در کل باید گفت سفرهای این چنینی که آقای رئیسی به پاکستان داشتند بسیار ارزشمند و مهم است. به طور مثال این سفر آقای رئیسی می‌تواند بسیاری از سوتفاهماتی که درمورد موضوع درگیری‌های موشکی در مرز که چندی پیش رخ داده بود، برطرف کند. 

ایران و پاکستان

به گزارش همشهری آنلاین، سید ابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهوری ایران بامداد امروز دوشنبه؛ ایران را به مقصد پاکستان ترک کردند. تو قبل از سفر تصریح کرد:«کشور پاکستان از جمله کشورهای مهم جنوب آسیا و دارای روابط دیرینه‌ تاریخی و تمدنی با ایران است که همواره روابط سیاسی و اقتصادی و نیز همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مورد توجه دو کشور بوده است.» درباره اهمیت این سفر ریاست جمهوری ایران به پاکستان و بررسی برخی از مسائل مربوط به روابط این دو کشور در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی با محسن روحی‌صفت کارشناس مسائل پاکستان گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

سیاست همسایگی یک رابطه اصیل است

روحی‌صفت در ابتدا گفت: روابط همسایگی و سیاست همسایگی دارای یک اصالت است، یعنی بدون در نظر گرفتن شرایط عارضی منطقه مثل درگیری ایران و اسرائیل یا جنگ غزه و چالش با غرب از سوی ایران، باید همواره این سیاست و رابطه حفظ شده و به مرور زمان ارتقا پیدا کند. سیاست همسایگی در دولت‌های گذشته به شکل جدی پیگیری می‌شد و امروزه نیز دولت همان خط و مشی را خوشبختانه ادامه داده است. اگر ما روابط همسایگی را به برخی موضوعات دیگر گره زدیم نشان از آن دارد که این روابط و سیاست همسایگی اصالت لازم را ندارد.

بیان برخی موانع

وی افزود: ایران و پاکستان هر دو در حوزه تمدنی ایران بزرگ قرار دارند که از همین منظر اشتراکات زبانی، مذهبی، فرهنگی، فکری و... بسیار زیادی با یکدیگر دارند. لازم است که ظرفیت این اشراکات استفاده کرد و آنان را بالفعل کرده و به منصه ظهور رساند. اما متأسفانه برخی موانعی وجود دارد که این موضوع را با چالش روبه‌رو می‌سازند. این موانع از قدیم‌الایام بوده و هنوز اراده جدی و راسخ برای رفع آن به وجود نیامده. به طور مثال کاهش و اعتماد دو کشور در حوزه‌های امنیتی است، چرا که هر دو کشور پرونده‌ها و موارد امنیتی‌ای برای یکدیگر داشتند. مانع دیگر نبودن شرایط بین‌المللی به نفع هر دو کشور. در گذشته ایران و پاکستان در یک بلوک قرار داشتند و به همین اعتبار تعامل و کمک‌های زیادی به یکدیگر می‌کردند اما در حال حاضر فضا بین‌المللی به شکلی نیست که رابطه هر دو شکرو در پرتوی آن به سمت ارتقا رفته باشد. به طور مثال الآن پاکستان سال‌هاست در رابطه کشیده شدن خط لوله ایران به خاک کشورش منتظر تأیید آمریکاست!

سفری که می‌تواند سوء تفاهمات را بر طرف کند

این کارشناس مسائل پاکستان ادامه داد: در کل باید گفت سفرهای این چنینی که آقای رئیسی به پاکستان داشتند بسیار ارزشمند و مهم است و معتقدم با کشورهای همسایه هر سه ماه یکبار یا حداکثر 6ماه یکبار چنین دیدارهایی صورت گیرد. نقش مهم دیدارهای ایران با همسایگانش در حوزه بین‌المللی رفع بسیاری از سوتفاهمات بوده و می‌تواند زمینه ارتقای روابط تجاری و اقتصادی باشد. به طور مثال این سفر آقای رئیسی می‌تواند بسیاری از سوتفاهماتی که درمورد موضوع درگیری‌های موشکی در مرز چندی پیش رخ داده بود برطرف کند.

کد خبر 846386

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
    0 0
    ایران هیچ گاه با پاکستان مشکل نداشته و مسؤلان باید مواظب باشند