بر اساس گزارش‌های سامانه ۱۳۷ پلاس از اواخر سال گذشته درخواست شهروندان در حوزه امور شهری تغییرات قابل توجهی داشته است.

نظافت شهری

به گزارش همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: نظافت، رفت‌وروب و نگهداشت شهری از وظایف ذاتی شهرداری تهران است. وقتی سخن از ارائه خدمات مدیریت شهری به میان می آید، پیش از هر چیزی موضوع نگهداشت شهری اعم از نظافت معابر و جمع‌آوری زباله‌ها در ذهن شهروندان متبلور می‌شود. چرا که شهر متعلق به شهروندان است و زندگی در محیطی پاک و پاکیزه حق ساکنان شهر است. در این دوره مدیریت شهری یکی از اصلی‌ترین انتقادات بحث نظافت شهر بوده و هست که چندین بار هم اعضای شورای شهر تهران در صحن پارلمان شهری به آن توجه کردند. علاوه‌برآن درخواست شهروندان در این حوزه (نظافت شهری) هم در رأس تماس‌های سامانه ۱۳۷ پلاس قرار داشت. همین موارد بود که سبب شد تا شهرداری تهران موضوع نگهداشت شهر را با جدیت پیگیری کند و تدابیری جدیدی هم در این مورد اتخاذ و عملیاتی شد. در مجموعه تصمیمات گرفته شده منجر به خروج موضوع نظافت شهری از اولویت تماس های مردمی با سامانه ۱۳۷ پلاس شد و امروز شاهد هستیم در مقایسه با اوایل دوره ششم نگهداشت شهر وضعیت بهتر و مطلوبتری پیدا کرده است.

تغییر شیفت رفت‌وروب

نظافت شهر اعم از معابر اصلی، فرعی و حتی محورهای بزرگراهی نیاز به بازنگری جدی داشت. برای تحقق این امر نیاز بود تا طرح تغییر شیفت فعالیت پاکبانان کلید بخورد. طرحی که در نهایت منجر به نظافت مستمر معبر و رضایتمندی شهروندان می‌شد. بر اساس گفته‌های حسین نظری معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران در این طرح ساعت شیفت جدیدی از ۳ بامداد تا ۱۱ صبح تعریف شد تا علاوه بر نظافت عصرگاهی در طول روز هم این کار توسط پاکبانان صورت گیرد. انجام این کار در برخی از مناطق مانند منطقه ۱۶ نتایج قابل قبولی داشت و از اواسط سال گذشته در همه مناطق عملیاتی شد. کاهش تماس های مردم با سامانه ۱۳۷ و نزول آمارهای مربوط به نظافت معابر شهری بیانگر آن است که شهرداری تصمیم درستی در این حوزه گرفته و مدیران شهری امیدوارند تعداد تماس های مردمی به صفر میل کند.

تهران تمیزتر از پاریس

بخشی از نظافت شهری مربوط به جمع‌آوری پسماند است. زباله‌هایی که اگر درست و به‌موقع جمع‌آوری نشوند سبب ایجاد مشکلات زیست‌محیطی و همچنین آلودگی معابر خواهند شد؛ بنابراین مدیریت پسماند شهرداری تهران هم به موضوع ورود کرد و با ایجاد تغییرات در زمان جمع‌آوری زباله‌ها، کاهش تعداد پیمانکاران، اجرای طرح نوماند و همچنین به‌روزرسانی تجهیزات از جمله جاروهای مکانیزه و... گام‌های خوبی برداشت. آن طور که رضا محمدی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در آخرین اظهارنظر خود عنوان کرده: «شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند ۶۵ درصد کاهش داشته است.» پایین آمدن موضوع نظافت شهری از راس تماس‌های سامانه ۱۳۷ پلاس و قرارگرفتن در جایگاه سوم، تاییدی بر حرف‌های مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران است. چرا که او تأکید دارد: «بر اساس آمار و ارقام ثبت شده در سامانه ۱۳۷ وضعیت تهران به لحاظ نظافت از پاریس بهتر است. زیرا در این سامانه شاهد کاهش شکایت‌های مردمی در این حوزه هستیم.»

نظافت شهری در رتبه سوم

سامانه خدمات و فوریت‌های شهری (۱۳۷ پلاس) باهدف بهبود و تسریع و تسهیل خدمات‌رسانی به شهروندان در محلات تهران راه‌اندازی شده است. آمارهای این سامانه در راستای شفاف‌سازی به‌صورت ماهانه روی سامانه شفافیت شهرداری تهران بارگذاری می‌شود. در چند سال گذشته موضوع نظافت معابر جزو اصلی‌ترین مطالبات مردمی بود و بیشترین فراوانی را داشت؛ اما با تصمیمات جدیدی که مدیریت شهری در این حوزه گرفته و طبق آخرین اطلاعات سامانه ۱۳۷ پلاس (اسفند ۱۴۰۲) ثبت درخواست شهروندان در خصوص نظافت معابر کاهش‌یافته است. نظافت شهری پس از سال‌ها پیاپی که اولین شکایت و مطالبه مردم در سامانه ۱۳۷ بود بالاخره به رتبه سوم سقوط کرد و این نشان از رضایت نسبی مردم در این حوزه دارد. همین اعداد و ارقام نشان می‌دهد که مدیران شهری مناطق و نواحی موضوع نظافت معابر و نگهداشت شهر را با جدیت پیگیری کرده‌اند و تعداد تماس ها از ۷۰۰۵ مورد در اسفند سال ۱۴۰۱ به ۵۵۷۱ مورد در سال ۱۴۰۲ رسیده است. همچنین طبق اعداد و آمارها اسفند سال گذشته ۱۴۵ هزار و ۷۸۳ پیام در سامانه ۱۳۷ پلاس ثبت شده است که شهروندان ۲۰۳ هزار و ۴۸۶ تماس تلفنی، ۲۲۸۷۹ تماس اینترنتی و ۴۴۸۹ تماس هم به‌صورت پیامکی و... داشته‌اند. همچنین اعداد این سامانه نشان می‌دهد که کاشت نهال در منزل و باغچه معابر، رکورددار تماس‌ها بوده‌اند.

جزئیات تماس‌ها اسفند ۱۴۰۲

  • بیشترین فراوانی: مناطق ۱، ۲، ۴، ۵ و ۱۵
  • کاشت نهال در منزل: ۲۳۲۸۴
  • کاشت نهال در باغچه: ۱۲۹۵۸
  • نظافت معابر: ۵۵۷۱
  • آلودگی صوتی: ۳۲۰۴
  • جمع‌آوری زباله و ضایعات: ۳۱۲۱
  • لایروبی جوی: ۲۶۸۳
  • سد معبر اصناف در پیاده‌رو: ۲۴۴۹
  • سد معبر دست‌فروشی وانتی‌ها: ۲۳۷۰
  • سد معبر دست‌فروش در پیاده‌رو: ۲۳۳۷
  • جمع‌آوری خاک و نخاله: ۲۱۴۰
کد خبر 851305
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • محمدی IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    کاشت نهال درشهرهای آلوده ازاهم ضروریات است
  • علی IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    0 0
    فضای سبزتهران قابل توسعه است