گروه بین‌الملل: حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به منطقه وزیرستان جنوبی در پاکستان 60 کشته برجای گذاشت.

به نوشته روزنامه گاردین، هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در این حمله که بعدازظهر سه‌شنبه انجام شد جمعیتی را که برای مراسم خاکسپاری نیاز ولی یکی از رهبران شورشیان گردهم آمده بودند هدف قرار دادند. در این حمله 3 موشک به سمت جمعیت حاضر در این مراسم که در وزیرستان جنوبی برگزار شده بود شلیک شد.

به نوشته گاردین، ارتش پاکستان اطلاعی از این حمله نداشت. در همین رابطه یک مقام محلی از کشته شدن بیش از 60 نفر که نیمی از آنها شهروندان پاکستانی بودند خبر داد. این در حالی است که منابع غربی مدعی کشته شدن 45 عضو طالبان در این حمله هستند.

منطقه وزیرستان جنوبی یکی از بی‌قانون‌ترین مناطق قبیله نشین پاکستان است که بیت‌الله محسود رهبر طالبان پاکستان در آن اقامت دارد. از همین رو آمریکا به‌طور پیوسته و با استفاده از جنگنده‌های بدون سرنشین خود این منطقه را بمباران می‌کند.

ارتش پاکستان نیز از هفته گذشته حمله گسترده خود به وزیرستان را با هدف بازداشت و یا کشتن محسود آغاز کرده و آمریکا نیز مبلغ 5 میلیون دلار جایزه برای اطلاعاتی که منجر به بازداشت محسود شود تعیین کرده است.

شکاف در طالبان؟

ترور یک رهبر برجسته طالبان پاکستان به دست یکی از افراد این گروه نشان از شکاف فزاینده در داخل این گروه شبه‌نظامی است.

ترور قاری زین‌الدین، از فرماندهان القاعده که از وی به‌عنوان رقیب بیت‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستان نیز نام برده شده، ‌امیدهای دولت را برای استفاده از این اختلافات داخلی در منطقه قبیله‌ای وزیرستان جنوبی، پایگاه اصلی محسود، نقش بر آب کرد.

این درحالی است که در حملات موشکی نیروهای آمریکایی به این منطقه یک مرکز احتمالی آ‌موزش طالبان و سپس یک مراسم تدفین بعضی از بازماندگان حمله‌ نخست هدف قرار گرفتند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از پیشاور پاکستان گزارش داده است که محسود در درگیری‌های گذشته، ارتش پاکستان را به آسانی شکست داده است و با همپیمانی با دیگر رهبران قدرتمند طالبان و کشتار مخالفان خود عرصه را بر آ‌نها تنگ‌تر کرده است.

اگر چه زین‌الدین هیچگاه چالشی جدی برای محسود محسوب نمی‌شده، اما دولت اسلام‌آباد آشکارا امیدوار بود که انتقاد علنی از رهبر طالبان باعث جدایی دیگر افراد عضو شده و به ارتش در پیدا کردن وی کمک کند.

زین‌الدین اخیرا از محسود به‌دلیل استفاده از بمب‌گذاری‌های انتحاری برای هدف قرار دادن غیرنظامیان و مهم‌تر از همه روحانیان در مساجد انتقاد کرده و گفته بود: بیت‌الله محسود جهاد نمی‌کند چون در اسلام حملات انتحاری مجاز نیست.

یک مقام پیشین بلندپایه امنیتی پاکستان هم گفته است که کشتن زین‌الدین به دولت این پیام را می‌فرستد که تنها یک عملیات عمده خواهد توانست محسود را شکست دهد.
گفته می‌شود زین‌الدین که در سال 2007 از محسود جدا شد، در شهر دیر اسماعیل خان و شهرهای اطراف آن، حدود 3 هزار نیروی مسلح داشت.

بیت‌الله محسود کجاست؟

یکی از مقامات طالبان دیروز برخی گزارش‌ها مبنی بر فرار بیت‌الله محسود سرکرده طالبان پاکستان را از منطقه قبایلی اندکی قبل از حمله موشکی آمریکا رد کرد.

قاضی حسین، فرد نزدیک به بیت‌الله محسود در حالی گزارش‌ها را درباره رهایی محسود از خطر مرگ در حمله هوایی آمریکا رد کرد که 2‌تن از مقامات اطلاعاتی پاکستان که خواستند نامشان فاش نشود، دیروز اعلام کردند بیت‌الله محسود در روستایی که در آن مراسم تدفین برگزار می‌شد شرکت داشت، اما پیش از حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا، ‌منطقه را ترک کرد.

کد خبر 84213

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز