جواد منصوری گفت: تفرقه و دعواهای سیاسی موجب انحلال رفتن انرژی و قدرت نهاد مجلس می‌شود و نه تنها نمایندگان را در رسیدن به مقاصد اصلی بازمی‌دارد، بلکه موجب می‌شود که دشمنان ما از آن سو استفاده کنند. هدر رفتن نیروی فعال و جهادی از ثمرات اختلافات بی‌ثمر در مجلس است. 

جواد منصوری

به گزارش همشهری آنلاین، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری با تشریح منطق و دلایل دینی و عقلی و انسانی ایستادگی نظام جمهوری اسلامی در مقابل جبهه استکبار به بیان توصیه‌های مهمی به منتخبان مجلس جدید خبرگان و مجلس جدید شورای اسلامی پرداختند. ایشان در سخنان خود اظهار داشتند:«شان در تذکری مهم، سخنان اختلاف‌انگیز، دعوا راه‌انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند را موجب تلخ شدن شیرینی تشکیل مجلس جدید خواندند و گفتند: منتخبان مجلس جدید مراقبت کنند و نگذارند شیرینی تشکیل مجلس در کام مردم و فضای سیاسیِ با طراواتِ کشور تلخ شود.» در همین راستا که اختلاف عرفی نمایندگان تا چه سطحی باید باشد که موجب تفرقه نشود؛ با جواد منصوری تحلیلگرسیاسی و تاریخ‌پژوه گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

اختلاف نظر را دعوا یکی نکنیم

منصوری در ابتدا گفت: اختلاف و تفاوت در سطوح مختلف ظاهری و باطنی، مسأله‌ای است که از خواست و اراده خداوند منشأ می‌گیرد. به عبارتی، خداوند نخواسته است که انسان‌ها نظیر سایر موجودات دیگر عیناً شبیه هم باشند. اما نکته اساسی این است که، اختلاف داشتن را نباید با دعوا، نزاع و زیرپا گذاشتن حق و حقوق یکدیگر مساوی دانست، به طوری که ما عمل برخلاف انصاف؛ اخلاق و تقوا را به پای تفاوت نظر و آرا بگذاریم. البته گفتنی است که این موضوع اگر می‌خواهد بین مردم نهادینه شود باید از ابتدا آموزش داده شود.

نیروهای سیاسی همدیگر را تحمل نمی‌کنند

وی افزود: در انگاره بسیاری از سیاسیون و البته مردم ما معنای اختلاف چیزی در حد حذف کردن یکدیگر است، به همین جهت شاهدیم به جای استفاده از بستر و ظرفیت‌های اختلافات در جهت رشد و تکامل، دعوا و درگیری‌های بی‌ثمر روزبه‌روز بیشتر می‌شود. جالب است بدانید در بسیاری از کشورهای دنیا که فرهنگ سیاسی بالایی دارند اساساً تعداد احزاب بسیار محدود است و از یک عددی تجاوز نمی‌کند. اما متأسفانه در ایران دلایلی چون عدم فعالیت‌ اصولی جمعی و فقدان تحمل یکدیگر موجب شده هرکس یک حزبی بزند و پس از مدتی انشعابی از این حزب در بیاید. غلبه چنین نگاهی نتیجه‌ای که داده این است که نیروهای صادق و زحمت‌کشی که قدرت رواداری با نظرات مختلف را دارند از سوی برخی حذف شده و کنار رفته‌اند.

تفرقه آفت هدر دادن قدرت مجلس است

منصوری ادامه داد: با نگاهی کوتاه به سیر مبارزاتی انقلاب و ادبیات امامین آن به خوبی درمی‌یابیم که وحدت از مهم‌ترین اصول بین مردم و نیروها بوده است. درباب مجلس که رهبری مؤکدا وحدت در آن را مورد توجه قرار دادند، باید گفت بروز تفرقه و دعواهای سیاسی موجب انحلال رفتن انرژی و قدرت این نهاد می‌شود و نه تنها آنان را در رسیدن به مقاصد اصلی بازمی‌دارد، بلکه موجب می‌شود که دشمنان ما از آن سو استفاده کنند. هدر رفتن نیروی فعال و جهادی از ثمرات اختلافات بی‌ثمر در مجلس است.

کد خبر 837938

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha