کتاب«غلبه بر کمرویی و اضطراب اجتماعی» نوشته‌ مارتین ام. آنتونی و ریچارد پی. سوینسون، به اختلال مهم و رایج فوبیا یا اضطراب اجتماعی می‌پردازد، می‌کوشد آن را تعریف کند و ریشه‌ها و دلایل وقوعش را توضیح دهد.

روانشناسی

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: ایام تعطیلات نوروزی در کنار برنامه‌های ویژه این ایام که بیشتر در دید و بازدید و مسافرت می‌گذرد، اوقات فراغتی را هم برای بسیاری فراهم می‌کند که یکی از گزینه‌های مناسب برای پر کردن بهینه این وقت‌های آزاد در تعطیلات نوروزی، مطالعه است. یکی از کتاب پیشنهادی برای معالعه در این ایام، اثری در حوزه کتاب های روانشناسی است که مخاطبان زیادی در بین کتابخوان ها دارد. کتاب«غلبه بر کمرویی و اضطراب اجتماعی» نوشته‌ مارتین ام. آنتونی و ریچارد پی. سوینسون، به اختلال مهم و رایج فوبیا یا اضطراب اجتماعی می‌پردازد، می‌کوشد آن را تعریف کند و ریشه‌ها و دلایل وقوعش را توضیح دهد. این کتاب درمان‌ها و ایده‌هایی را پیشنهاد می‌دهد که کمک می‌کنند با این ترس مواجه شویم، به‌نحوی مؤثر بر آن غلبه کنیم و با دیگران ارتباط مناسب و خوبی را شکل دهیم. آیا از حضور در جمع و قرار گرفتن در مرکز توجه واهمه دارید؟ آیا از دیدن آدم‌های جدید و صحبت با آن‌ها احساس نگرانی شدید می‌کنید؟ یا از مصاحبه کردن و سخنرانی و ارائه در مقابل جمع می‌ترسید و از آن شانه خالی می‌کنید؟ این موارد نشان از نوعی ترس یا اضطراب اجتماعی درون شما دارند. اختلالی که باعث می‌شود فرد از جامعه فاصله بگیرد، منزوی شود و در مواردی حتی به انجام رفتارهای ناهنجار روی آورد. این پدیده درصد قابل‌توجهی از افراد را درگیر خود کرده و بر زندگی و آرامش آن‌ها تأثیر گذاشته است. خیلی‌ها به‌دلیل داشتن اضطراب اجتماعی‌شان موقعیت‌های خوبی را ازدست‌داده‌اند، در کارشان پیشرفت نکرده‌اند، روابط عاطفی‌شان برهم‌خورده و درنهایت افسرده شده‌اند. البته این اختلال ثابت و یکنواخت نیست و می‌تواند حالات مختلفی، از سطح خفیف تا شدید داشته باشد.

راه ‌های غلبه بر کمرویی و اضطراب اجتماعی
مارتین آنتونی نویسنده کتاب غلبه بر کمرویی و اضطراب اجتماعی

در بخشی از کتاب غلبه بر کمرویی و اضطراب اجتماعی می‌خوانیم: «تمام موجودات زنده سعی می‌کنند با موقعیت‌هایی مواجه نشوند که باعث ترس، درد یا آزردگی‌خاطر آن‌ها می‌شوند. آن‌ها برای محافظت از خود در برابر خطرات احتمالی از چنین موقعیت‌هایی اجتناب می‌کنند. می‌توان گفت در کوتاه‌مدت، قرار نگرفتن درمعرض تهدیدات احتمالی روش بسیار مؤثری برای کاهش شدت افکار و احساسات استرس‌زای ناخواسته و پیشگیری از بروز آن‌هاست. حالا، شما احتمالاً بر اساس تجارب خود می‌دانید که مواجهه با موقعیت‌های ترسناک و اضطراب‌آور موجب استرس و آزردگی‌خاطرتان و اجتناب یا فرار از چنین موقعیت‌هایی نیز منجر به آرامشتان می‌شود. بااین‌حال، اجتناب از موقعیت‌ها، اشیاء و احساسات استرس‌زا تقریباً باعث می‌شود که شما در درازمدت دچار اضطراب و درد و رنج بشوید. احتمال بروز اتفاقات بد در موقعیت‌های اجتماعی‌ای که از آن‌ها دوری می‌کنید، احتمالاً بسیار کمتر از تصور شماست؛ بنابراین، اجتناب از چنین موقعیت‌هایی به‌خصوص در بلندمدت می‌تواند آسیب بیشتری به شما برساند. شما ممکن است تصور کنید با اجتناب از موقعیت‌هایی که باعث اضطراب و آزردگی‌خاطرتان می‌شوند، از بروز اتفاقات ترسناک و استرس‌زای مختلف جلوگیری می‌کنید. افرادی که از پرواز می‌ترسند، ممکن است باور داشته باشند که با اجتناب از پرواز احتمالاً از خطر سقوط هواپیما در امان خواهند بود؛ شاید شما نیز معتقد باشید که اجتناب از موقعیت‌های اجتماعی یا عملکردی اضطراب‌آور، شما را از تجربه فجایع اجتماعی مختلف، مانند تحقیرشدن یا موردانتقاد قرارگرفتن، به‌طورکامل محافظت می‌کند. البته از لحاظ آماری، خطر مرگ در سانحه هوایی، چیزی نزدیک به صفر است. به‌عبارت‌دیگر، خطر سقوط هواپیمایی که شما در آن هستید، تقریباً نزدیک به صفر است؛ یعنی خطر سفر کردن یا نکردن با هواپیما یکسان است! چنین موضوعی درخصوص سخنرانی‌کردن در مقابل دیگران، شرکت در مهمانی‌ها و سایر موقعیت‌های اجتماعی دیگر نیز صدق می‌کند.»

کد خبر 839845
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha