ورود به دانشگاه. شروع فصل جدید از زندگی برای خیلی از جوانهاست به خصوص آنها که می خواهند طعم خوش زندگی مستقل از خانواده را در جامعه ای بزرگتر تجربه کنند.

دانشجو

همشهری آنلاین - فاطمه عسگری نیا:حالا این فصل برای آن دسته از جوانها که باید برای ادامه تحصیل بار و بنه ببندند و راهی شهر و دیار دیگر شوند رنگ و بوی دیگری دارد. دانشجویانی که به خاطر بالا بودن هزینه های اسکان و خوراک و دیگر هزینه های روزمره، چاره ای جز تن دادن به کار دانشجویی و کسب درآمدی ناچیز در کنار کمک های خانواده ندارند.

بازار داغ کار دانشجویی در فضای مجازی

گرچه وقتی شبکه های مجازی را جستجو می کنیم بازار کار دانشجویی حسابی داغ است و تعداد آگهی ها هم زیاد و چشم گیر، اما مزایایی که بابت این کارها به دانشجویان پرداخت می شود آنقدر دندان گیر نیست. کارهایی که اغلب دانشجویان آنها را از سر ناچاری می پذیرند و به قول خودشان می گویند کاچی به از هیچی! کار در کافه و «ویتری» یکی از گزینه های نخستی است که به خصوص در پایتخت اکثر دانشجویان دختر و پسر به خاطر جذابیت هایی که دارد جذبش می شوند. کاری که جذابیت های زیادی دارد حتی دست دانشجویان در انتخاب ساعت فعالیتشان هم باز است. اما حقوقی که در ازای ۶ تا ۷ ساعت کاری پرداخت می شود صرفا برای خیلی ها جوابگوی کرایه خانه است. چیزی معادل ۶ تا ۷ میلیون تومان! البته پذیرش دانشجو برای کار در کافه هم شرط و شروط خود را دارد. اولا باید اهل کافه و حال و هوای آن باشد دوما در ارتباط گیری و مهارت های اجتماعی هم حسابی حرف برای گفتن داشته باشند در یک کلام مشتری مداری را از حفظ باشند! پس با این شرایطی که صاحب کافه ها می گویند بچه های شهرستانی و بی سرو زبان هیچ سهمی از این کار دانشجویی پاره وقت نخواهند داشت!

استفاده یا سوء استفاده

کار دانشجویی در ایران بر خلاف کشورهای اروپایی که بسترش برای دانشجویان حتی در داخل دانشگاه ها با هدف حمایت از دانشجویان فراهم است در ایران اکثر کارفرماها دنبال به کار گیری دانشجویان پاره وقت برای فرار از بیمه و پرداخت حق و حقوق کافی هستند. به خاطر همین است که در اکثر آگهی های جذب نیروی پاره وقت دانشجو این موضوع را پررنگ می کنند تا کسی فردا مدعی نشود. صاحب رستورانی که آگهی جذب پاره وقت دانشجو بعنوان پیک پیاده را برای آدرس های حول و حوش رستورانش در دیوار منتشر کرده است می گوید این کار را خیلی ها به صورت روزانه انتخاب می کنند از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ یا از ساعت ۱۲ الی ۱۶، چون ما روزانه ۲۰۰ هزار تومان در ازای انجام این کار پرداخت می کنیم البته اگر کسی بالای ۲۰ فیش تحویل دهد می تواند از پورسانت هم برخودار شود اما انتظار بیمه نداشته باشید کار فقط روزانه است! با حساب و کتاب اعداد و ارقامی که این کارفرما می گوید اگر دانشجویی تمامی روزهای هفته به جز جمعه ها را سرکار باشد تنها ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عایدش می شود!

کار برای رزومه

درست است کار دانشجویی و تن دادن به این کار از سوی برخی دانشجویان صرفا با هدف تامین هزینه های تحصیل است اما خیلی از دانشجویان هوشمندانه عمل می کنند و در تلاشند تا ضمن انجام کار برای خود رزومه ای پرو پیمان دست و پا کنند مثل دستیاران دندانپزشک ها. چطور؟ وقتی با یکی از آگهی هایی که از دانشجویان رشته دندانسازی برای کار در مطب دندانپزشکی دعوت به همکاری کرده بود تماس گرفتیم آگهی دهنده با بیان این که حقوق پرداختی ما به اندازه ایاب و ذهاب است و کار در مطب نوعی کار آموزی برای افراد محسوب می شود می گوید: «حقوق پرداختی ما ۴ میلیون تومان است اما افرادی که با توجه به رشته تحصیلی شان در این شغل وارد می شود آینده خود را می سازند! » به گفته خودش از آنجا که قرار است ۳ دانشجو را بپذیرد ساعت کار منعطفی دارد و همین مزیت خوب دیگر کار برای متقاضیان است.

دنیای مجازی هم به یاری دانشجویان آمد

اگر چه در گذشته کار در رستوران و کافه و نهایتا کتابخانه ها تنها گزینه های دانشجویان برای انجام کارهای دانشجویی و امید به درآمدزایی بود اما از وقتی آنلاین شاپ های بزرگ پا به عرصه وجود گذاشتند فرصت کار شبانه هم برای دانشجویان جویای کاری که ساعتهای فول تایم کلاسهای دانشگاه زمان کار کردن در طول روز را به آنها نمی دهد فراهم شده است. استخدام دانشجویی در انبارهای بسته بندی کالا در این انلاین شاپ ها آن هم با حقوق روزانه. هر چند با انتخاب این کار به قول کارفرمایان باید دانشجوی بیچاره بیخیال خواب شیرین شبانه شود تا بتواند در ازای شب زنده داری حقوق بخور و نمیری دریافت کند.

گشت و گذار در بازار کار دانشجویی حکایت از آن دارد که تعداد زیادی از دانشجویان این روزها نیازمند اشتغال ضمن تحصیل هستند و چه خوب می شد اگر این فرصت کاری در فضاهای دانشگاه در قالب کارهایی مرتبط با رشته تحصیلی خودشان فراهم می شد.

کد خبر 830319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha