وزارت دفاع انگلیس مدعی شد: پهپاد شناسایی ساخت ایران در فرودگاهی در کریمه تحت اشغال روسیه رصد شده است.

مهاجر 6

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: وزارت دفاع انگلیس مدعی شد: روسیه از پهپادهای ایرانی مهاجر-۶ برای شناسایی بر فراز دریای سیاه و برای هدایت حملات در امتداد خط ساحلی استفاده می‌کند.

مشاهده پهپاد مهاجر ۶ ایران بر فراز دریای سیاه + پاسخ وزارت خارجه

در بخش‌هایی از گزارش وزارت دفاع انگلیس در شبکه اجتماعی اکس (توییتر)ادعا شده است: مهاجر ۶ یک هواپیمای بدون سرنشین ساخت ایران است که به روسیه عرضه شده و در حال پرواز بر فراز دریای سیاه و کریمه است. مهاجر-۶ برای شناسایی، رصد، شناسایی هدف طراحی شده است، اما می‌تواند حملات هوا به زمین را با استفاده از مهمات سقوط آزاد هدایت شونده انجام دهد.

بر اساس اطلاعات بریتانیا، برد عملیاتی مهاجر ۶ توسط خط دید محدود شده است تا از کنترل بلادرنگ توسط اپراتور اطمینان حاصل شود: تقریباً ۲۰۰ کیلومتر در ارتفاع ۳.۳ کیلومتر. این محدوده را می توان با انتقال کنترل به ایستگاه کنترل زمینی دیگر افزایش داد.

وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید «تداوم حضور این سامانه در غرب کریمه احتمالاً شاهدی بر تلاش روسیه برای شناسایی تهدیدات علیه بنادر و کشتی‌های روسیه در پی موفقیت‌های اخیر اوکراین است. این احتمال واقع‌بینانه وجود دارد که ماموریت آن شامل حمایت از فرآیندهای هدف‌گیری روسیه برای خط ساحلی جنوب غربی اوکراین باشد.»

اوکراین حداقل یک مهاجر ۶ را در ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۲ بر فراز دریای سیاه سرنگون کرده است، در حالی که روسیه احتمالاً به‌طور تصادفی یک پهپاد را در ۶ ژوئن ۲۰۲۳ بر فراز کریمه سرنگون کرده است.

این در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در تیرماه سال جاری ادعای صادرات پهپادهای ایرانی به روسیه را بی‌اساس خواند و گفت: هرگونه تلاش برای مرتبط ساختن جنگ اوکراین به همکاری‌های دوجانبه جمهوری اسلامی ایران با روسیه، اقدامی صرفا با اهداف سیاسی است.

هواپیماهای بدون سرنشین مهاجر

در بخش‌هایی از گزارش رسانه‌های اوکراینی نیز آمده است:

پهپادهای شناسایی تهاجمی ایرانی مهاجر ۶ که روسیه در جنگ علیه اوکراین از آن استفاده می‌کند، از قطعاتی برای استفاده داخلی ساخته شده است. بنابراین، پهپادها به طور قابل توجهی از رقبای همتای خود پایین‌تر هستند.

در آگوست ۲۰۲۳، ایران از ساخت یک پهپاد پیشرفته به نام مهاجر ۱۰ با استقامت پروازی کافی برای رسیدن به دشمن قسم خورده این کشور یعنی اسرائیل خبر داد.

ادعا می‌شود که این پهپاد ۲هزار کیلومتر برد دارد و می تواند تا ۲۴ ساعت پرواز کند؛ ظرفیت حمل بار آن می‌تواند به ۳۰۰ کیلوگرم برسد که دو برابر ظرفیت بارگیری پهپاد مهاجر-۶ است.

کد خبر 837653
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha