اظهارنظر اشتباه یک نماینده مجلس درباره توقف ارز مسافرتی سبب شد از صبح امروز وضعیت بازار اسکناس ارز کمی ملتهب شود و روند نزولی نرخ ارز در بازار غیررسمی که از روز گذشته شروع شده بود، متوقف شود.

بانک مرکزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، برخلاف اخبار نادرستی که در فضای مجازی منتشر شده، سیاست بانک مرکزی در زمینه تخصیص ارز مسافری تغییری نکرده و فروش ارز مسافری هوایی به متقاضیان همچنان ادامه دارد و متوقف نشده است.

با وجودی که تنظیم سیاست‌های ارزی کشور انحصارا در اختیار بانک مرکزی قرار دارد و تصمیمات ارزی نیز صرفا از طرف بانک مرکزی باید اعلام شود، اظهارنظر اشتباه یک نماینده مجلس درباره توقف سبب شد از صبح امروز وضعیت بازار اسکناس ارز کمی ملتهب شود و روند نزولی نرخ ارز در بازار غیررسمی که از روز گذشته شروع شده بود، متوقف شود.

بانک مرکزی چهارم اسفندماه اعلام کرد با عنایت به ایام پایانی سال و افزایش تقاضای ارز مسافرتی، در راستای مدیریت بازار ارز و پوشش نیاز ارزی متقاضیان، سرانه فروش ارز مسافرتی هوایی به متقاضیان از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ یورو افزایش می‌یابد و از تاریخ ۷ اسفند ۱۴۰۲ اجرایی می‌شود.

لازم به ذکر است، مدارک مورد نیاز در ارائه درخواست خرید ارز متقاضیان شامل ارائه گذرنامه معتبر، بلیط مسافرت هوایی و رسید پرداخت عوارض خروج از کشور می‌باشد. تحویل ارز در درگاه خروجی فرودگاه‌ها به مسافران صورت می‌پذیرد.

گفتنی است متقاضیان با ارائه مدارک مورد نیاز می‌توانند به شعب منتخب بانک‌های عامل ملی، ملت و سامان مراجعه کنند.

حذف واسطه‌گری صراف‌ها

مهمترین تغییری که در سیاست جدید بانک مرکزی برای تخصیص ارز مسافری صورت گرفته، حذف واسطه‌گری‌ صرافی‌ها و عرضه مستقیم آن توسط شعب بانک‌ها است.

طی سال‌های گذشته سهمیه ارز مسافری از طریق صرافی‌ها توزیع می‌شد و آنها مبلغی بابت کارمزد این کار برمی‌داشتند اما با سیاست جدید بانک مرکزی، نقش واسطه‌گری صرافی‌ها حذف شده و مشتریان کارمزدی هم بابت این کار پرداخت نمی‌کنند.

به نظر می‌رسد صرافی‌ها مهمترین بازندگان سیاست جدید ارزی بانک مرکزی در توزیع ارز مسافری هستند و طبیعتا مردم هم به علت دریافت سریع و مستقیم ارز از باجه‌های بانک‌ها در فرودگاه، دیگر نیازی به مراجعه به صرافی‌های شهر و معطلی و پرداخت کارمزد هم ندارند، برندگان این سیاست محسوب می‌شوند.

تخصیص ارز مسافری طبق قانون، الزامی است

هدف اصلی اجرای این سیاست ارزی مطابق قانون، مدیریت تقاضای بازار ارز در پایان سال آن هم در بستر مبادلات رسمی ارز کشور اعلام شده و پاسخگویی به تقاضای ارز مسافرتی به عنوان یکی از سرفصل‌های ارز خدماتی تعریف شده در مقررات ارزی کشور، بر اساس نرخ مرکز مبادله ارز و طلای ایران کاملاً در چارچوب قوانین جاری بوده و مسبوق به سابقه است.

بررسی آمار تخصیص ارز مسافرتی هوایی در سال‌های گذشته نشان می‌دهد میزان دریافت سهمیه ارز مسافرتی رقم بالایی نیست و در اوج سفرهای نوروزی ارقامی کمتر از ۲۰ میلیون دلار در یک ماه به این موضوع اختصاص یافته و اساسا طرح ادعاهایی مثل «تاراج منابع ارزی کشور برای سفرهای خارجی» نادرست است.

لازم به ذکر است که تخصیص ارز مسافرتی هوایی به طور کامل در چارچوب نیاز ارزی احصاء شده در بخش سوم مقررات ارزی بانک مرکزی و برای مسافرت‌های هوایی با اهداف مختلفی نظیر زیارتی، گردشگری، آموزشی و اداری انجام می‌گیرد که قانوناً بانک مرکزی مکلف به پاسخگویی به این تقاضا بر اساس نرخ مستخرج از مبادلات ارزی انجام شده در بازار رسمی ارز کشور است.

سازوکار تخصیص ارز مسافرتی هوایی نیز به گونه‌ای طراحی شده تا ارز تخصیصی صرفاً به متقاضیان با نیاز واقعی یعنی به "مسافران بعد از درگاه خروجی فرودگاه و پس از خروج از مرز هوایی فرودگاه‌های بین المللی کشور" پرداخت شود؛ از این‌رو ادعای مطرح‌شده در برخی مصاحبه‌ها مبنی بر انتقال مجدد ارز به بازار تهران پس از دریافت توسط متقاضی و یا استفاده از بلیط تقلبی برای کسب عایده از اختلاف قیمت در بازار، در این سازوکار میسر نیست.

لازم به ذکر است که تخصیص ارز مسافری در بازه زمانی سال ۱۴۰۲، برای اهداف مختلف مسافرتی اعم از تسهیل سفر زائران اربعین حسینی و حج تمتع، مازاد بر سرانه ارز مسافرتی و از طریق مراجعه متقاضیان به شعب بانک‌های عامل انجام شده است.

لذا پاسخگویی به تقاضای ارز مسافرتی به عنوان یکی از سرفصل‌های ارز خدماتی تعریف شده در مقررات ارزی، بر اساس نرخ مرکز مبادله ارز و طلای ایران کاملاً در چارچوب قوانین جاری و مسبوق به سابقه بوده است؛ از این رو استفاده از تعابیر غیرکارشناسی نظیر توزیع رانت و یا تخصیص یارانه، در مواجهه با انجام وظیفه قانونی بانک مرکزی نوعاً تشویش اذهان مخاطبین است.

بر همین اساس افزایش سرانه ارز مسافرتی با هدف اصلی مدیریت تقاضا در بازار ارز پایان سال صورت گرفته است. در واقع، نادیده گرفتن تقاضای موجود در حوزه مسافرت هوایی منجر به حذف آن نشده بلکه متقاضیان را به سمت بازار غیررسمی سوق می‌دهد که این مسئله علاوه افزایش فشار تقاضا و تحریک قیمت، باعث تعمیق بازار غیررسمی و مرجعیت بیشتر آن نزد متقاضیان ارز نیز خواهد شد، به گونه‌ای که بسیاری از افراد برای رفع نیاز ارزی خود مجبور به انجام مبادله و تبعیت از نرخ در بازاری خواهند بود که مطابق قوانین جاری کشور از مصادیق قاچاق کالا و ارز تلقی می‌شود.

کد خبر 838460
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    17 18
    پولدارهای متمول مافیا با خرید و فروش دلار و یورو نمی ذارند مردم زندگی داشته باشند از جیب همه مردم به کام یک درصدی ها ما که راضی نیستیم ..... شون بشه
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      15 10
      بانک مرکزی خودش مرکز ملتهب سازی ه
    • جلال IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      6 7
      با نماینده مجلس که باعث آشفتگی بازار ارز شد باید برخورد قانونی بشه
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    13 11
    خرج حکیم دوا بدین
  • فریبرز IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    19 5
    دیروز ریزش بود حالا امروز التهاب پیدا کرد!!! خدایش خودتان خندتان نمیگیرد؟
  • رضا IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    11 0
    حداقل شرط بگذارید حواله ای دست مسافر بدهید که قبل از پرواز در سالن انتظار لحظه آخر دلار را تحویل بگیرند. با این کار جلوی اون عده ای که به بهانه دلار بلیط تهیه کردند و بعد میخواهند بلیط خودرا کنسل کنند گرفته میشه .
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    21 3
    اینها که پول بلیط و هتل و غذا و …دارن پول دلار هم دارن دولت این دلار ها رو صرف داروهای کمیاب و غیره کنه،چرا به این پولدارها دلار میدید،این همه فقیر
    • مسافر IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      5 11
      مگه هرکسی سفر خارجی رفته پولداره،؟؟ بستگی داره اولویتت تو زندگی چیه؟ اینقدر سطح زندگی هاا پایین اومده و‌ نگاه افراد ب یک سفر ۴ روزه که هر چندسال یکبار با پس انداز بخواد بره، زیاد میاد، زندگی مگه فقط فلاکته،، اگ خودتونو لایق کوچکترین رفاه نمیبینید،،ولی ب عده سفر هم براشون اولویته،، مگه گناه شده از این ایده حمایت کوچکی شده،،
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    20 7
    لعنت به هرچی پول مفت خوره لعنت به هرچی مرفه بی درده که باعث گرونی دلار و یورو میشه ما یه مسافرت داخل ایران هم نمیتونیم بریم اینا با پول مردم برن خارج
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    9 14
    لااقل به اونایی که رای ندادند یورو ندید
    • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
      9 10
      دمت گرم اصلا اونایی که رای ندادن از کشور اخراج بشن . اعدام نه فقط اخراج . یعنی 59 درصد مردم را بریزیم بیرون عالی می شه . خونه ارزون می شه ؛ درامد زیاد می شه ؛ ارز مسافرتی دو برابر می شه و....
    • محمد IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
      7 0
      ۱۶:۱۷ دمت گرم موافقم ؛ و اما تو غلامحسین محمد ۵۹ درصد مردم یعنی میرن سفر خارجه؟ همون ۵۹ درصد قطعا مرفه ترن از ۴۹ درصد و ۹۹ درصد گرانی زیر سر دلال جماعته حرومخوره که تو ازش طرفداری کردی
  • احسان IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    6 5
    به نظرم الان وقتشه که تشویش اذهان عمومی و ایجاد التهاب در بازار ارز به عنوان اتهام به این نماینده زده شود و بعد هم حسابهای ایشان چک شود تا مشخص شود این حرف رو از کجا آورده و پای رییس جمهور هم به این قضیه باز کردن
  • شهروز CH ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    8 1
    بنظر شما چرا یه نماینده باید این خبر غیر واقعی بده؟؟؟
  • محمد IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    5 2
    قیمت ارز دولتی مگر در موارد خاص مثل درمان یا تحصیل و ... باید با قیمت بسیار نزدیک به بازار اما بدون واسطه در اختیار گذاشته شود چرا که ۸۴۵۰۰۰۰۰ ایرانی هم از این ارز سهم دارند
  • رضا یزد IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    7 5
    این دلار ها رو تخصیص بدید به شرکتهای زیرساخت و تولید کننده کشور مثل ایرانخودرو و سایپا یا مخابرات حداقل فایده ای داشته باشه نه اینکه یارانه بدید به پولدارا فایده داشته باشه
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    1 1
    همین الان ارز سهمیه ای صرافیا ۱۰ ملیون زیز میزی میگیرن که سهمیه بدن
  • رقیه IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    3 2
    بعضی ها مجبور به سفر هستند . دلارم که نمی تونن آزاد بخرن . ولی دلار با کارت ملی بی خود ترین چیز .من شاهد بودم که یه پول هنگفتی صرافی ها می گیرن تا دلار بدن فقط هم به اشناهاشون میدن . آخه خدارو خوش میاد دلار مسافر ۱۰۰۰ تا باشه دلار با کارت ملی که هیچ هزینه ای هم ندادن بابت نه بلیط نه ویزا ۲۰۰۰ تا بگیرن . مسئولین یکم فکر کنین .
  • آرش IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    8 1
    اولا که توسط بانکها عرضه نمیشه بلکه توسط باجه های بانک مستقر در فرودگاه پس از گیت بازرسی هست و اونجا هم جهنمی درست شده. ثانیا یه مشت دلال با داشنن بلیت به مقاصد نزدیک یا حتی پارتی بازی خودشون رو به اونور گیت می رسونند تا ارز یارانه ای و دولتی رو بزنن توی رگ و البته سوار هواپیما هم نمیشن و خیلی شیک و مجلسی برمی گردن خونه شون . این کجاش مدیریت بازار ارزه ؟ دلتون خوشه هاااا !
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    0 0
    این آقای وزیر صنعت و معدن ،شما نمی توانید یه برنامه بدید که هرخانواری حق به ماشین داره ،این صف خودرو ثبت نام یکپارچه ازبین بره ,یا لااقل جلو فروش خودرو تحویلی به مشتری گرفته شود تا سه سال محضرحق صدور وکالت نداشته باشه
  • محمد IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    7 2
    البته که این امر تشویق سفر خارجی را بدنبال دارد چرا که قسمت مهمی از هزینه سفر از تفاوت قیمت ارز تخصیصی و ارز غیر رسمی حاصل می شود و این هزینه از جیب مردمی پرداخت می شود که هرازچندگاهی دولت دغدغه پرداخت یارانه اشان دارد .
  • NL ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    1 2
    چرا باید یک نماینده مجلس سرخود چیزی که به او مربوط نمیشه در موردش صحبت کند.
    • محمد US ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
      4 0
      از بازیگران مشهور یاد گرفته
  • فرزاد IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    2 1
    ارزمسافرتی جمع کنیدحذف کنیدبجاش عوارض خروج ازکشورجمع کنیدکجای دنیاارزمسافرتی میده عوارض خروج میگیره.
  • IR ۰۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    7 0
    این یک خیانت به بیتالماله
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    باید دید که چرا این نماینده اطلاعات غیر موثق و غلط را رسانه ای نموده و در بازار التهاب ایجاد نموده است ؟؟ آیا این نماینده از بالا رفتن قیمت ارز بر اثر خبر کذب اعلام شده توسط خودش سود و منفعت مستقیم یا غیر مستقیم کسب می نموده یا خیر؟؟
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 1
    دادستان تهران میباید بر علیه نماینده اعلام جرم کند
  • رینا سرخوشی IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    با سلام بنده چندین ماهه که حساب باز کرده ولی هنوز موفق به گرفتن نوبت از صرافیها نشده ام که علت ان خود صرافیها هستند و چندین بار هم جدیدا گفتن در ازای دریافت پانزده ملیون تومان نوبت میدهند که اینجانب قبول نکردم لطفا ما ملت را از دست صرافهای خونخوار نجات بخشید سپاسگزارم ۲۳ اسفند تهران