یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با بیان اینکه برای رسیدن به موفقیت در رویدادهای پیش رو همین امروز هم دیر شده است گفت:

 فوتبال ایران نقایص و کمبودهای زیادی دارد

به گزارش مهر، نشست خبری افشین قطبی سه روز پس از ناکامی تیم ملی فوتبال ایران از راهیابی به جام جهانی بعدازظهر یکشنبه 31 خرداد در محل روابط عمومی فدراسیون فوتبال برگزار شد.

قطبی که به مناسبت درگذشت یکی از بستگانش با پیراهن سیاه به این نشست خبری آمده بود و از این بابت نیز بسیار اندوهگین بود گفت: خانم خدادادی مدرس قرآن بود و در کودکی مرا بزرگ کرد و از من نگهداری می‌کرد. متاسفانه من او را در روز بازی مقابل کره جنوبی از دست دادم و برای اینکه تمرکزم را از دست ندهم خیلی دیر از درگذشت او مطلع شدم.

سرمربی تیم ملی فوتبال  در ادامه به تشریح عملکرد خود در این تیم پرداخت و گفت: افتخار می‌أکنم به تیم ملی ایران به فدراسیون فوتبال ایران، به تمام بازیکنانی که در اردوها و دیدارهای تیم ملی ما را همراهی کردند، به اعضای کادر فنی تیم ملی، به اعضای کادر تدارکات و پزشکی که طی شش هفته گذشته تمام تلاش خود را برای موفقیت  تیم ملی گذاشتند اما ما متاسفانه فقط 9 دقیقه با جام جهانی آفریقای جنوبی فاصله داشتیم و در همین زمان کوتاه فرصت حضور در این رقابت ها را از دست دادیم.

قطبی با اشاره به اینکه هر لحظه از حضورش در تیم ملی فوتبال ایران از موفقیت این تیم اطمینان داشته و احساس می‌کرده که تیمش می‌تواند به جام جهانی راه یابد افزود: مسئولیت شکست تیم ملی را برعهده می‌گیرم چرا که اعتقاد دارم یک سرمربی در زمان شکست و پیروزی باید تمام بار مسئولیت تیمش را بر دوش گیرد. در عین حال از همه مردم ایران عذرخواهی می‌کنم و دست تک تک آنها را می‌بوسم که نتوانستم تیم ملی را به جام جهانی ببریم اما به آنها می گویم تیم ملی با تمام نفراتش در سه بازی گذشته  از هر چه داشت بهره گرفت اما نتوانستیم به جام جهانی صعود کنیم.

سرمربی تیم ملی فوتبال با اشاره به مشکلات و چالش‌هایی که تیم ملی با آن روبرو بوده است افزود: در 11 روز انجام دادن 3 بازی دشواری که دو تای آنها در خارج از خانه است و آن هم با 40 ساعت پرواز، کار آسانی نیست . ما مقابل کره شمالی و کره جنوبی آن هم در خانه این دو تیم که به جام جهانی صعود کردند کار دشواری داشتیم. ما تمام تواان خود را به کار گرفتیم و کم کاری نداشتیم اما با این کار ازبابت اشتباهاتی هم که داشته ایم از مردم عذرخواهی می‌کنم.

قطبی گفت: من تمام تلاشم را برای مردم و به عشق مردم گذاشتم ، خیلی شب‌ها نخوابیدم هنوز هم شب‌ها نمی‌توانم بخوابم و در ذهنم تمام اتفاقات باز ی ایران - کره را مرور می‌کنم شاید تا آخر عمرم تمام اتفاقات 9 دقیقه آخر این دیدار را فراموش نمی‌کنم.

سرمربی تیم ملی فوتبال  در ادامه با اذعان به اینکه خیلی آسان می‌شود در خصوص اختلاف سطح فوتبال ایران با تیم‌های بزرگ دنیا حرف زد افزود: پارک جی سونگ بهترین بازیکن کره در منچستر یونایتد یکی از بهترین تیم های دنیا بازی می‌کنم که تجربه حضور در لیگ قهرمانان اروپا را دارد و در بهترین فضای ممکن فوتبال بازی می‌کند اما بهترین بازیکنان ایران در تیم هایی بازی می‌کنند که برای رهایی از سقوط از لیگ هایشان می‌جنگند یا اینکه اصلا فرصت بازی پیدا نمی‌کنند و ذخیره نشین هستند.

قطبی اختلاف دو تیم ایران و کره جنوبی را حضور بازیکنی چون پارک جی سونگ در این تیم آسیایی عنوان کرد و گفت: از دوستانم در رسانه‌ها و پیشکسوتان فوتبال خواهش می‌کنم با شفافیت اظهار نظر کنند و پیش از این که در مورد تیم ملی مطالبی را عنوان کنند خوب فکر کنند. آنها باید به این نکته توجه داشته باشند که تیم ملی افتخار فوتبال کشور ماست و در سه دیدار گذشته نزدیک به سطح بین‌المللی بازی کرده است.

وی در ادامه از مردم ایران تشکر کرد عشق و علاقه با آنها را در امر هدایت تیم ملی برای خود تعیین کننده خواند و گفت: باید از منصور پورحیدری نیز تشکر کنم که تجربه 45 ساله‌اش در فوتبال ایران را به من داد، همچنین از آقای محصص که همیشه همراه تیم ملی بوده و از نظر تجربی به ما کمک زیادی کرد. از روز اول تا آخر که مسئولین تیم ملی ایران را بر عهده داشتم همه ایران به من کمک کردند و امروز افتخار می‌کنم که یک ایرانی هستم.

سرمربی تیم ملی فوتبال مدعی شد در هر بازی بهترین ترکیب از بازیکنان را به زمین فرستاده است و سعی کردیم از وجود بازیکنان باتجربه و با کیفیت استفاده کنند.

قطبی در توضیح اتخاذ این تصمیم گفت: با تجربه‌ای که من دارم در بازی‌های دشواری که به امتیاز آن نیاز داشتیم نمی‌توانستم ریسک کنم. ما فرصت ریسک کردن نداشتیم و باید از وجود بازیکنان با تجربه که پیش از این توانایی خود را نشان داده بودند استفاده می‌کردیم. شاید اگر فرصت داشتم به نیروهای جوان  نیز اعتماد می‌کردم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا پس از زدن گل اول به تیم کره جنوبی تیم ملی روی به بازی دفاعی نیاورد گفت: من برای دو جام جهانی و دو جام ملت‌ها تیم ملی کره جنوبی کار کرده‌ایم و توانایی این تیم را می‌دانم. من می‌دانستم اگر مقابل کره جنوبی روی به بازی دفاعی بیاوریم نتیجه را واگذار می‌کنیم و همان اتفاقی در جام جهانی 2002 برای کره جنوبی و جام جهانی 2006 برای فرانسه در بازی مقابل کره جنوبی رقم خورد و برتری خود را به راحتی از دست دادند برای ما نیز تکرار خواهد شد.

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان در واکنش به اعتراض منتقدان با بیان اینکه انتقادها خیلی ساده بیان می‌شود افزود: اگر تیم ملی به جام جهانی می‌رفت هر تصمیمی که در بازیهای اخیر گر فته بودیم و هر تصمیمی که استفاده کرده بودیم از دید منتقدان منطقی بود. ما در این مسابقات سعی کردیم تصمیماتی منطقی و طلایی اتخاذ کنیم که نتیجه بخش باشد. خیلی ساده است که عملکرد تیم ملی را زیر سئوال ببرند. من به این نظرها احترام می‌گذارم و آن را عاملی در جهت جذابیت فوتبال می‌دانم اما منتقدان بهتر است بدانند ما مقابل کره جنوبی بعد از گل اول به دنبال گلهای دیگر هم بودیم و به هیچ عنوان به دفاع فکر نمی‌کردیم.

"در فوتبال اگر از موقعیت‌های استفاده نکنیم محکوم به شکست خواهیم بود" قطبی با اشاره به این مورد موضوع افزود: متاسفانه پس از آنکه مسعود شجاعی نتوانست از موقعیت گلزنی خود استفاده کند و گل دوم را به ثمر برساند به کره جنوبی فرصت دادیم  به جریان بازی بازی گردد. این تیم خیلی راحت به گل مساوی رسید. به عقیده من گل کره جنوبی بیشتر از آن که روی سیستم باشد اتفاقی به ثمر رسید. متاسفانه نصرتی روی زمین افتاد و بازیکنان ما تمرکز خود را از دست دادند و کره‌ای‌ها روی یک اتفاق با بهره گیری از مهارت پارک جی سونگ به گل مساوی رسیدند.

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان خاطرنشان کرد: طی مدتی که سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران را برعهده داشتم به اگرها توجه نکردم، چیزی که تنها هدفم بود نگه داشتن ایران در کورس حضور در جام جهانی بود. در زمانی که سوت پایان بازی کره جنوبی - ایران به صدا درآمد من به وعده خود عمل کرده بودم چرا که تیم ملی ایران هنوز هم شانس حضور در جام جهانی را داشت و با نتیجه ای که در بازی عربستان - کره شمالی رقم خورد از راهیابی به جام جهانی محروم شدیم.

قطبی در ادامه آینده تیم ملی فوتبال کشورمان را روشن توصیف کرد و گفت: فدراسیون فوتبال برای حضور دوباره من در تیم ملی برنامه‌ای 4 ساله خواسته است که این برنامه را با جزئیات در اختیار مسئولان فدراسیون قرار داده‌ام. سعی ما بر این است که طی این مدت به هدفها و انتظارات مردم برسیم. یکی از مهمترین برنامه‌های ما در تیم ملی راهیابی به مسابقات جام جهانی 2014 و صعود به مراحل نهایی این رقابت‌هاست، علاوه بر اینکه کسب قهرمانی مسابقات جام ملت های 2011 که از قهرمانی ایران در این رقابت‌ها سالها می‌گذرد.

کد خبر 83954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز