گروه صنعتی ایران خودرو در واکنش به انتشار گزارشی با عنوان دام ایران خودرو برای متقاضیان پژو پارس توضیحاتی را ارسال کرد.

خودرو - پژو پارس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، گروه صنعتی ایران خودرو در واکنش به گزارشی با عنوان دام ایران خودرو برای متقاضیان پژو پارس! توضیحاتی ارسال کرد که به شرح زیر است؛

در متن منتشر شده، ادعا شده است که ایران خودرو تعمدا تحویل محصول پارس را به بهار امسال موکول کرده تا بتواند با دریافت مجوز، قیمت‌ها را افزایش دهد، این در حالی است که تا روز ۲۵ اسفندماه سال گذشته که مجوز تولید این محصول از سوی سازمان ملی استاندارد تا بهار سال ۱۴۰۳ تمدید شده، تولید و شبکه گسترده تأمین ایران خودرو برای محصول سورن به عنوان جایگزین پارس برنامه‌ریزی کرده و با تمدید مهلت تولید از سوی سازمان استاندارد، خطوط تولید و شبکه تأمین ایران خودرو که برای تولید برنامه‌ریزی بلندمدت دارند، ناگزیر از بازگشت به شرایط قبل و سفارش گذاری برای تأمین قطعات محصول پارس شده است که این امر نیازمند زمان برای تغییر سفارش‌گذاری و تأمین قطعات بوده است.

هرچند بر اساس مصوبه شورای رقابت، اولویت بندی در سامانه یکپارچه، تعهدی برای خودروساز ایجاد نمی‌کند، با توجه به عدم تمدید تولید پارس تا ۲۵ اسفندماه سال ۱۴۰۲، گروه صنعتی ایران خودرو در راستای مشتری مداری و جلب رضایت متقاضیان، به اجرای طرح تبدیل پارس به خودروهای دیگر مانند سورن پلاس، پژو ۲۰۷ و تارا اقدام کرده است و تعدادی از متقاضیان که به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان نهایی بوده‌اند، به تبدیل و خرید محصولات استاندارد و دارای مجوز تولید پرداخته‌اند.

برخلاف ادعای مطرح شده در این متن، در اسفند سال ۱۴۰۱ و نه سال گذشته، ۸۰۰ هزار متقاضی محصولات ایران خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو درخواست خرید از محصولات این شرکت را داشته‌اند که بخش قابل توجهی از تقاضاها نیز برای محصول پارس بوده است.

با وجود اصرار ایران‌خودرو به توقف تولید پارس به دلیل عدم توانایی در تطابق با استانداردهای ۸۵ گانه، مدیران وقت وزارت صمت بر اولویت‌بندی تمامی تقاضاها تاکید کردند و بر همین اساس صف طویلی برای خودرو پارس نیز تشکیل شد که با توجه به برنامه توقف تولید در پایان سال ۱۴۰۲ بخش زیادی از تقاضاها منوط به مجوز تولید از سوی سازمان ملی استاندارد برای ادامه تولید در سال ۱۴۰۳ شده است.

در این متن عنوان شده عدم صدور مجوز تولید از سوی سازمان استاندارد کافی بود تا ایران خودرو از تحویل خودرو خودداری کند! این در حالی است که برنامه تولید محصول پارس تا پایان سال ۱۴۰۲ بوده و با توجه به قوانین و ضوابط موجود، ادامه تولید محصول فاقد استانداردهای ۸۵ گانه، نیازمند مجوز از سوی سازمان ملی استاندارد است و تمامی خودروسازان ملزم به رعایت این امر و دریافت مجوز لازم برای تمامی محصولات خود هستند.

طبق روال گذشته، تمامی خودروسازان بهای تمام شده تولید انواع محصولات خود را به مراجع ذی‌ربط ارائه می‌کنند تا نسبت به نرخ تورم موجود و هزینه‌های تولید به‌روزآوری شود. پارس نیز به عنوان زیان‌ده‌ترین محصول از این قاعده مستثنا نبوده و بر اساس دستورالعمل‌های شورای رقابت و طبق مجوزهای دریافتی از سوی مراجع ذی‌ربط نسبت به اصلاح قیمت آن اقدام شده است. همان‌طور که در بخش‌نامه اولیه سامانه یکپارچه نیز تاکید شده، تمامی خودروهایی که در این سامانه اولویت بندی شده‌اند بر اساس قیمت روز کارخانه تحویل مشتریان خواهد شد و به‌روزآوری قیمت پارس نیز خارج از این دستورالعمل نبوده است.

توضیحات خبرگزاری مهر

به گزارش خبرگزاری مهر، همانطور که ایران خودرو در این جوابیه اشاره کرده مقرر بود تولید پژو پارس تا پایان سال ۱۴۰۲ متوقف شود در این صورت چرا این شرکت در زمان ثبت نام در سامانه یکپارچه (بهار سال ۱۴۰۲)، موعد تحویل پژو پارس را زمستان ۱۴۰۲ عنوان کرد وقتی زمان تحویل زمستان ۱۴۰۲ اعلام می‌شود یعنی شرکت خودروساز پیش بینی می‌کرد که می‌تواند به اندازه ثبت نام کنندگان پژو پارس تولید و تحویل دهد؛ از سویی دیگر به صورت معمول ۲ یا ۳ ماه قبل از موعد تحویل خودرو، خودروساز اقدام به ارسال فراخوان به متقاضیان می‌کند اما در این مورد و در حالی که ایران خودرو موعد تحویل بخشی از پژوپارس ها را زمستان ۱۴۰۲ اعلام کرده بود با این حال از ارسال فراخوان سرباز زد.

خبرگزاری مهر منکر زیاندهی خودروسازان و فاصله زیاد قیمت کارخانه و بازار که منجر به شکل گیری تقاضاهای سوداگرایانه شده، نیست ولی اصل مطلب این است که وقتی ایران خودرو واقف به مشکلات پژو پارس بوده و حتی طبق ادعای سازمان ملی استاندارد از ماه‌ها قبل نیز مطلع شده بود که تولید این خودرو باید تا پایان سال ۱۴۰۲ متوقف شود، بنا به چه علتی اقدام به تعیین بازه زمانی زمستان ۱۴۰۲ برای تحویل خودرو کرد و در این بازه نیز خودروها ثبت نامی را تحویل متقاضیان نداد.

نکته مغفول مانده در ماجرای توقف و تداوم تولید پژو پارس بازی‌های رسانه‌ای طرفین درگیر ماجرا بود؛ از چند ماه پیش شرکت ایران خودرو و سازمان ملی استاندارد در قالب‌های مختلف از جمله صدور نامه و مصاحبه اقدام به اظهارنظر در خصوص سرنوشت پژو پارس می‌کردند که خبرگزاری مهر در گزارش‌های مختلفی به این موضوع پرداخت. اما متأسفانه آنچه که در مطالب مطرح شده از سوی این دو نهاد مورد غفلت واقع شد، حقوق مصرف کننده بود. مصرف کننده‌ای که با اعتماد به سیاست گذار اقدام به انسداد ۱۰۰ میلیون تومان کرد تا با ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو با قیمت کارخانه بخرد اما طی چند ماه و به صورت مستمر مورد هجوم بمباران اخبار ضد و نقیض قرار گرفت.

خبرگزاری مهر در گزارش دیگری به وضعیت ناگوار سامانه یکپارچه که در نهایت منجر به افزایش نااطمینانی بین تولیدکننده و مصرف کننده شد نیز خواهد پرداخت.

کد خبر 846280

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 6
  • نظرات غیرقابل انتشار: 21
  • علی IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    56 0
    ایران خودرو کلاهبرداری کرده از قبل هم همین کار را کرده چرا مسولین برخورد نمیکنن
  • مهدی IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    71 0
    خداوندمتعال ازایران ایرانخودر بزرگتراست ظلم برمردم تاوانی سخت دارد منتظر جواب خداوند باشین
  • علی ج IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    49 2
    مقصر ما ثبت نام کننده ها نیستیم مقصر ایران خودرو ست وباید طبق تعهد پژو پارس با قیمت 402 به مشتریان عرضه کند چرا که آپشن جدیدی روی خودرو سوار نشده وقطعه ای هم گران نشده پس چرا بدون حساب و کتاب 200 میلیون افزایش دادن
  • محمد ملکی IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    58 0
    سلام این حیله فقط برای پژو پارس نیست برای متقاضیان دنا پلاس هم همینه ماشین ثبت‌نامی ما که دنا پلاس ساده است را توقف تولید کردند و به دنا پلاس شش دنده تغیر نام دادند و ۲۲۰ میلیون روی قیمت آن گذاشتند.بعد اسفند و اردیبهشت فراخوان داده اند.واقعا مصادق بارز کلاه برداریه
  • 110 IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    25 0
    خودرو سازان به هیچ کس پاسخگو نیستند قلع وقمع مدیران در شرکتهای خودرو سازی گواه این مطلب است
  • مسلم‌ IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    27 0
    اگر دام نبوده پس چی بوده، از روز اول اولویت بندی میکردی پژو پارس شما می‌دانیستید که تا کی وقت تولید دارید اما مردم نمی دانستند بله من هم تغییر دادم اما وام و طلا فروختم که بتوانم پرداخت کنم با این حال تحویل شهریور گفتین اما نمایندگی میگی هر وقت پول کامل خودرو را دادین بعد سه ماه تحویل میدن اگر بدن، این ظلم به مردم هست و دولت هم مثل همیشه طرف دار سرمایه دار است
  • فداحسین IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    27 2
    یه عده دزد تو ایران خودرو جمع شدند باحمایت مافیا جیب مردم را میزنند ای قوه قضاییه ای دولت به داد ما مردم مظلوم هم برس
  • نصرت IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    39 1
    تورا به خدا ما چه گناهی کردیم پارس بدون ابشنی ۲۰۰ اضافه شده است. درحالی ما باید زمستان ماشین تحویل می گرفتیم.ما تقصیر نداریم خود ایران خود رو گناه کارنند
  • روحالله IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    37 1
    ایران خودرو برای متقاضیان زمستان دام گذاشته بود دزدی همینه شاخ ودم نداره
  • حسن IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    35 1
    رییس ایران خودرو وسایپا رو تنبیه و زندانی کنید واموالشو مصادره کنید مردم راحت شند
  • Kamal IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    27 1
    بازهم بیبندوباری ایراخود رو چه وضعشع ایران مودرو هم میخاد اختلاص کنه وپول بزنه ب جیب
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    19 1
    مردم کجا برن داد بزنن
  • حمید US ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    37 0
    وقتی نمیتونستید تحویل بدین چرا ثبت نام کردین قصور برنامه ریزی وزارت صمت و ایرانخودرو چرا مردم باید تاوان بدهند بعدم بهشون بگن دلال تاخیر از ایرانخودرو بوده بعد ما میشیم مقصر ما میشیم دلال
  • علی US ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    21 0
    سامانه یکپارچرو راه اندازی کردن موعد تحویل خودرو مشخص کردن بعد وزیر عوض شد گفت به من ربط نداره این سیاست وزارت بوده نمیشه بگی قبول ندارم از این حرف وزیر ایرانخودرو سو استفاده کرد به موقع تحویل نداد تا مجوز گرون کردنو بگیره و جالب هیچکسم پاسخگو نیس..
  • احمد US ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    27 1
    وقتی تو سامانه یکپارچه زدن موعد تحویل زمستان 1402 بعد تو بهار دعوت نامه میدن با 60 درصد افزایش قیمت مقصر کیه این ظلم نیس کلاه برداری نیس بعد مردمو میزارن جلو مردم که بگن سود داره دلالن
  • ناشناس IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    28 0
    مردم خودشون هم الان بکشن اونا هرچی دلشون میخواد میکنه... مگه میشه
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    31 0
    اولویت ما زمستان ۱۴۰۲ بود عمدا کش وقوس دادن تا به ۱۴۰۳ برسه تا مجوز افزایش قیمت رو بگیرن با چه بدبختی این مبلغ اضافه رو جورکردن خدا رو خوش نمیاد با مردم بازی کنید آیا کسی هست به دادمان برسد
  • مجتبی IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    10 1
    وای وباز آه آه آه مردم زمان ثبت نام ۱۰۰ میلیون بلوکه کردیم با قیمت ۱۸۰ میلیون بعد کردن ۳۰۵ میلیون الان میگن ۴۵۰ میلیون چ بازی کثیفی بازار کارخونه بازار کارخونه ۱۰۰ میلیون ۱۰۰ میلیون میزارن رو قیمت خودرو بعد ی عده ک تو بازار نمیتونستن خرید کنن اومدن ثبت نام کردن و ابن بلایی ک این بیشرفا سر ما دارن در می یارن
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    11 0
    صغری کبری همیشگی تولی بلد نیستید درو ببندید خودرو اسباب بازی تولید کنید ببینید کیا چطور مدل پگاس تولید میکنه که الان تو دبی ۵۰۰ میلیون است و واسه شما در کارخانه ۴۵۰ میلیون تازه قدیمی ام هست
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    2 0
    سازمان حمایت از مصرف کننده یا بهتر بگیم با دستور وزارت صمت گران کرده است
  • علیرضا IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
    7 0
    مردم داد نزنید یا با قیمت حال حاضر بخرید و دم نزنید یا اصلا مثل سال 93نخرید که التماس کنند برای فروش . سرمایه گذاری میخوای بکنی برو طلا بگیر آشغال که جای سرمایه گذاری نیست.
    • حارس بامدی IR ۰۵:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
      5 2
      خدا لعنت کنه اون کسی رو که میاد این خودرو اشغال رو ۱۰برابر قیمت می‌خره اگه همه مردم همت کنن این آشغالا نخرند خدا شاهد تمام قسط بهتون میدن بدون قرعه‌كشي تاوقتی این دلالان باشن همینه
  • حسنعلی IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    5 0
    ایران خودرو به تعهد خودش در خصوص تحویل خودرو به متقاضیان زمستان۱۴۰۲ سرباززده تا بتونه در سال جدید با قیمت بالا بفروشه و ایتثن یک کلاهبرداری یه که خشم متقاضیان رو به همراه داره و واز طرفی چند ماه متقاضیان زمستان رو منتظر گذاشته این ها مافیای بازار و عامل بوجود اورنده و استارت تورم در سال جاری رو زدن و از تعزیرات و دولت محترم میخواهیم تا جلوی این کلاهبرداری رو بگیرن.
  • ژیلا IR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    8 2
    تا کی می خواهید این قارقارک پارس ( پژو پارس) را تولید کنید و لحظه به لحظه قیمت های نجومی بگذارید روز به روز کیفیت میاد پایین و قیمت میره بالا
  • hop IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    9 0
    دعوای زرگری برای اینکه قیمتها رو بالا ببرند حتی اسم یه محصول رو عوض میکنند 100 یا 200 میلیون اضافه میگیرن متاسفانه از انحصار نهایت بهره رو میبرند حتی اگه قیمت رو به بازار برسونند چون هیچ رقیبی وجود نداره و تولید و تیراژ دست خودشونه به دلیل کمبود خودرو قیمت بازار باز هم بالاتر میره اگه واردات رو آزاد کنند از دستشون خلاص میشیم ولی نفوذ و قدرت مانع میشه تا جایی که خودشون به عنوان تولیدکننده وارد کننده هم میشن!!
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    5 0
    مسخره ترین ماشین های ایرانخودرو هستن یا مشکل برقی دارن یادش مشکل کاتالیزو ر دارن یا گیربکس کلا مفتشون گرون.. خلاصه باید همیشه تو صف نمایندگی باشی و پیش مکانیک
  • داود IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    2 2
    مقصرمردم هستن که برای خرید این آشغالها صف میکشند
  • امیر IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
    3 0
    اگه این مردم میدونستن چه قدرتی دارن که ایران خودرو وسایپارو به زانو در میاوردن با نخریدن تو رو خدا یکم فکر کنید نخرید بی انصافا نخرید بزارید رو دستشون باد کنه التماستون میکنن