اهالی محله جماران مذهبی و پایبند به اصول انقلاب اسلامی‌اند. میزبانی از امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در سال‌های آخر عمر پر برکت‌شان، چیزی حدود ۱۰ سال، گواه این مدعاست. مردمانی که پای ثابت دفاع از کیان و امنیت آن بودند تا پای جان و ایثار و شهادت در این مسیر قدم گذاشتند.

مزارشهدا

همشهری آنلاین- بهاره خسروی : اهالی باصفا و صمیمی و مهربان محله جماران همواره یار و یاور انقلاب در همه عرصه‌های تاریخ بودند و حاصل این همراهی تقدیم ۳۵ شهید سرافراز و ۲ شهید جاویدالاثر «حمیدرضا عرفاتی» و «ناصر منایی» به انقلاب اسلامی است. برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره نخستین شهیدان گلگون‌ کفن محله جماران به معرفی تعدادی از آنها پرداخته‌ایم.

نخستین شهید انقلاب اسلامی

شهید «حمید حسنی‌کیا» متولد سال ۱۳۳۳ از انقلابی‌های مبارز و مخالفان سرسخت رژیم پهلوی بود. حمید که در روزهای اوج مبارزات مردمی سال ۱۳۵۷ افسر وظیفه لشکر زنجان بود، برای سرکوب مردم تبریز از طرف لشکر زنجان اعزام می‌شود، اما روحیه مبارز او و عشق به امام و آرمان‌های انقلاب اسلامی با شرایط خفقان‌آور و سرکوب‌کننده آن روزگار سازگار نبود. به همین دلیل، در زمان حمله و سرکوب مبارزان انقلابی تبریز و وقتی دستور حمله و کشتار مردم را به او دادند، اسلحه‌اش را به سوی نظامیان گرفت و در همین شلوغی‌ها و درگیری‌ها با یکی از فرماندهان پادگان به دلیل توهین به امام و انقلابیون درگیر شد و سرانجام به مردم پیوست. او در ۲۴ شهریور سال ۱۳۵۷ به شهادت رسید.

پای ثابت دفاع از کیان و امنیت کشور | ۳۷ شهید انقلاب و دفاع مقدس از محله جماران

جوان‌ترین شهید جنگ تحمیلی

«محمود اژدری» یکی از نخستین جوانانی بود که با شروع جنگ تحمیلی از محله جماران برای دفاع از آب و خاک کشور لباس رزم به تن کرد و راهی جبهه‌های نبرد شد. محمود، متولد سال ۱۳۳۶، از ورزشکاران موفق محله در رشته والیبال و رزمی بود. او در ۶ شهریور سال ۱۳۵۹ در دارخوئین اهواز در درگیری‌های مسلحانه به شهادت رسید.

پای ثابت دفاع از کیان و امنیت کشور | ۳۷ شهید انقلاب و دفاع مقدس از محله جماران

مسن‌ترین شهید جنگ تحمیلی

شهید «علی باقری» از رزمندگان مبارز و انقلابی محله جماران بود. علی‌آقا مسن‌ترین شهید محله جماران بود که در عملیات بیت‌المقدس برای آزادسازی خرمشهر در ۶۵ سالگی به فیض رفیع شهادت نایل شد.

پای ثابت دفاع از کیان و امنیت کشور | ۳۷ شهید انقلاب و دفاع مقدس از محله جماران

کد خبر 831121

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha