سازمان‌های بین‌المللی امدادرسانی می‌گویند که برنامه آمریکا برای پرتاب کمک غذایی و آذوقه بر فراز غزه ناکارآمد و نمایشی است.

غزه

به گزارش همشهری آنلاین، «این کمک‌ها بیشتر برای تسکین وجدان مجرم مقامات ارشد آمریکایی است که سیاست‌هایشان به جنایات مداوم و خطر قحطی در غزه کمک می‌کند» این واکنش اسکات پل از اعضای سازمان آکسفام به اظهارات جمعه رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن درباره برنامه واشنگتن برای پرتاب مواد غذایی بر فراز غزه است؛ جایی که سازمان ملل هشدار داده صدها هزار نفر در آستانه قحطی هستند.

پل در انتقاد از این برنامه گفت در حالی که فلسطینی‌های غزه به لبه پرتگاه کشیده شده‌اند، «انداختن کمک‌های ناچیز و نمادین بدون برنامه‌ای برای توزیع امن آن کمکی نمی‌کند و برای فلسطینی‌ها عمیقاً تحقیرکننده است».

مدیر گروه بین‌المللی بحران در سازمان ملل ریچارد گوان هم پرتاب‌های هوایی را فقط فرصت‌ خوبی برای عکاسی خواند و گفت که «در بهترین حالت یک اقدام موقتی است».

اظهارات بایدن یک روز بعد از آن مطرح شد که ارتش اسرائیل با حمله به تجمع فلسطینیان گرسنه که برای دریافت کمک غذایی در خیابان الرشید غزه تجمع کرده بودند، حداقل ۱۲۲ نفر را به شهادت رساند.

واکنش‌ها به اظهارات بایدن در شرایطی است که سازمان ملل جمعه اعلام کرد دست‌کم ۱۰ کودک در غزه بر اثر گرسنگی جان باخته‌اند و خطر «قطحی قریب‌الوقوع» ناشی از محدودیت‌های شدید اسرائیل برای ورود کمک‌ها به نوار غزه وجود دارد.

اسکات پل از آمریکا خواست به جای پرتاب هواییِ بی‌هدف کمک بر فراز غزه، جریان تسلیحات به اسرائیل را قطع و برای آتش‌بس فوری اقدام کند.

مشاور ارشد گروه بین‌المللی بحران برایان فینوکان هم در اشاره به ممانعت آمریکا از آتش‌بس در غزه نوشت «وقتی دولت آمریکا استفاده از هر گونه اهرم معنی‌دار برای پایان دادن به درگیری غزه را رد کند، برای رسیدگی به فاجعه انسانی ناشی از آن، راهی جز چنین اقدامات ناامیدکننده و ناکافی باقی نمی‌ماند».

کد خبر 836239
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha