مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۳
۰ نفر

اضافه کردن کود به گیاهان آپارتمانی برای رشد سالم و پویا، برگ های سبز و گل های شاداب بسیار حائز اهمیت است.

image-20240215145209-1.jpeg

به دلیل نگهداری این قبیل گیاهان در خاک و هوای بسته، تغذیه آن ها اهمیت بیشتری پیدا می کند. از طرفی گیاهان آپارتمانی در دسترسی به نور طبیعی محدودیت هایی دارند که باعث کاهش فرآیند فتوسنتز و در نتیجه کمبود انرژی می‌شود. به همین دلیل با کودهایی نظیر ورمی کمپوست می توان این عناصر غذایی را تامین کرد.

بهترین زمان برای کوددهی گیاهان آپارتمانی

در فصل بهار، با شروع رشد گیاهان احساس به تغذیه افزایش می‌یابد. اواخر فروردین بهترین زمان کوددهی اولیه است. در این زمان گیاه مقدار زیادی از عناصر غذایی را برای رشد سریع و تولید جدید نیاز دارد. استفاده از یک کود غنی نیتروژن دار به گیاه کمک می کند تا انرژی لازم برای ایجاد ساقه و برگ جدید را به دست آورد. فصل تابستان نیز زمان مناسبی برای تقویت بعدی گیاه است. در این مرحله مواد مغذی شامل فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم است. این کوددهی کمک می‌کند تا گیاهان به خوبی رشد کنند و نسبت به تنش های محیطی مقاومت تر شوند. با شروع پاییز فعالیت رشد گیاهان کاهش می یابد که باید به تدریج کوددهی را کاهش داد.

ورمی کمپوست چیست؟

کود کرمی یا همان ورمی کمپوست (vermicompost)، محصولی است که از فضولات کرم خاکی ای از نژاد ایزینیا فتیدا تهیه می شود. این کرم ها با تغذیه در محیط خود و دفع فضولات، محصولی ویژه به وجود می آورند که دارای خواص فوق العاده ای است. کود به دست آمده از مدفوع این کرم ها دارای مقادیر زیادی از عناصر ماکرو و میکرو(مس، روی و منگنز) است که برای گیاه مثمر و زینتی حیاتی است.

ویژگی ورمی کمپوست برای گیاهان آپارتمانی

در ابتدا باید گفت که ورمی کمپوست باکیفیت مقداری رطوبت (۳۲ تا ۶۶ درصد/PH7) دارد و رنگ آن قهوه ای تیره یا سیاه است. بوی نامطبوعی ندارد و درون آن هیچگونه ناخالصی نظیر شاخ و برگ، سنگ ریزه و امثال آن وجود ندارد. کلوخه شده و ناهمگن نیست و دانه بندی آن ریز و الک شده و همانند خاکِ یک دست است. سایر ویژگی های ورمی کمپوست به شرح زیر است:

سبکی: به دلیل سبکی این کود گردش هوا در خاک بهتر صورت می گیرد و ریشه ها تنفس راحت تری دارند. این موضوع برای گل های زینتی و ظریف درون منازل بسیار اهمیت دارد.

بدون بو: این محصول فاقد بو است، در نتیجه برای گیاهانی که در فضای بسته اتاق هستند بسیار مناسب است.

فاقد تخم علف هرز: به دلیل فرآیند تولید و یک دست شدن ورمی کمپوست از ناخالصی ها، درون این کود هیچونه تخم علف هرز وجود ندارد. یعنی بعد از اضافه کردن کود و آبیاری شاهد سر در آرودن گیاهان خودرو و هرز در اطراف خاک و گیاه اصلی نخواهیم بود.

بدون تخم حشرات: تمامی تخم حشرات مرسومی که در خاک ها و کودهای مشابه هستند در ورمی کمپوست وجود ندارد و به همین دلیل بهترین گزینه در گلدان های خانگی و آپارتمانی است.

کمپوست کرمی سبب رشد بیشتر گیاه می شود. طی آزمایشات متعدد انجام شده توسط گروه ورمی کمپوستینگ ضخامت ساقه گیاهان پس از تغذیه از کود آلی ورمی‌ کمپوست افزایش قابل توجهی داشته است. اضافه کردن ورمی کمپوست برخی بیماری ها را در گیاهان از بین می برد و فعالیت میکروبی را در خاک را افزایش می دهد. این محصول صد درصد ارگانیک بوده و هیچ گونه افزودنی شیمیایی در فرآیند تولید به آن اضافه نمی شود. کود ورمی کاملا بهداشتی بوده و سبب انتقال آلودگی و بیماری ها نمی شود.

کود مناسب برای گیاهان آپارتمانی کدام است؟

میزان مصرف ورمی کمپوست در گیاهان خانگی

مصرف این محصول بسیار ساده است. به دلیل ارگانیک بودن و اسیدیته و شوری تنظیم شده در محدوده مجاز، برخلاف کودهای دامی یا شیمیایی، هیچ گونه مشکلی برای گیاهان از نظر سوختن ریشه ایجاد نمی کند و آسیبی به گل و درختچه ها نمی رساند. اما میزان مصرف این محصول در گیاهانی که در گلدان کاشت می شود حدود 30 الی40 درصد از خاک است. هرچند در صورت استفاده بیش تر نیز گیاه صدمه نخواهد دید چرا که این کود شبیه به خاک برگ است. چنانچه قصد سبزی کاری خانگی دارید، ۱۰% الی ۱۵% کود ورمی کمپوست را با خاک گلدان یا خاک سطح باغچه با حداقل به عمق ۲ تا ۵ سانتی متر مخلوط کنید. باید توجه کرد که باغداران و افرادی که درخت های چند ساله و مثمر دارند برای رسیدن به بهترین عملکرد می توانند از روش چالکود استفاده کنند.

آیا به گیاه مریض باید کود اضافه کرد؟

در نظر داشته باشید وقتی گیاهی درگیر آفت شده، احتمالا ریشه آن نیز ضعیف شده است. به اشتباه تصور می شود که در این حالت باید کوددهی صورت گیرد. این تصور غلط بوده و باعث آسیب بیشتر به گیاه می شود. بهتر است در ابتدا آفت شناسایی و سپس مبارزه با آن صورت گیرد و شرایط نگهداری گیاه اصلاح شود. بعد از این که گیاه رشد عادی اش را از سر گرفت می توانید ورمی کمپوست اضافه کنید تا مواد مغذی به ریشه برسد.

خرید ورمی کمپوست

اگر برای گیاهان آپارتمانی و باغچه خانه نیاز به ایجاد شرایط رویش بهتر دارید، همین حالا برای تهیه کود ارگانیک ورمی کمپوست اقدام کنید. اگر باغدار و گلخانه دار هستید و یا زمین زراعی دارید و تمایل به تولید محصول ارگانیک دارید می توانید روی قدرت این کود حساب باز کنید تا بازدهی بهتری در محصولات داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره، نحوه مصرف و استعلام قیمت ورمی کمپوست با تلفن 09122687542 تماس گرفته یا به وبسایت شرکت به نشانی https://vermicomposting.ir مراجعه کنید.

کود مناسب برای گیاهان آپارتمانی کدام است؟

شایان ذکر است که اگر علاقه مند به تولید کود ارگانیک و طبیعی هستید و در فکر راه انداری کارگاه تولید ورمی کمپوست هستید، می توانید با متخصصین ما مشورت بگیرید تا با راهکارهای تولید و چالش های پیش رو آشنا و کسب و کار خود را شروع کنید.

کد خبر 832667

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha