در خنکای فصل بهار چه چیزی لذت‌بخش‌تر از گشت وگذار در دشت‌ها و تماشای فرش رنگارنگی که طبیعت با سخاوتمندی بر دامنه کوه‌ها گسترده است.

مشا

همشهری- پریسا نوری: دشت‌های سرسبز و دامنه‌های پرگل دماوند در شرق تهران این فرصت را برای اهالی پایتخت فراهم می‌کند که با یکی دو ساعت رانندگی جلوه‌ای دیگر از زیبایی طبیعت را به تماشا بنشینند.

دشت مشاء

یکی از جاذبه‌های دیدنی و محبوب شهر دماوند دشت مشاء است که در دل دره‌ای سرسبز و خوش آب و هوا قرار دارد. به‌دلیل وجود رطوبت بالا در این منطقه، لباس‌های خیس خیلی دیر خشک می‌شود.

محصولات ارگانیزه و باکیفیت بخرید

دشت مشاء از ۲ بافت روستایی و ویلایی تشکیل شده است. اهالی روستای مشاء مهمان‌نواز و مهربان هستند و محصولات محلی و ارگانیزه باکیفیت و مقرون به‌صرفه تولید می‌کنند که هنگام بازدید از این منطقه می‌توانید از صنایع‌ دستی و فرآورده‌های لبنی مردم روستا خرید کنید. بخش ویلایی مشاء هم در دامنه کوه است و به ارتفاعات دماوند ختم می‌شود که در سال‌های اخیر ساختمان‌های قد و نیم‌قد متعددی در آن ساخته شده است. در این دشت سرویس بهداشتی عمومی وجود ندارد، ولی اهالی معمولا اجازه استفاده از سرویس منازل‌شان را به مهمان‌ها می‌دهند.

موقعیت: ۶کیلومتری شمال غربی شهر دماوند و در نزدیکی جاده هراز

فاصله با تهران: ۷۵ کیلومتر

چطور برویم: از بزرگراه شهید همت به سمت دماوند و جاده تهران-پردیس حرکت کنید. در ادامه به‌سوی جاده هراز بروید و قبل از پیست اسکی آبعلی تابلویی در سمت راست جاده، روستای مشاء را نشان می‌دهد.

دیدنی‌های اطراف دشت: بقعه امامزادگان هادی و حارث (علیهماالسلام)، چشمه اعلا، آبشارهای جنگلک و آیینه‌رود، غار رودافشان، دریاچه‌های تار و هویر، چنار مقبره شیخ شبلی و مسجد جامع دماوند

امکان کمپ زدن: دارد

پوشش گیاهی: گل زرد کوهی، نسترن وحشی، گون و...

شاهان‌دشت

این دشت به‌دلیل نزدیکی به تهران و وجود آبشار معروفش یعنی شاهان‌دشت (دومین آبشار بلند ایران) ازجمله مقاصد پرطرفدار گردشگری پایتخت‌نشینان است.

نامناسب برای سالمندان

در محدوده دشت و آبشار شاهان‌دشت امکانات خاصی وجود ندارد و تنها یک سفره‌خانه در نزدیکی آن دیده می‌شود، اما نگران نباشید چون اقلام مورد نیازتان را می‌توانید از مغازه‌های روستا تهیه کنید. مسیر دشت و آبشار شاهان‌دشت چندان هموار نیست و در برخی بخش‌ها سنگلاخ و پرفراز و فرود است، از این‌رو پیاده‌روی در این مسیر برای افراد سالمند و کسانی که دچار مشکلات زانو هستند، چندان مناسب نیست. اگر قصد برپایی کمپ در نزدیک آبشار را دارید صبح زود در محل حاضر باشید چون فضاهای کمی برای نشستن در نزدیکی آبشار وجود دارد.

موقعیت: کیلومتر ۹۶ جاده هراز

فاصله با تهران: ۱۱۰ کیلومتر

چطور برویم: در امتداد شرقی بزرگراه شهید بابایی و آزادراه پردیس برانید. در جاده هراز بعد از پلور و گزنک به روستای شاهان‌دشت در سمت راست جاده هراز می‌رسید. شاهان‌دشت از ۲ قسمت قبل و بعد روستا دسترسی دارد.

دیدنی‌های اطراف دشت: آبشار شاهان‌دشت، قلعه ملک‌بهمن، غار الیاس تنگه، غار کبوتر کلی، دشت شونا، بام آخا، دخمه‌های تاریخی کافرکلی، امامزاده سیدحسن ولی(ع)

امکان کمپ زدن: دارد

پوشش گیاهی: نعناکوهی، پونه، بابونه، ختمی، کاکوتی، مرزن‌جوش، زرشک، سماق، شیرین‌بیان

دشت گل زرد

بخشی از منطقه پلور است که اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت‌ با گل‌های زرد رنگ پوشیده شده و گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند.

بهار به این منطقه بروید

این منطقه کوهستانی و مرتفع است و آب و هوای خنکی دارد. از این‌رو بهترین زمان برای بازدید از آن فصل بهار و به‌ویژه اردیبهشت ‌ماه است. البته هوای دشت گل زرد در تابستان‌ هم بهاری و دلپذیر است. از این‌رو با وجود اینکه درخت و سایه در آن پیدا نمی‌شود اما در تعطیلات آخر هفته بسیار شلوغ است. اگر قصد شب‌ماندن در دشت گل زرد را دارید، لازم است کمپ برپا کنید. پس بهتر است به وسایل کمپینگ مجهز باشید یا با گروه‌های گردشگری، کوهنوردی شب‌مانی را در دشت زرد تجربه کنید. فراموش نکنید در این محدوده موبایل آنتن نمی‌دهد.

موقعیت: جاده هراز، بعد از امامزاده هاشم(ع)، نرسیده به پلور، جاده خاکی کنار راهدارخانه منظریه

فاصله با تهران: ۷۷ کیلومتر

چطور برویم: باید ابتدا به پردیس و بومهن بروید و سپس از طریق رودهن و آبعلی و امامزاده هاشم(ع) خود را به ابتدای جاده فرعی و خاکی دشت گل زرد در فاصله ۲ و نیم کیلومتری نرسیده به پلور برسانید. ابتدای جاده فرعی دشت گل زرد در سمت چپ جاده هراز از سمت تهران قرار دارد.

دیدنی‌های اطراف دشت: قله دماوند، دشت و سد لار، غار گل زرد

امکان کمپ زدن: دارد

پوشش گیاهی: گل وحشی زرد

گشت و گذار در دشت‌های اطرف تهران

دشت خجیر

بخشی از منطقه حفاظت ‌شده خجیر پوشیده از تپه‌های ماهور و دشت‌هاست و در آن تعداد زیادی چشمه و رودخانه وجود دارد. همچنین فرصت دارید تا با حضور در اینجا با بخشی از حیات ‌وحش نادر ایران در زیستگاه اصلی‌شان آشنا شوید.

مجوز بگیرید

این منطقه از لحاظ محیط‌زیست جانوری و گیاهی یک منطقه بسیار باارزش است که اتراق کردن در آن باعث آلوده شدن محیط و آسیب رساندن به‌گونه‌های بعضا نادر جانوری و گیاهی آن می‌شود. از این‌رو برای بازدید از این منطقه به مجوز اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران نیاز دارید. این اداره در سه‌راه تهرانپارس، کیلومتر ۸.۵ بزرگراه شهید یاسینی، پارک سرخه‌حصار، خیابان گل مریم قرار دارد. در این محدوده امکانات خاصی درنظر گرفته نشده و حتما آب آشامیدنی همراه داشته باشید. در ورودی پارک، سرویس بهداشتی تعبیه شده است.

موقعیت: انتهای بزرگراه شهید بابایی، پارچین، پارک خجیر

فاصله با تهران: ۴۰ کیلومتر

چطور برویم: از انتهای بزرگراه شهید بابایی وارد جاده تهران-پارچین شوید و راه را ادامه دهید تا به خجیر برسید.

دیدنی‌های اطراف دشت: بوستان جنگلی خجیر، بوستان سرخه‌حصار

امکان کمپ زدن: دارد

پوشش گیاهی: درمنه، انواع گون، چوبک، اسفند، بابونه، ریواس، پیاز صورتی، زیره سیاه و...

دشت آزو

به عروس دشت‌های البرز معروف است و در ارتفاعات روستای نوا در استان مازندران قرار دارد. این دشت در پای قله دماوند قرار دارد و بر بلندای آن چشم‌انداز زیبا و منحصر به فردی از قله دماوند را می‌بینید که شاید در جای دیگر قابل دیدن نباشد.

گردش در باغ‌های میوه و مراتع سبز

برخلاف تصور این دشت زمینی مسطح و کاملا صاف نیست. در اینجا شما در دامنه قله قرار دارید و در افق دید خود تپه‌ها و درختان مختلفی می‌بینید. از آغاز بهار، طبیعت دشت آزو بسیار سرسبز و پرگل می‌شود. بهترین زمان سفر برای بازدید از باغ‌های میوه در روستای نوا و گل‌های سرسبز دشت آزو، از اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد است. اواخر اردیبهشت محصولات باغ‌های میوه در روستای نوا به ثمر نشسته و مراتع کاملا سرسبز، دشت پوشیده از گل‌های زرد و کوهپایه‌ها مملو از لاله‌های وحشی می‌شوند. البته تا اواسط مهرماه شرایط برای سفر به روستای نوا و دشت آزو مهیاست، اما در فصل زمستان سفر به این مناطق توصیه نمی‌شود. بیشتر ساکنان روستای نوا نیز زمستان را در تهران یا آمل می‌گذرانند.

مراقب طبیعت باشید

دشت آزو با حدود ۳۵هکتار وسعت در ارتفاع ۲۶۰۰متری از سطح دریا قرار دارد و علاوه بر چشم‌انداز زیبا یکی از مزایای این دشت وجود درختان متعددی است که باعث می‌شود حتی بدون برپایی چادر هم بتوانید مدتی را در اینجا استراحت کنید و از تابش شدید آفتاب در امان بمانید. البته تعداد این درختان زیاد نیست ولی اگر خوش شانس باشید می‌توانید چندتایی را پیدا کنید. برای اقامت در طبیعت و کمپ در دشت آزو، همه وسایل مورد نیاز را با خود ببرید. این منطقه بسیار بکر است و هیچ امکاناتی ندارد. پس غذای سبک و آب کافی برای مدت اقامت‌تان همراه داشته باشید. برای اقامت شبانه کیسه خواب از شما محافظت می‌کند. شب‌های این منطقه حتی در تابستان سرد است، لباس و پتوی مناسب را فراموش نکنید و شب‌ها مواد غذایی را حتما داخل چادر قرار دهید. اگر تمایل به آشپزی در طبیعت دارید، برای روشن کردن آتش در مکان‌هایی که قبلا آن‌جا برای این منظور استفاده شده است، آتش روشن کنید و هیزم مورد نیاز را از روستا با خود ببرید.

موقعیت: جاده هراز به‌سمت آمل، خروجی کندلو و نوا، روستای نوا

فاصله با تهران: ۱۲۰ کیلومتر

چطور برویم: پس از گذر از آزادراه تهران پردیس و در مسیر جاده هراز، حدود۹۰ کیلومتر مانده به شهرستان آمل جاده فرعی و تابلو روستای نوا دیده می‌شود. در بخش جنوبی روستا در امتداد مسیر رودخانه با حدود یک ساعت پیاده‌روی به دشت سرسبز و چشم‌نواز آزو می‌رسید.

دیدنی‌های اطراف دشت: قله‌های پاشوره، اولیکان، آزاب و سیلک، آبشار یخی نوا، آبگرم رینه، امامزاده یحیی(ع)

امکان کمپ زدن: دارد

پوشش گیاهی: آویشن، پونه و شنگ، شقایق، قاصدک و بابونه

گشت و گذار در دشت‌های اطرف تهران

کد خبر 847350
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha