ترجمه -عبدالحسین غلامرضایی: جزایر نسبت به سایر خشکی‌های کره زمین از نظر گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار باارزشند و اگر در یک طرح حفاظت جهانی مورد توجه قرار نگیرند در آینده‌ای نه چندان دورتنوع بوم شناسی خود را از دست می‌دهند.

گرچه این جزایر در مقایسه با بعضی اززمین‌های همسان خود ممکن است ازگونه‌های کمتری برخوردار باشند اما اکثر گونه‌های این جزایر منحصر به فرد بوده و فقط با همان شرایط آب وهوایی سازگار شده‌اند.

دکترکرفت متخصص زیست بوم از دانشگاه کالیفرنیا و دانشگاه سن دیه‌گو،که مدیریت یک گروه تحقیقاتی در زمینه جزایر را به‌عهده داشته در این مورد می‌گوید: بسیاری از راهکارهای حفاظتی مناطق براساس تعداد گونه‌هایی که در آنجا زندگی می‌کنند صورت می‌گیرد؛ یعنی هرچه جمعیت گونه‌ها بیشتر باشد تدابیر حفاظتی بیشتری انجام می‌شود اما در اینجا وضع به‌گونه ی دیگری است.ما در جزایر باید توجه ویژه به‌گونه‌هایی داشته باشیم که منحصر به فردند و در مناطقی غیراز جزایر اقیانوسی یافت نمی‌شوند.

کرفت و همکارانش در مطالعه‌ای که در 90 ناحیه جغرافیایی با اکوسیستم‌های متفاوت انجام دادند به این نتیجه رسیدند که گونه‌های گیاهان و جانوران جزایر نسبت به سایر مناطق، 8تا9 بارغنی‌ترند.

آنها می‌گویند:در بین مناطق قاره‌ای با ارزشترین مناطق نواحی گرمسیری بین دو مدارشمال و جنوب خط استوا و سرزمین‌های دارای آب وهوای مدیترانه‌ای است اما جزایراقیانوسی از این مناطق نیز ارزشمندترند!

خطر انقراض گونه‌ها

در یکی از جزایر جنوب غرب کاله دونیا در اقیانوس آرام پرنده‌ای به نام (کاگو)زندگی می‌کند که منحصر به فرد است و نظیر آن حتی در مناطق جنگلی وجود ندارد. این پرنده که قدرت پرواز ندارد دارای بدنی خاکستری و بال‌هایی به رنگ سفید وسیاه است که در خطر انقراض قرار دارد.

همچنین گیاه گلدار کوچکی به نام (آمبورلا)که زیر درختان رشد می‌کند وهیچ شباهتی به سایر گیاهان گلدار ندارد در معرض نابودی است.تصور گیاه‌شناسان بر این است که این گیاه آخرین نمونه باقیمانده از گیاهان گلدار قدیمی است که در معرض انقراض قرار گرفته است.

جزایر کاله دونیا وجزایر ماداگاسکار زیستگاه آوارگان نهایی گونه‌های گیاهی وجانوری بر جای مانده از نسل‌های قدیمی هستند و جایگاهی مناسب جهت جلوگیری از انقراض آنها.
تنوع گونه‌ها درجزایر جوانتر نظیر جزایر قناری که به وسیله آتشفشان‌ها به‌وجود آمده‌اند در مقایسه با جزایر قدیمی متفاوت است و حفاظت از گونه‌های آن به استراتژی خاص خود نیاز دارد.

گرچه تخمین زده می‌شود که جزایر کمتر از 4 درصد از خشکی‌های کره زمین را تشکیل می‌دهند اما نزدیک به یک چهارم گیاهان جهان و بیش از 70 هزارگونه متفاوت را که وجود آنها در زمین‌های قاره‌ای امکان پذیر نیست در خود جای داده‌اند. حیوانات مهره‌دار شامل پرندگان، دوزیستان، خزندگان و پستانداران به‌طور گسترده در این زیست بوم زندگی می‌کنند.

کرفت می‌گوید: جزایر بسیار مهم هستند و باید تحت مراقبت شدید جهانی قرار گیرند و این مراقبت به درستی صورت نمی‌گیرد مگر اینکه هر یک از ما خود را در آن شریک بدانیم.

تهدیدات زیست‌محیطی جزایرممکن است در آینده با شتاب بیشتری روبه‌رو شود زیرا پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2100زندگی بشر در جزایرافزایش خواهد یافت مخصوصا جزایری که از نظر اقتصادی توسعه نیافته و به نیروی کار بیشتری نیاز دارند.

بسط و توسعه زمین‌های کشاورزی، جنگل‌زدایی وتغییرات کاربری دیگری که افراد در این مناطق انجام خواهند داد گزینه‌هایی هستند که هر کدام به طریقی موجب تخریب زیست بوم خواهند شد.

درحال حاضر با اینکه ما اطلاعات مهم و دقیقی درباره جزایر مورد بحث در دست داریم اما هنوز در رابطه با حفظ و نگهداری آنها تصمیم قاطعی  نگرفته‌ایم!

ScienceDaily

کد خبر 83071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز