سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

گروه اجتماعی: ظاهرا مدارس غیر‌دولتی از سال گذشته به نقطه سوددهی رسیده‌اند که بیش از دو برابر موافقت اصولی برای راه‌اندازی آنها صادر شده‌است.

معاون وزیر آموزش و پرورش به مهر گفت: بیش از دو برابر مدارس غیردولتی موافقت اصولی با راه‌اندازی این مدارس در کل کشور صادر کرده‌ایم که اگر شرایط فراهم باشد به مرور راه‌اندازی می‌شوند.

فرشاد ابراهیم‌پور، درباره مدارس غیر‌دولتی که برای سال تحصیلی جاری مجوز راه‌اندازی دریافت کرده‌اند، افزود: موافقت اصولی با راه‌اندازی مدارس غیردولتی را شورای نظارت استان‌ها صادر می‌کنند که تعداد دقیق آنها را هنوز از استان‌ها دریافت نکرده‌ایم.

البته بدین‌گونه هم نیست که در فصل یا زمان خاصی موافقت اصولی صادر شود.
وی اعلام کرد: اکنون 11 هزار و 179‌واحد آموزشی در سطح کشور فعالیت می‌کنند که با احتساب واحدهای آموزشی بزرگسالان و آمادگی‌ به 16‌هزار و 8 واحد می‌رسد.

معمای صندلی‌های خالی و ضرر مدارس غیر‌دولتی

تا‌کنون بارها مسئولان وزارت آموزش و پرورش از خالی ماندن صندلی‌های مدارس غیر‌انتفاعی که به مدارس غیر‌دولتی تغییر نام داده‌است می‌نالیدند. آنان معتقدند که تاسیس و اداره مدارس غیر‌دولتی صرفه اقتصادی ندارد.

نمونه‌های بارز در این باره اظهارات مسئولان آموزش و پرورش است. وزیر آموزش و پرورش بهمن‌ماه 87 در جلسه مشترک با اعضای فراکسیون فرهنگیان مجلس که ایسنا خبر آن را منتشر کرد بیان کرد: چون مدارس غیرانتفاعی صندلی خالی دارند برای آنان نمی‌‌صرفد که با شهریه‌های مصوب کار کنند.

مدیرکل دفتر پشتیبانی و توسعه مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش نیز تیر ماه 87 با اشاره به‌وجود 400 هزار صندلی خالی در مدارس غیرانتفاعی گفت: برای حل این مشکل قرار است که 5 درصد دانش‌آموزان به مدارس غیرانتفاعی داده شود که هزینه این دانش‌آموزان را دولت پرداخت خواهد کرد.

وی آذر 86 هم گفته بود که 428 هزار صندلی خالی در مدارس غیرانتفاعی وجود دارد که پر کردن این ظرفیت نیازمند جلب جمعیت بیشتری از جامعه به این مدارس است.

رضا مؤمنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اخذ شهریه‌های میلیونی و خارج از سقف مشخص از سوی برخی مدارس غیردولتی قانونی است یا خیر؟ گفت: شهریه بیش از 99 درصد این مدارس در حد پایه یعنی 400 هزار تومان است.

تهران و خالی ماندن صندلی‌های 2هزار مدرسه

مدیر مشارکت‌های مردمی سازمان آموزش و پرورش شهر تهران هم تیر ماه 86 با بیان اینکه 2 هزار و 300 مدرسه غیرانتفاعی در تهران وجود دارد، بیان کرد: حدود 2 هزار مدرسه غیرانتفاعی صندلی خالی دارند.

تعطیلی900 مدرسه غیرانتفاعی

معاون پیشین توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش نیز سال 86 از تعطیلی 900 مدرسه غیرانتفاعی(غیر دولتی) در سال تحصیلی گذشته خبر داد و گفت: این مدارس به‌دلیل مشکلات مالی تعطیل شده‌اند.

نصرت‌الله فاضلی، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه از مجموع کل مدارس متوقف شده 37 مورد آن برای شهر تهران است، افزود: براساس آخرین آمار در سال تحصیلی گذشته 400 هزار صندلی خالی در مدارس غیرانتفاعی داشته‌ایم.

اصرار به ضرر! حمایت دولت

با توجه به سابقه مدارس غیر‌دولتی و اظهارات مسئولان وزارت آموزش و پرورش مبنی بر به صرفه اقتصادی نبودن تاسیس مدارس غیردولتی، چطور می‌شود که یکباره معاون وزیر آموزش و پرورش از صدور موافقت اصولی به تعداد دو برابر مدارس غیردولتی در کشور خبر می‌دهد.

چگونه است که با وجود خالی ماندن صندلی‌های مدارس غیردولتی، افرادی درخواست تاسیس مدارس غیر‌انتفاعی دارند. البته در این رابطه قرار است صندوق حمایت از مدارس دولتی با سرمایه 400 میلیارد تومان تشکیل شود.

مدیرکل پشتیبانی مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: صندوق حمایت از مدارس غیردولتی با سرمایه 400 میلیارد تومانی راه‌اندازی می‌شود.

رضا مؤمنین در این باره به ایسنا گفت: اساسنامه صندوق حمایت از مدارس غیردولتی به هیات دولت ارائه شده و 400 میلیارد تومان برای اجرایی ‌شدن تشکیل این صندوق در نظر گرفته شده‌است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دریافت تسهیلات مورد نیاز از مشکلات جاری مدارس غیردولتی است، تصویب تشکیل صندوق حمایت از مدارس غیردولتی در دستور کار است.
به گفته مؤمنین، براساس قانون، بانک‌های عامل نیز تسهیلات مورد نیاز را در اختیار متقاضیان در حوزه تاسیس مدارس غیردولتی قرار می‌دهند.

کد خبر 83690

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز