تارنمای شبکه خبری «اسکای نیوز» نوشت: روسیه در حالی که نیروهای بدون سلاح کی‌یف که در انتظار تسلیحات غربی هستند، به چالش کشیده، جبهه بزرگی را در جنگ با اوکراین بازگشوده است.

روسیه و اوکراین

به گزارش همشهری‌آنلاین، این شبکه خبری روز یکشنبه گزارش داد: در حالی که اوکراین به دلیل کمبود تسلیحات متحدان غربی خود تضعیف شده است، نیروهای روسیه در تلاش برای فتح شهر کلیدی «خارکف» هستند.

طبق این گزارش، نبردهای شدید تا آخر هفته [به وقت محلی] در امتداد نوار ۴۵ مایلی مرزی در منطقه خارکف ادامه داشته است.

در همین حال وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای نظامی این کشور در حملات جمعه و شنبه پنج روستای مرزی در منطقه خارکف اوکراین را تصرف کردند.

موضوعی که جدیت و سختی چالش کی‌یف را نشان می‌دهد این است که اوکراین در حال اعزام نیروهای ذخیره برای کمک به دفع حمله روسیه است و یک فرمانده ارشد برای رهبری این تلاش منصوب شده است.

شبکه خبری «اسکای نیوز» افزود: زمان حمله [به خارکف] نمی‌توانست برای کی‌یف بدتر از این باشد و به احتمال زیاد به همین دلیل روسیه تصمیم به اقدام گرفت.

بر اساس این گزارش، نیروهای روسی در حال حاضر به آرامی در منطقه شرقی «دونباس» که مرکز اصلی جنگ است پیشروی می‌کنند و به شهر «چاسیو یار» نزدیک می‌شوند.

اسکای نیوز نوشت: اگر این دژ اوکراینی سقوط کند، به نیروهای روسیه موقعیت برتری می‌دهد تا راحت‌تر به سایر نقاط دونباس حمله کنند و شهرهای مهمی از جمله «کراماتورسک» را در معرض خطر قرار دهند.

این گزارش می‌افزاید: با تشدید حملات در جهت خارکف، روسیه می‌تواند فرماندهان اوکراینی را وادار کند که منابع خود را از شرق به شمال شرق سوق دهند و خط دفاعی خود را در دونباس که در حال حاضر تحت فشار زیادی قرار دارد، تضعیف کنند.

موضوعی که شرایط را حتی بحرانی‌تر می‌کند، تاخیر در تحویل تسلیحات و مهمات اضافی از متحدان غربی به خط مقدم است که نیروهای اوکراینی را بی پناه کرده است.

«اسکای نیوز» خاطرنشان می‌کند که ایالات متحده که با اختلاف مهمترین کمک‌کننده نظامی کی‌یف است، ۶ ماه طول کشید تا بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری را تصویب کند. سرانجام این بسته در آوریل (فروردین/اردیبهشت) توسط کنگره آمریکا تصویب شد و منابع در حال رسیدن به اوکراین هستند.

با این حال در طول دوره بلاتکلیفی [تصویب کمک نظامی واشنگتن به کی‌یف]، انگلیس و سایر شرکای اروپایی اوکراین نتوانستند کمبود [کمک‌های] ایالات متحده را جبران کنند، به دلیل اینکه ارتش آنها ذخایر کافی ندارد و افزایش تولید مهمات جدید نیز زمان زیادی می‌برد.

در مقابل، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه، کل اقتصاد خود را از همان روز اول [جنگ با اوکراین] در شرایط جنگی قرار داد و خطوط تولید روسیه برخلاف تحریم‌های غرب، منابع جدیدی را ارائه می‌کنند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

کد خبر 851330
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • حامد IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    3 6
    احتمالا به همین دلیل امروز دلار و ارز کاهش شد
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    45 6
    خدایا خودت منجی رو برسون تا بنده های کم عقلت دنیا رو با جنگ‌ نابود نکردن، واقعا آدم میمونه چی بگه، آخه چرا زلنسکی باید با تحریک آمریکا با همسایه خودش سر عضویت در ناتو دربیافته در حالی که قبلا توافق شده ناتو گسترش پیدا نکنه!
  • ناشناس IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    12 13
    اوکراین قبل از جنگ با کمبود مرد مواجه بود با شروع جنگ این موضوع تشدید شده .روسیه نه تنها به بزرگترین هدف بلکه به ضعیف ترین هدف حمله کرده .
    • میثم IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
      17 7
      روسیه داره با نصف دنیا می‌جنگه، اکراین ضعیف نیست
  • محمدی IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    12 7
    امریکا و اروپا تا اوکراین را نابود نکنند دست بردار نیستند . روسیه هم بهانه است
  • علی IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    55 13
    به امیدپیروزی اقای ولادیمیرپوتین،کاش زلنسکی ضعیف وجیره خوارراهم دستگیرکنند.
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    8 3
    بهترین مشغولیت برای روسیه ایجاد شده. حالا حالا ادامه خواهد داشت.
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳
    11 16
    انشاالله محو روسیه
  • ناشناس IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
    0 0
    غرب لیس ها اینقدر از کیف و غرب حمایت نکنید چون دارید از شیاطین انگلیس و آمریکا و رژیم صهیونیستی جانبداری می کنید بفهمید بفهمید بفهمید .