ام‌کیو-۸ فایر اسکات ( MQ-۸C Fire Scout معروف به Fire-X) یک هلیکوپتر بدون سرنشین است که توسط نورثروپ گرومن برای استفاده نیروی دریایی ایالات متحده ساخته شده است. این بالگرد قادر به برخاستن و فرود مستقل است.

بالگرد بدون سرنشین  ام‌کیو-۸ فایر اسکات

به گزارش همشهری آنلاین، هلیکوپتر بدون سرنشین ام‌کیو-۸ فایر اسکات برای ارائه خدمات شناسایی، آگاهی موقعیت، پشتیبانی آتش هوایی و پشتیبانی هدف گیری دقیق برای نیروهای زمینی، هوایی و دریایی طراحی شده است. بدنه آن بر اساس بل ۴۰۷ ساخته شده است، در حالی که سیستم های اویونیک و سایر سیستم ها از سیستم های مورد استفاده در این بالگرد توسعه یافته اند. ام‌کیو-۸ فایر اسکات برای اولین بار در اکتبر ۲۰۱۳ پرواز کرد و در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۹ به قابلیت عملیاتی اولیه دست یافت.

آشنایی با بالگرد بدون سرنشین  ام‌کیو-۸ فایر اسکات

پیشینه

در ۳ می ۲۰۱۰، نورثروپ گرومن اعلام کرد که قصد دارد یک هلیکوپتر اصلاح شده بل ۴۰۷ با کنترل های خودران ام‌کیو-۸ را به پرواز درآورد. این پروژه فایر اسکات نام داشت و قابلیت های تامین مجدد محموله های بدون سرنشین را به نیروی دریایی ایالات متحده سرویس می داد. فایر اسکات بدون سرنشین اولین پرواز خود را در میدان آزمایش یوما در آریزونا در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۰ انجام داد. در ۲۳ آوریل ۲۰۱۲، نورثروپ گرومن قراردادی ۲۶۲.۳ میلیون دلاری از نیروی دریایی برای ساخت ام‌کیو-۸ فایر اسکات دریافت کرد. این کار در ابتدا شامل دو بالگرد توسعه یافته و شش بالگرد تولیدی با نرخ پایین بود. از ابتدا نیز مشخص بود نیروی دریایی ام‌کیو-۸ فایر اسکات را برای نیروهای عملیات ویژه دریایی می خواهد. ام‌کیو-۸ فایر اسکات مبتنی بر بل ۴۰۷ دارای استقامت ۱۲ ساعت، برد ۱۵۰ نانومیلی (۱۷۰ مایل؛ ۲۸۰ کیلومتر) و ظرفیت حمل بار حدود ۳۱۸ کیلوگرم (۷۰۱ پوند) است.

آشنایی با بالگرد بدون سرنشین  ام‌کیو-۸ فایر اسکات

ورود به خدمت

اولین ام‌کیو-۸ عملیاتی در دسامبر ۲۰۱۴ به نیروی دریایی ایالات متحده تحویل داده شد. آخرین پرواز توسعه ای آن در ۲۹ آوریل ۲۰۱۵ پس از ۴۵۰ ساعت تکمیل در ۳۲۷ پرواز بود. در آگوست ۲۰۱۵، نورثروپ گرومن استقامت ام‌کیو-۸ را با یک پرواز ۱۱ ساعته نشان داد. در ۲۰ نوامبر ۲۰۱۵، ام‌کیو-۸ یک دوره ارزیابی عملیاتی ۳ هفته ای را برای ارزیابی عملکرد سیستم، استقامت و قابلیت اطمینان هلیکوپتر بدون سرنشین طی ۸۳.۴ ساعت در ۱۱ پرواز تکمیل کرد. تا به امروز، این بالگرد ۷۳۰ ساعت پرواز را در ۴۲۷ پرواز ثبت کرده است.

آشنایی با بالگرد بدون سرنشین  ام‌کیو-۸ فایر اسکات

ام‌کیو-۸ در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۹، ماموریتی را که قادر به انجام آن است، با تغییر تمرکز بر ارائه داده های هدف گیری و نظارت اعلام کرد. در حالی که این هلیکوپتر می تواند ۷ غلاف موشک هدایت شونده APKWS را حمل کند. ام‌کیو-۸ به جای اینکه یک سکوی تسلیحاتی باشد، از رادار استقامت و دوربرد خود برای ارائه قابلیت های هدف گیری پیشرفته استفاده می کند.

تا ژانویه ۲۰۲۳، نیروی دریایی ایالات متحده ۳۸ فروند ام‌کیو-۸ تهیه کرده بود. ۱۰ مورد برای عملیات استفاده می شود در حالی که بقیه در انبار نگهداری می شوند. همه این بالگردها در ساحل غربی نگهداری می شوند و توسط هلیکوپترهای اسکادران رزمی نیروی دریایی با استقلال کامل اداره می شوند.

آشنایی با بالگرد بدون سرنشین  ام‌کیو-۸ فایر اسکات

آخرین بروزرسانی May ۱۲, ۲۰۲۴ - یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر 851288
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    2 1
    یک کانال ارتباط با روسیه برای ما؟