محمود پوروهاب نویسنده و شاعر معتقد است نمی‌توان جلوی تغییرهای زمانه را گرفت، فضای مجازی اقتضای زندگی امروز است و کارگاه‌های مختلفی در فضای مجازی برگزار می‌شود که کودکان و نوجوانان از سراسر ایران در آن حضور پررنگی دارند.

محمود پوروهاب

همشهری آنلاین: محمود پوروهاب شاعر ادبیات کودک و نوجوان، که به تازگی کتاب شعر «شیشه عطر خدا» از سوی انتشارات کانون را روانه بازار نشر کرده است، درباره وضعیت ادبیات در این حوزه گفت: بیش از ۳۵ سال است که در این عرصه مشغول به کار هستم و آنچه در این سال‌ها دیدم نبود بودجه کافی و امکانات سازمان‌های فرهنگی و هنری که در راستای کودک و نوجوان کار می‌کنند، بوده است. سال به سال بودجه‌های فرهنگی و امکاناتشان ضعیف شده است و امروز نیز حسرت این را می‌خوریم که سال گذشته نسبت به امروز شرایط بهتر بود. فعالیت‌هایی که باید انجام می‌گرفت دیگر انجام نمی‌شود. در حالی‌که انتظار این است که سال به سال اوضاع پررونق‌تر باشد، کتاب‌های بیشتری منتشر شود، تعدد جشنواره‌ها و همایش‌ها را شاهد باشیم که متاسفانه کمرنگ شده است.

او همچنین در ادامه سخنان خود به انتشارات کانون اشاره کرد و افزود: کانون پرورش فکری با حضور آقای علامتی مدیریت بهتری یافته است، چرا که متواضع و صبور هستند و به مشکلات قشرهای مختلف مرتبط با حوزه خود رسیدگی می‌کنند. کانون پرورش فکری مجموعه خوب و انتقادپذیری است که افراد فروتنی درآن مشغول به کار و فعالیت هستند. مشکل اساسی در حوزه فرهنگ این است که باید هزینه بیشتری صرف آن شود و بودجه‌هایی که باید صرف کارهای فرهنگی شوند کم است، در نهایت به دلیل ضعف در بودجه کارهای بزرگی انجام نمی‌شود و این نه تنها کانون بلکه مراکز فرهنگی دیگر را هم در بر می‌گیرد.

نویسنده کتاب «از احد تا احد» با بیان این‌که باید به فرهنگ و اعتلای فرهنگ توجه بیشتری داشت اظهار کرد: ارتقا فرهنگ همراه با هزینه است و نمی‌توان بدون هزینه کاری انجام داد. کانون پرورش فکری نسبت به سال‌های گذشته در امر نشر کتاب فعالیت‌های خوبی انجام داده است و آثار متنوعی چاپ شده است. با حضور تیم جدید کارها سرعت یافته است و امیدوارم در سال‌های آینده کانون در حوزه شعر،ادبیات و کتاب‌های علمی فعالیت‌های گسترده‌تری داشته باشد.

فضای مجازی نافی کتاب کاغذی نیست

پوروهاب گفت: وقتی زمینه‌های فرهنگی و برگزاری امور فرهنگی کمرنگ شود و کتاب‌های خوب چاپ نشوند، گرایش به سمت فضای مجازی بیشتر می‌شود. از سوی دیگر نمی‌توان جلوی تغییرهای زمانه را گرفت، فضای مجازی اقتضای زندگی امروز است. کارگاه‌های مختلفی در فضای مجازی برگزار می‌شود و کودکان و نوجوانان نیز از سراسر ایران در این حوزه حضور پررنگی دارند. این در حالیست که در گذشته به دلیل نبود امکانات بسیاری از استعدادها در روستاها و شهرهای کوچک دیده نمی‌شدند اما فضای مجازی امروز به کمک آمده است و اگر سازمان یافته باشد، می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. فضای مجازی و کتاب‌های الکترونیکی نافی کتاب کاغذی نیست و هنوز هم افراد زیادی هستند که کتابخوان هستند و باید به شکل فیزیکی از آن استفاده کنند.

این شاعر ادبیات کودک و نوجوان با بیان این‌که سرانه مطالعه ما پیش از فضای مجازی نیز همین بوده است، تاکید کرد: در دهه ۶۰ و ۷۰ نیز از سرانه پایین مطالعه سخن می‌گفتند و وضعیت بهتر از امروز نبوده است. اما امروز فضا بازتر است و بچه‌ها در کتابخانه‌ها حضور فعالی دارند. در کتابخانه‌های کانون علاقه‌مندان کودک و نوجوان بسیارند. از سوی دیگر قرار نیست همه کتابخوان باشند. البته بخشی از این به فرهنگسازی برمی‌گردد. به‌طور مثال در مدارس کتابخانه بسیار کم است و اگر هم باشد کتاب‌هایی که بدرد بچه‌ها بخورد در آن دیده نمی‌شود. از سوی دیگر حجم درس‌ها زیاد است و اشکالی ندارد که بچه‌ها در زمان مدرسه کتاب‌های غیردرسی را نیز مطالعه کنند. خود آموزش و پرورش باید راهکارهایی از این دست داشته باشد.

نویسنده کتاب «آن روز، آن اتفاق» با ارائه راهکاری گفت: وزارت فرهنگ می‌تواند برای همه دانش‌آموزان بن کتاب در نظر بگیرد و برای آن‌ها احترام قائل شود. وقتی بچه‌ای ببیند که در کشور به او احترام می‌گذارند، احساس تشخص می‌کند، ضمن این‌که با این بن می‌تواند کتاب‌های مورد علاقه‌اش را خریداری کند و از این طریق می‌توان بچه‌ها را کتابخوان و تشویق به مطالعه کرد.

پوروهاب در پایان سخنان خود به کتاب‌های تازه خود نیز اشاره کرد و توضیح داد: کتاب آخر من «شیشه عطر خدا» شعر نوجوان است و یک‌ماهی است که از سوی انتشارات کانون روانه بازار نشر شده است. تعدادی از آثارم از سوی نشر به نشر تجدید چاپ شده‌اند و چند کتاب هم در حال مذاکره با ناشران دارم. یک کتاب نیز به شکل گروهی انجام دادیم برای بچه‌های فلسطین و آنچه که من نوشته‌ام با عنوان «او که رفت» از سوی انتشارات مدرسه منتشر می‌شود. یک مجموعه شعر کودک هم دارم که از سوی انتشارات مهرسا در نمایشگاه بین‌المللی دیده خواهد شد.

سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این نمایشگاه با آثار خود حضور دارد.

کد خبر 851311
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha