آیین بزرگداشت مهدی آذریزدی پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان در بیست و سومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در همدان برگزار می‌شود

به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان، این جشنواره هر سال بخشی را به بزرگداشت هنرمندان و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان اختصاص می‌دهد که در جشنواره بیست و سوم یکی از این بزرگداشت‌ها به استاد آذریزدی اختصاص یافته است.

کودکان دیروز و امروز، آذریزدی را با «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» می‌شناسند. او سال 1300 به دنیا آمد و از 1320 به‌طور جدی به کار نویسندگی پرداخت. آذریزدی بنیانگذار تئاتر کودک در ایران است و تا امروز بالغ بر 40 کتاب از او به چاپ رسیده است. او این روزها حال و روز خوشی ندارد و متأسفانه در بیمارستان بستری است.

در همین حال، مهر خبر داده که داور کودک جشنواره21 و مشاور کودک جشنواره 22 بازیگر کودک بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان شد.

حسین قاسمی‌هنر که در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با 7 سال سن کوچک‌ترین داور کودک جشنواره بود و در دوره بیست و دوم نیز به‌عنوان مشاور کودک مدیر اجرایی جشنواره منصوب شده‌ بود، در جشنواره بیست و سوم به‌عنوان بازیگر نخست کودک فیلم «پرواز مرغابی‌ها» حضور دارد.

کارگردان فیلم پرواز مرغابی‌ها در مورد انتخاب بازیگر نقش اول و کودک خود بیان کرد: حسن اتفاق میزبانی همدان در جشنواره فیلم کودک این مزیت را داشت که من بازیگر نقش اول و کودک خود را از این شهر انتخاب کنم.

علی شاه‌ حاتمی افزود: در واقع به خاطر حفظ لهجه بومی در این فیلم سعی کردم شخصیت اصلی یعنی علی که کودک 9 ساله‌ای است این لهجه را داشته‌ باشد و کودکی با نام حسین قاسمی‌هنر این نقش را بر عهده گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در سینمای ما لهجه‌های بومی کمتر استفاده می‌شود در حالی که می‌تواند با حفظ موقعیت جغرافیایی فیلم و نقش فرهنگی، ارزش‌های فیلم را بالا ببرد و سعی کرده‌ام به واسطه انتخاب بازیگر، خصلت‌های بومی فیلم کاملاً حفظ شود.

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان 11 تا 15 مرداد ماه سال‌جاری در همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین برگزار می‌شود.

کد خبر 84060

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز