همشهری آنلاین: نخست وزیر پرو اعلام کرد که رهبر معترضان سرخ پوست منطقه آمازون این کشور به سفارت نیکاراگوئه در لیما پناهنده شده است.

به گزارش بی بی سی، یئوده سیمون نخست وزیر پرو طی سخنانی در پارلمان این کشور خبر پناهندگی رهبر سرخ پوستان معترض به سفارت نیکارگوئه را اعلام کرد.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که حکم دستگیری رهبر سرخ پوستان منطقه آمازون پرو روز شنبه 6 ژوئن صادر شده است.

البرتو پیسانگو پس از درگیری‌هایی که در شمال این کشور میان سرخ پوستان و ارتش رخ داده‌اند از سوی دولت پرو متهم به آشوب گری توطئه و شورش شده است. درگیری پلیس پرو پا سرخ پوستان معترض تا کنون بیش از 30 کشته بر جای گذاشته است.[کشته شدن دست‌کم 30 سرخ‌پوست در شمال پرو]

گفته می‌شود علاوه بر 30 سرخ پوست معترضی که در جریان این درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند، 24 پلیس نیز کشته شده‌اند. طی دست کم 10 سال اخیر بروز چنین درگیری‌هایی در پرو بی سابقه بوده است.

آلن گارسیا رئیس جمهوری پرو معترضان را متهم به وحشیگری کرده و اعلام کرده است که نیرو‌های خارجی نیز در آشوب‌های اخیر نقش داشته‌اند.

سرخ پوستان شمال پرو نسبت به اجرای طرح‌‌های دولت این کشور در زمینه استخراج نفت و گاز در سرزمین آبا و اجدادیشان معترض هستند.

شورش‌ها زمانی رخ داد که حدود 400 نیروی پلیس تلاش داشتند یکی از موانع ایجاد شده توسط معترضان سرخ پوست در نزدیکی شهرک باگوا گرانده واقع در 1400 کیلومتری لیما پایتخت را برچینند.

گزارش شده است که در جریان اتفاقاتی که پس از این اقدام پلیس رخ داد تعداد زیادی از نیرو‌های پلیس به گروگان گرفته شدند و ادعا شد که 9 نفر از آن‌ها نیز کشته شدند.در روز شنبه نیز ارتش جهت برقراریمجدد نظم به منطقه اعزام شد.

با ورود ارتش به منطقه آمازون آرامشی شکننده در این منطقه حکمفرما شده و هم اکنون نیرو‌های امنیتی پرو اوضاع را در منطقه تحت کنترل گرفته‌اند و در سه شهر کوچک اصلی منطقه حکومت نظامی بر قرار کرده‌اند.

مردم ساکن در این منطقه می‌گویند که تدابیر اتخاذ شده توسط نیرو‌های امنیتی موجب شده آن‌ها نتوانند به مردگان خود را پیدا کنند.

کد خبر 83156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز