است، اما شرکت مذکور این اشکالات را قبول نداشته و همچنان مدعی است که این خودروها جزء بهترین‌های دنیاست‌.

راه حل موقت ماجرا بسیار ساده است؛ جلوگیری از تردد هوو و فراخوان آنها به کارخانه برای نصب ترمز اِی‌بی‌اس.

اینکه چرا به‌رغم این همه تصادف و کشتار باز هم کسی به فکر نیست جای تعجب و سؤال دارد. چه چیزی بیشتر از جان انسان‌ها ارزش دارد‌؟ چه کسانی از ادامه این وضعیت نفع می‌برند‌؟ چرا دادستان کل کشور به‌عنوان مدعی‌العموم و حافظ جان و مال مردم اقامه دعوا نمی‌کند؟ چند نفر دیگر از مردم بی‌گناه ایران باید قربانی کالاهای بنجل، بی‌کیفیت و حالا قاتل چینی در کشور شوند تا کسی به فکر چاره بیفتد؟

بنده در مسیر برگشت از دماوند به تهران، مرتب مراقب تریلرهای هوو بودم و به محض نزدیک شدن یکی از آنها کنار می‌کشیدم تا جان به سلامت در ببرم. با وجود این، 12‌هزار تریلر هوو در جاده‌های ایران می‌تازند؛ 12‌هزار قاتل بالقوه.

کد خبر 82950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز