گروه ادب و هنر: در حالی که قرار بود هفته گذشته با برپایی 2 جلسه در خانه سینما، جزئیات برگزاری سیزدهمین جشن خانه سینما به تصویب برسد

به‌نظر می‌رسد که هنوز این نهاد صنفی برای برپایی جشن، به جمع‌بندی نرسیده است. هفته گذشته، امین تارخ از برگزاری جلسه‌ای برای مشخص شدن داوری‌های سیزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران با حضور فرهاد توحیدی دبیر جشن خبر داد.

براساس آیین‌نامه خانه سینما، صنوف 16 گانه‌ای که تندیس دریافت می‌کنند برای آغاز زمان داوری‌ها و تاریخ برگزاری جشن‌های فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن، باید جلسه‌ای به همراه دبیر جشن و اعضای شورای سیاستگذاری برگزار کنند.

جلسه‌ای که قرار بود در 9 تیرماه برگزار شود ولی وقتی هیچ خبری درخصوص خروجی این جلسه رسانه‌ای نشد، گفته شد که برپایی این جلسه و جلسات مشابه، برای چندمین‌بار به تعویق افتاده است.

چنان‌که نزدیک به یک هفته بعد، دبیر جشن در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها، از مذاکره با برخی از مسئولان بوستان‌ها برای برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های سینمای ایران از 22 تا 27 شهریور ماه خبر داد و البته اشاره‌ای به جلسه‌ای که سخنگوی هیأت‌مدیره خانه سینما چند روز قبل از آن یاد کرده بود، نکرد.

توحیدی صرفا گفت: زمان آغاز داوری‌های جشن سیزدهم سینما، متعاقبا اعلام می‌شود. این در حالی است که تلاش خبرنگار همشهری برای گفت‌وگو با دبیر جشن، یا یکی از اعضای هیأت‌مدیره جهت پیگیری نتیجه جلساتی که وعده برگزاری‌اش داده شده بود، به جایی نرسید.

زمان آغاز داوری‌هایی که قرار بود 25 خردادماه آغاز شود، ولی به گفته توحیدی به‌دلیل شرایط اجتماعی پس از انتخابات به تاخیر افتاد، همچنان نامشخص است.

توحیدی 6 تیر در گفت‌وگو با مهر با اشاره به جلسه‌ روز هفتم تیر اعضای هیأت‌مدیره سینما، ابراز امیدواری کرده بود داوری‌ها از هفته‌ جاری آغاز شود؛ هفته‌ای که روزهای پایانی‌اش را پشت سر می‌گذاریم و همچنان خبری از آغاز داوری‌های جشن سینما نیست.

پیش از این از اعلام آمادگی 35 فیلم بلند سینمایی برای حضور در این رویداد سینمایی خبر داده شده بود البته همانطور که سخنگوی هیأت‌مدیره خانه سینما نیز به آن اشاره کرده برخی فیلم‌ها در مراحل مختلف تولید متوقف شده‌اند. ضمن اینکه فراخوان فیلم‌های بلند سینمایی همچنان ادامه دارد.

این همه در حالی است که فرهاد توحیدی بارها تاکید کرده که جشن سیزدهم در همان تاریخ اعلام شده یعنی 27 شهریور ماه برگزار خواهد شد.

جشن سیزدهم قرار است در شمایلی متفاوت از سال گذشته برگزار شود. برپایی جشن دوازدهم در برج میلاد با حضور گسترده مردم، انتقاد برخی سینماگران را در پی داشت.

انتقاد به شیوه برپایی جشن و بی‌نظمی‌های گسترده‌ای که گویا امسال قرار است تکرار نشود. جشن سیزدهم قرار است با بنیه مالی بیشتر و حضور پر‌رنگ‌تر اسپانسرها و صرفا با حضور سینماگران برپا شود.

نمایشگاه توانمندی‌های سینمای ایران نیز امکانی است که برای علاقه‌مندان در نظر گرفته شده است.

برپایی هر چه بهتر جشن سیزدهم، مستلزم آغاز هرچه سریع‌تر داوری‌هاست تا همه چیز در دقیقه 90 و با تعجیل برگزار نشود.

با توجه به اینکه هنوز تکلیف آغاز داوری‌ها مشخص نشده و با توجه به سکوت مسئولان خانه سینما و دبیر جشن و به تعویق افتادن چند باره یا به نتیجه نرسیدن جلساتی که باید در آن تکلیف جشن، مشخص می‌شد، شایعاتی در این خصوص در محافل سینمایی منتشر شده که چندان امیدبخش به‌نظر نمی‌رسند. شاید آغاز داوری‌های جشن سیزدهم، نقطه پایانی بر این شایعات باشد.

کد خبر 85032

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز