کشف دنیای اسرارآمیز بیگانه «سرکش» برای اولین بار توسط کاوشگر شکار سیاره ناسا به صورت آزادانه در فضا انجام شد؛ کشفی که دنیای جدیدی از احتمالات را با کاوشگر «تس» (TESS) باز کرده است.

جست و جوی سیارات شناور آزاد

همشهری آنلاین-یکتا فراهانی: کاوشگر تس سیاره‌یابی ناسا به تازگی به کشف مرموزی دست یافته است که می‌تواند اولین سیاره شناور آزاد کشف‌شده به شمار بیاید.

اولین کاندیدای جرمی زمینی

سیارات شناور آزاد یا «سرکش» یکی از پدیده‌های کم‌کاوش در فضا هستند که آن را شبیه بیگانه‌ها کرده است. این یافته‌ها در مجله arXiv دانشگاه کرنل نیز منتشر شده‌اند.

محققان می گویند سیارات شناور آزاد به این دلیل که به دور یک ستاره نمی‌چرخند یکی از کمترین اکتشافات جمعیتی سیارات فراخورشیدی باقی خواهند ماند.

به دلیل انتشار ناچیز الکترومغناطیسی؛ در تمام طول‌های موج، تنها تکنیک رصدی که می‌تواند این جهان‌ها را تشخیص دهد، میکرولنزینگ گرانشی است.

کشف سیاره سرکش

TESS که مخفف Transiting Exoplanet Survey Satellite است، توسط ناسا برای شناسایی سیارات فراخورشیدی نزدیک به دور ستاره‌های خارج از منظومه شمسی طراحی شده است.

محققان بر این باورند که TESS کاملاً قادر به تشخیص سیارات شناور آزاد است؛ حتی اگر قبلاً این گونه نبوده است.

سیاره فراخورشیدی

سیاره فراخورشیدی سیاره‌ای است که خارج از منظومه شمسی ما قرار دارد و در حال چرخش به دور ستاره خود است؛ مانند نحوه گردش زمین به دور خورشید. دیدن این سیاره‌ها نیز با تلسکوپ بسیار سخت است چون اغلب به دلیل درخشنده بودن ستاره خود پنهان می‌شوند.

ناسا تلسکوپ فضایی کپلر را برای یافتن سیارات فراخورشیدی به اندازه زمین که ممکن است حیات را پشتیبانی کنند، به مدار فرستاد.

دنیای اسرارآمیز بیگانه سرکش فضایی | کشف جدید کاوشگر سیاره ناسا

جست و جوی ستاره‌های متزلزل

سیارات فراخورشیدی در کیهان بسیار متداول هستند. تاکنون بیش از ۵۵۰۰ سیاره فراخورشیدی کشف شده که مأموریت‌های بیشتری برای یافتن سیارات فراخورشیدی برای آنها برنامه ریزی شده است.

یک راه خوب برای تشخیص سیاره فراخورشیدی این است که به دنبال ستاره‌های متزلزل بگردید، چون اختلال در نور ستاره‌ها می‌تواند نشان دهنده این باشد که یک سیاره به دور آن می‌چرخد؛ بنابراین گاهی اوقات نور را مسدود می‌کند.

احتمال وجود حیات در سیارات شناور آزاد

انجمن سیاره‌ای گزارش داد که سیارات شناور آزاد معمولاً مانند سیارات دیگر در اطراف یک ستاره تشکیل می‌شوند، اما به مرور زمان و به دلیل اثرات گرانشی سیارات بزرگ‌تر از منظومه خود خارج می‌شوند.

بعضی دانشمندان بر این باورند که در سیارات شناور آزاد هم مانند زمین می‌تواند حیات وجود داشته باشد. محققان از این کشف هیجان زده هستند، چون هنگام استفاده از TESS به احتمالات جدیدی رسیده‌اند.

بیشتر بخوانیم:

تابش نور جدید بر جمعیت مرموز

این نتیجه هیجان‌انگیز نشان می‌دهد که جست و جوی مداوم ما در تمام بخش‌های TESS این فرصت را فراهم آورده تا نور جدیدی بر این جمعیت مرموز دنیاها بتاباند.

TESS یک ماهواره در فضاست و در مداری در ارتفاعات زمین می‌چرخد. سیارات شناور آزاد نیز به سختی قابل تشخیص هستند و جزء کمترین اکتشافات جمعیتی سیارات فراخورشیدی باقی مانده‌اند.

منبع: