جمعه ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

کتاب؛ این یار مهربان و خواندنی! و حالا خبر خوب برای اهالی کتاب آن که هفته پیش، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام کرد که ایران از نظر شبکه کتابخانه‌ای، جزء ۲۰ کشور دنیا و ۵کشور نخست آسیا قرار گرفته‌است.

;jhf

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور:این در حالی است که لااقل ۱۰میلیون نفر عضو این کتابخانه‌ها هستند که ۳میلیون نفر از آنها، عضو فعالند اما چه کنیم که ما هم کتابخوان شویم؟

  • بیش‌تر بخوانید:

عادت های خوبی که باید از ژاپنی ها یاد بگیریم!

در اینجا نگاهی به عادت‌ مطالعه کتاب در میان مردمان کتابخوان در جهان می‌اندازیم تا شاید با پیروی از آنها، ما هم با کتاب بیشتر رفیق‌ شویم.

کتاب‌کاغذی را عشق است!

آمارهای جهانی نشان می‌دهند که با وجود رونق دنیای مجازی، مردم کتابخوان جهان، همچنان کتاب‌های‌کاغذی را بیشتر دوست دارند. این بررسی نشان می‌دهد ۴۱درصد مردم عاشق کتاب‌کاغذی هستند و ۲۰درصد هم با نرم‌افزار کتابخوان یا همان «Amazon Kindle»‌ها کتاب می‌خوانند. ۱۶درصد، از مطالعه کتاب‌های کاغذی با جلد سخت لذت می‌برند، ۱۲درصد از طریق فضای مجازی مطالعه می‌کنند و تنها ۸درصد سراغ کتاب‌های صوتی می‌روند. پس نخستین پیشنهاد این است که اگر می‌خواهید از کتابخوانان جهان تقلید کنید، به‌نظر می‌رسد بهتر است سراغ کتاب‌کاغذی بروید.

داستان

آمارها نشان می‌دهد بیشتر کتابخوان‌های جهان، اهل کتاب داستان‌ هستند یعنی از میان کتاب‌های علمی، زندگینامه، تاریخ و...، ۳۶درصد از کتابخوان‌ها داستان می‌خوانند که بیشترین است. پس پیشنهاد ما هم این است که بیشتر کتاب داستان مطالعه کنید. حتی اگر مجبورید کتاب علمی بخوانید، به محض اینکه خسته شدید، کتاب علمی خود را کنار بگذارید و سراغ مطالعه‌ رمان مورد علاقه خود بروید. در این روش، ریتم مطالعه شما قطع نمی‌شود.

آهسته و پیوسته

یکی از عادت‌های اهل مطالعه، همین فرمول ساده است: آهسته و پیوسته! یعنی به‌جای عجله برای تمام‌کردن یک کتاب، تلاش کنید تا برنامه مطالعاتی منظمی داشته باشید. به زبان دیگر، حین کتاب‌خواندن در روزهای هفته، هی گرم و سرد نشوید، تلاش کنید بیشتر ولرم باشید.

حالا چون قرار است آهسته بخوانید پس بهتر است سراغ کتاب‌هایی با حجم متوسط بروید. آمارها نشان می‌دهد ۸۶درصد از کتابخوان‌ها، کتاب‌هایی را با حجم متوسط انتخاب می‌کنند. ۱۱درصد کتاب‌های حجیم و ۳درصد هم سراغ کتاب‌های لاغر اندام می‌روند!

کتاب خوب!

نکته آخر هم نیاز به آمار و ارقام ندارد؛ چون عین روز روشن است که برای اینکه اهل مطالعه شوید، بگردید و بچرخید و بپرسید و برای مطالعه، کتابی مناسب انتخاب کنید! کتابی که ارزش خواندن داشته باشد. بد نیست بدانید این آمارها، از فرم‌هایی استخراج شده که میان ۹۴۵نفر از کتابخوان‌های سراسر جهان در۵۶کشور توزیع شده است؛ آمارهایی که اخیراً در مقاله‌ای با نام «آمار جهانی خواندن کتاب» منتشر شده بود.

کد خبر 829642

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha