یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹
۱ نفر

اردوغان گفت: حماس با آتش بس موافقت کرد، اما اسرائیل بهانه می‌آورد و آتش بس نمی‌خواهد، زیرا می‌خواهد تمام غزه را اشغال کند. ظلم و کشتار همچنان ادامه دارد.

اردوغان

به گزارش همشهری آنلاین، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در آستانه سفر کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان به آنکارا، به روزنامه کاتیمرینی یونان گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با روش‌های نسل‌کشی که ارائه کرده به سطحی رسیده که هیتلر حسادت می‌کند.

وی افزود: آیا می‌توان به آنچه اسرائیل ماه‌ها بر سر مردم غزه تحمیل کرده نگاه کرد و بمباران بیمارستان‌ها، کشتار کودکان، سرکوب غیرنظامیان و محکوم کردن مردم بی‌گناه به گرسنگی، تشنگی و کمبود دارو توسط اسرائیل به بهانه‌های مختلف را مشروع دانست. هیتلر در گذشته چه کرد و مردم را در اردوگاه‌های کار اجباری کشت.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه گفت: آیا غزه نه تنها پس از ۷ اکتبر، بلکه سال ها قبل از آن به یک زندان روباز تبدیل نشد؟ آیا مردم آنجا برای سالها محکوم به منابع محدود، تقریباً مانند یک اردوگاه کار اجباری نبودند؟ چه کسی مسئول وحشیانه ترین و سیستماتیک ترین کشتار جمعی در غزه پس از ۷ اکتبر است؟ نتانیاهو به سطحی رسیده است که هیتلر را با روش های نسل کشی خود حسادت می کند. ما در مورد اسرائیل صحبت می‌کنیم. آمبولانس‌ها را هدف قرار می‌دهد، به نقاط توزیع غذا حمله می‌کند و کاروان‌های کمک‌رسانی را به آتش می‌کشد.

اردوغان با تاکید بر اینکه آنها در مورد اسرائیل صحبت می‌کنند که آمبولانس‌ها را هدف قرار داده، نقاط توزیع مواد غذایی را هدف قرار داده و به کاروان‌های کمک‌رسانی آتش گشوده است، گفت: حقوق و آزادی مردم غزه به ویژه حق زندگی نقض می‌شود. ما از حقوق آنها دفاع می‌کنیم. ما از صلح دفاع می کنیم. به نقض بی پروای قوانین بین‌المللی و حقوق بشر ادامه می دهد.

اردوغان با تاکید بر اینکه اسرائیل این کار را نه تنها در غزه بلکه در تمام سرزمین های فلسطینی انجام داد، گفت: خانه‌ها و زمین‌های فلسطینی‌ها را برای تروریست‌هایی که آنها را شهرک‌نشین می نامند، گرفت و آنها را در خانه های فلسطینی ها اسکان داد. فلسطینی ها نیز علیه این ظلم و ستم سیستماتیک که در طول سالیان متمادی گسترش یافته است، مبارزه کردند.

او با اشاره به اینکه حماس چیزی نیست جز مردمی که از خانه‌ها، محل کار و زمین‌های تحت اشغال اسرائیل در فلسطین محافظت می‌کنند، گفت: حماس چه می‌خواهد؟ جز پس گرفتن سرزمین‌های فلسطینی اشغال شده توسط اسرائیل و احیای کشورشان در مرزهای ۱۹۶۷، اگر کشور مستقل، مستقل و یکپارچه فلسطین با پایتختی قدس شرقی به رسمیت شناخته شود، آیا نیازی به مقاومت وجود خواهد داشت؟ ارائه راه حل و صلح دائمی و پایدار بر اساس دو کشور، راهی موثر است. می بینید که حماس با آخرین بیانیه خود با آتش بس موافقت کرد، اما اسرائیل بهانه می آورد و نمی خواهد آتش بس را به دلیل تمایل خود به اشغال کل غزه. ظلم و قتل عام ادامه دارد. ما به تلاش خود ادامه می دهیم. کسانی که از اسرائیل حمایت می کنند باید در مورد همه این رویدادها تجدید نظر کنند.

رئیس‌جمهور ترکیه در خصوص روابط ترکیه و یونان گفت: ما تمام تلاش خود را می کنیم تا صلح و آرامش در دو سوی دریای اژه برای همیشه حاکم باشد.

وی افزود: این در دست ما است که روابط دو کشور را تسهیل کنیم. واشنگتن باید سیاست متعادلی را در رابطه با روابط ترکیه و یونان دنبال کند.

اردوغان در خصوص سفر کریاکوس میتسوتاکیس به آنکارا با اشاره به اینکه ترکیه و یونان نه تنها جغرافیای یکسانی دارند، بلکه عناصر مشترکی نیز دارند که بسیاری از آنها بعد تاریخی دارند، گفت: «البته مسائلی وجود دارد که ما درباره آنها یکسان فکر نمی کنیم، اما تعداد آنها زیاد نیست.

اردوغان در پاسخ به این سوال که چرا دیدارهای برنامه ریزی شده او با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به طور ناگهانی به تعویق افتاد و آیا معتقد است که آمریکا باید نقش میانجی در روابط ترکیه و یونان داشته باشد، گفت که سفرش به آمریکا به دلیل ناسازگاری برنامه های دوجانبه به تعویق افتاد و گفت: همانطور که می دانید، ایالات متحده در آستانه انتخابات است و برنامه‌های بایدن شدیدتر شده است. برنامه‌های ما هم در داخل و هم در خارج از کشور شدید است. چنین بازدیدهایی در زمان هایی مناسب برای هر دو طرف انجام می شود.

کد خبر 851296
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • Borzoo NO ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    2 2
    خب جناب اردوغان..یعنی از اعمال هیتــلر در جنگ دوم جهانی و کوره های آدم سوزی راضی هستی ؟؟ خودت که سوتی دادی
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    4 1
    کاملا درست گفته هیتلر به نتانیاهو حسادت می‌کند و سکه به اردوغان که تو دو رویی روی سکه را سفید کرده
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      2 0
      دورو چیه طرف کمش ۴۰ رو داره
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    0 1
    به قول فیلم به وقت شام: منافق