فصل، فصل لاله‌های واژگون است و دیدار تازه با سربه‌زیرترین گل ایران؛ این دید و بازدید را اما می‌توانید با روستاگردی هم همراه کنید.

لاله واژگون

به گزارش همشهری آنلاین، نیمه‌ فرودین که می‌شود دشت‌های زاگرس پر می‌شود از لاله‌های واژگون در رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز؛ عروس سر به زیر زاگرس که از 60 گونه شناخته شده آن در جهان، 16 گونه‌اش در ایران می‌روید. لاله واژگون از منحصر به‌فردترین گونه گل‌ها و گیاهان بومی و وحشی مناطق کوهستانی ایران است که به عقیده گیاه‌شناسان به سرعت در حال انقراض و زیستگاه و تعداد این گونه گیاهی بسیار کاهش یافته است. این گونه به دلیل برداشت غیرقابل کنترل گل و پیاز از رویشگاه‌های طبیعی بیش از پیش در معرض نابودی قرار دارد. فصل گل‌دهی این گیاه از نیمه فروردین تا اوایل خرداد و بهترین موقع بازدید از این گل‌ها اردیبهشت است؛ فصلی که با جذب گردشگر، رونق جدیدی به کسب و کار جامعه محلی به ویژه روستاییان ساکن در کنار دشت‌های خودرو می‌دهد.

ببینید:

چشمه آبیاری کننده لاله‌های واژگون دوباره جاری شد + فیلم | پر آب شدن «چشمه زنه» مردم را خوشحال کرد

تصاویر | دشت لاله واژگون را در کدام مناطق ایران می‌توان دید؟

بنواستکی

شهرت اصلی‌اش لاله‌های واژگون است؛ بنواستکی از توابع کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری بزرگترین دشت لاله‌های واژگون ایران را در خود جای داده. دشت 3600 هکتاری بنو استکی روزانه می‌تواند تا 3 هزار گردشگر را پذیرا باشد. پوشش برف برفراز تپه‌ها، آسمان آبی و رودخانه‌های خروشان از جمله سرشاخه «زاینده‌رود»، زیبایی را در مسیر دشت تمام و کمال به گردشگران هدیه کرده است.

دره‌کی

معروف است به جواهر کردستان؛ روستایی در ۴۵ کیلومتری بخش مرکزی سروآباد و در نقطه صفر مرزی ایران و عراق که هر سال در بهار و پاییز شاهد ورود گردشگران زیادی است. طبق سنگ‌نوشته‌ها و کتیبه‌های قدیمی، قدمت دره‌کی به ۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. به دلیل ساخت خانه‌ها با سنگ و مصالح طبیعی به روستای سنگی هم شهرت دارد و در سرکشی به آن، دیدن آبشار سلور در مسیر «اورامان‌تخت» خالی از لطف نیست.

دره‌بید

اهالی ساکن دره‌بید، یک بار بر اثر شرایط اقلیمی یا حمله دشمنان روستای خود را از دست دادند و به منطقه فعلی کوچ کردند؛ روستایی که حول یک قنات شکل گرفت. علاوه بر دشت لاله‌های واژگون، چشمه‌های روان این منطقه چون چشمه آقاخان، سفید و روغنی هم هر گردشگری را به وجود می‌آورد. در مسیر رسیدن به روستا، آلاچیق‌هایی برای گردشگران تعبیه شده تا در راه سنگلاخی و پر شیب پیش رو استراحت کنند.

کمهر

در سرکشی به مشهورترین دشت لاله‌های واژگون در استان فارس به منطقه سپیدان می‌رسید و روستای کمهر؛ روستایی خوش آب و هوا که میزبان یک اثر زیبای طبیعی دیگر هم هست یعنی آبشار مارگون. آبشار مارگون در مرز فارس و کهگیلویه و بویراحمد در زمستان به قندیل‌هایی از یخ تبدیل می‌شود و در بهار در کنار دشت مملو از لاله‌های واژگون منظره‌ای بدیع ایجاد می‌کند. پیست اسکی پولادکف و چشمه سرمور هم از دیگر جاذبه‌های طبیعی در این منطقه است.

هنده

هنده، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان گلپایگان در استان اصفهان علاوه بر دشت لاله‌های واژگون میزبان منطقه گردشگری دربند، تونل انتقال آب به اناربار، چشمه آب گرم و قله ویلو اشاره کرد. طبیعت بکر این روستا علاوه بر لاله‌های واژگون منظره بی‌نظیری از درختان زالزالک هم هست.

خیرآباد

لرستان به سرزمین آبشارها شهره است و الیگودرز و روستای خیرآباد هم از این لقب بی‌نصیب نمانده‌اند. در نزدیکی دشت لاله‌های واژگون الیگودرز روستاهای خوش آب و هوایی چون خیرآباد و گایکان قرار داد، اما نباید از دیدنی‌هایی چون قالی کوه، دریاچه‌ گهر، شیرهای سنگی، آبشار آب سفید، آبشار چکان و تونل برفی کمندان چشم پوشید.

این روستاها میزبان سر به‌ زیرترین گل ایران هستند | پیشنهادهایی برای سفرهای اردیبهشتی

بیشتر بخوانید:

برای دیدن کمیاب‌ترین گل‌ جهان، به این مناطق سفر کنید | اشک سیاوش؛ مقصد گردشگران بهاری

کد خبر 844427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم قربانی IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    2 0
    عالیه ..روستای سرداب سفلی درفریدونشهرهم لاله های واژگون زیادی داردوچشمه گرداب.چشمه خشک وچشمه بابااحمدکه سردترین اب دران موجوده راداراست
  • اس اس IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    3 0
    باسلام بین جنگل گلستان و شهرستان گرمه در خراسان شمالی هم این لاله های واژگون زیبا وجود دارد که جلوه زیبای به منطقه بخشیده..
  • یوسف IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
    1 0
    دامنه های کوه سهندازاین گالهای زیباخیلی زیاده اینگاردشتهارابارنگ قرمزرنگ کرده اند.البته مابه زبان محلی به این گل زیباآغلاغان هم میگیم یعنی گلی که گریه میکنه