روزهای سرد زمستان خصوصا مواقعی که برف زمین را سپید پوش کرده به جای این که در خانه بنشینید و وقتتان را در شبکه های اجتماعی تلف کنید به جاده بزنید و از روستاهایی که کمی با تهران فاصله دارند دیدن کنید.

روستاي سنگان

همشهری- مهدیه تقوی راد: طالقان و رینه یکی از مقاصد گردشگری اهالی تهران در تابستان است اما زمستان های این دو منطقه هم بسیار دیدنی هستند. روستاهایی که با یکبار سفر زمستانه به آنها مشتری دائمی مسافرت به آن مناطق می شوید.

روستای طالقان

موقعیت: ۱۲۰ کیلومتری تهران

چطور برویم: ابتدا به بزرگراه تهران کرج بروید و بعد در ادامه مسیر به بزرگراه کرج قزوین وارد شوید. ۵۰ کیلومتر بعد از کرج به جاده ورودی طالقان می‌رسید.

امکانات رفاهی: کافه، رستوران، استراحتگاه

پارکینگ: دارد

امکان عکاسی: دارد

مناسب گروه سنی: همه گروه‌های سنی

مناسب: دریاچه گردی، یخ نوردی، روستاگردی

معرفی: باغ‌های پردرخت، دریاچه، سد و طبیعت چشم‌نواز از جاذبه‌های گردشگری طالقان است که در فصل سرما و با بارش برف زیبای‌هایش دوچندان می‌شود.

گردش در طبیعت یخ زده

منطقه کوهستانی طالقان با وسعت ۱۳۰۰ کیلومتر از ۸۰ خانه روستایی تشکیل شده است. تماشای طبیعت یخ زده طالقان شاید نخستین دلیل پیشنهاد برای حضور در فصل زمستان اینجا باشد. گرچه این روستای بکر جاذبه‌های دیگری هم دارد مثلا سد طالقان روی رودخانه شاهرود ساخته شده و در فصل سرما جذابیت‌های خاص دارد.

یخ‌نوردی در کرکبود و شله‌بن

آبشار زیبای کرکبود حدود ۱۴کیلومتر از طالقان فاصله دارد. ارتفاع آبشار ۵ متر است. سرعت و حجم آبی که از آن جریان دارد، به قدری زیادی است که آبشار میان صخره‌هایی با ارتفاع ۳۰ تا ۵۰ متری بسیار باعظمت‌تر و بزرگ‌تر از چیزی که هست، جلوه می‌کند. گاهی در زمستان آبشار یخ می‌زند و منظره زیبا و محصور کننده‌ای به‌وجود می‌آورد. این آبشار یخ زده در زمستان محل مناسبی برای یخ‌نوردی است. آبشار شله بن، یکی دیگر از آبشارهای پر آب طالقان است که در فصل زمستان زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. این آبشار که در فاصله ۱۰کیلومتری شمال طالقان قرار دارد، از قله‌های خسبان سرچشمه می‌گیرد و در ادامه، رودخانه‌ای به همین نام را نیز شکل می‌دهد. این آبشار مجموعا از ۳ طبقه تشکیل شده است که برای رسیدن به بالاترین بخش باید از گذرگاه‌های روستایی و کوچه‌باغ‌های بسیار زیبا عبور کنید. آبشارهای حیاط، خشکه چال، سرخ بند، وری ید و آبشار سیاه بند از دیگر آبشارهایی هستند که در طالقان می‌توانید آنها را تماشا کنید.

بازدید از جاذبه‌های طبیعی

محوطه‌ها و تپه‌های باستانی مثل تپه قلعه سر و شاه کوه، حمام‌های روستای بزج و میر، غارهای پنجعلی و زالن‌گاه و قلعه‌های کیقباد، منصور و ارژنگ از دیگر جاذبه‌های این روستا هستند که البته برای بازدید از آنها در زمستان باید برای یک کوهنوردی درست و حسابی آمادگی در برف و سرما داشته باشید.

برف بازی درکنار چشمه های آب گرم

روستای رینه

موقعیت: جاده هراز

چطور برویم: از مسیر جاده هراز به سمت استان مازندران حرکت کنید. بعد از رسیدن به پلور مسیری فرعی شما را به رینه می‌رساند.

امکانات رفاهی: کافه، رستوران، استراحتگاه

پارکینگ: دارد

امکان عکاسی: دارد

مناسب گروه سنی: خانوادگی

مناسب: یخ نوردی در آبشار، کوهنوردی، تیوب‌سواری در دشت لار

معرفی: سومین روستای مرتفع ایران با ۲۴۰۰ متر ارتفاع از سطح دریاست و کوه دماوند، آبشار شاهاندشت و دشت لار از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه هستند.

برف بازی کنار چشمه‌های آب گرم

رینه به‌دلیل بارش‌هایی که در زمستان تجربه می‌کند ازجمله مناطقی است که برای برف بازی می‌توانید به آنجا سفر کنید. اما مسیر جاده هراز برای رسیدن به رینه در فصل زمستان، به‌دلیل پیچ‌وخم‌ها و گردنه‌های پرشیب و همینطور بارش‌های سنگین برف و باران، لغزنده و خطرناک است؛ پس با احتیاط کامل و با تجهیزات کافی در این مسیر رانندگی کنید. رینه به‌جز زیبایی‌های طبیعی در زمستان، چشمه آب‌گرم نیز دارد که لذت برف بازی در این فصل را با رفع خستگی در آب گرم، دوچندان می‌کند. درواقع با سفری یک روزه به رینه در زمستان، با یک تیر ۲ نشان می‌زنید. چشمه‌های آب‌گرم رینه از قله دماوند سرچشمه می‌گیرند و تا پای کوه به رینه می‌رسند و سپس تا خانه‌ها لوله کشی شده‌اند. آب‌گرم‌های رینه خواص درمانی قابل‌توجهی دارند و در بسیاری از خانه‌های روستایی می‌توانید، استخر آب‌گرم گوگرددار ببینید. نزدیکی این منطقه به کوه دماوند باعث شده تا در تمام سال کوهنوردانی را در این منطقه ببینید که قصد فتح قله دماوند را از یال شرقی این کوه دارند.

دشتی برای تیوب‌سواری

دشت لار در فاصله ۴۲ کیلومتری رینه است که در فصل زمستان محل مناسبی برای تیوب‌سواری و در تابستان محل دوچرخه‌سواری و کمپ زدن است. دشت ملی لار در زمستان دامنی از برف می‌پوشد و زیبایی خیره کننده‌ای دارد. در رینه آبشار ۸ قلو هم جلوه‌گری می‌کند. البته برای رفتن به آبشار شاهاندشت به ۹۶کیلومتری جاده هراز بروید. بعد از عبور از پل وارنا به سمت راست بپیچید. مسیر را که ادامه دهید، پس از؟ چند کیلومتر به روستای شاهاندشت خواهید رسید. ماشینتان را در پارکینگ روستا پارک کنید و بقیه مسیر را با رعایت جوانب ایمنی تا آبشار پیاده بروید. چند طبقه بودن آبشار و یخ بستن آبشار در زمستان منظره بدیعی را پیش چشم کوهنوردان قرار می‌دهد. فراموش نکنید مسیر رسیدن به این آبشار در زمستان مناسب کودکان نیست و سرما نیز به قدری زیاد است که احتیاج به پوشیدن لباس‌های خیلی گرم و استفاده از تجهیزات ایمنی کوهنوردی دارید.

برف بازی درکنار چشمه های آب گرم

کد خبر 830678
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    کتابها بمونه و به تهران بروم یا با خودم ببرم؟یا چی؟