سروکله نات‌کوین و استیکرها و ربات‌های آن، در پلتفرم‌های غیرمتمرکز مثل getgems آفتابی شده است و در یکسری از صرافی‌های دیگر، معاملات پیش‌فروش نات‌کوین استارت خورده اما نه در صرافی‌ها اسم‌ورسم‌دار!

تون کوین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرارو، نات‌کوین آخرین اقدام پاول دوروف و تلگرام در حوزه رمزارز است که رسما از هشت ماه قبل جمعیت قابل توجهی را در ایران و سراسر دنیا سر کار گذاشته است. آنطور که تیم پشتیبانی ادعا می‌کند، حدود ۳۵ میلیون نفر از نسخه ۲۰۲۴ نات کوین استقبال کردند و تا روزی که امکان استخراج وجود داشته، روزانه هفت میلیون نفر با فشردن انگشت روی شکلک سکه زردرنگ نات‌کوین، سودای کسب ثروت و پولدارشدن در سر داشتند. با وجود هشت ماه از معرفی نات‌کوین، کسی از آینده آن خبر ندارد، اما قرائن و شواهد از فهرست شدن پروژه پاول دوروف در صرافی‌های معروف حکایت دارد و احتمالا به‌همین خاطر هنوز اخبار و حواشی مربوط به این ماجرا مورد توجه افکار عمومی قرار می‌گیرد.

نات‌کوین از کجا آمد؟
نات‌کوین بخشی از پروژه قدیمی تلگرام در بازار کریپتو محسوب می‌شود؛ تون‌کوین. اسم نات‌کوین هم دقیقا از همین ارز دیجیتال گرفته شده. تیم مدیریتی تلگرام اواخر سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت بلاکچین اولیه و اختصاصی خودش یعنی TONCOIN را راه‌اندازی کند. کلمه‌ای که از Telegram Open Network گرفته شده است. مجموعه اوپن بیلدرز که زیر مجموعه بنیاد تون به‌حساب می‌آید از اواسط آبان سال قبل داستان تمام‌نشدنی تون‌کوین را راه انداخت و بعد تقریبا هشت ماه همچنان اسم نات‌کوین به گوش می‌خورد.

نات‌کوین چیست؟
نات‌کوین یکجور بازی، اپلیکیشن یا به‌اصطلاح دقیق‌تر ربات تلگرامی است. در این برنامه به بازیکن اجازه داده می‌شود با لمس شکلک سکه، کاری شبیه استخراج انجام شود. در حال حاضر نات‌کوین چیزی بیش از دارایی درون‌برنامه به‌حساب نمی‌آید و به‌شکل رسمی و فراگیر قابلیت خرید و فروش آن فراهم نشده است.
نات‌کوین چطور معروف شد؟
نات کوین با اینکه اساسا در دسته بازی‌های P۲E یعنی بازی‌هایی که ارز دیجیتال ارائه می‌دهند، قرار می‌گیرد، ارزش و اعتبار چندانی ندارد. با همه این حرف‌ها در اولین ماهی که اسم نات‌کوین روی زبان‌ها افتاد، بیش از ۵۰۰ هزار کاربر سراغش رفتند. اولین نسخه از این بازی، با استقبال تقریبا ۸۰۰ هزار نفری روبرو شد و آنطور که تیم پشتیبانی نات‌کوین ادعا می‌کند بعد رونمایی از نسخه ۲۰۲۴، حدود ۳۵ میلیون نفر جدید از آن استقبال کردند و هر روز تعداد بازیکن‌های مختلف در این اپلیکیشن به حدود هفت میلیون نفر می‌رسد. تعجب کردید؟

چه کسی نات‌کوین را تبلیغ کرد؟
نات‌کوین تا الان با استقبال و واکنش چهره‌های معروف زیادی روبرو نشده و اساسا هیچ سلبریتی سرشناسی آن را تبلیغ نکرده است. پاول دوروف، اما به‌عنوان مالک تلگرام در کانال شخصی خودش، ترکیب مورد علاقه ساخت و برای تشویق کاربران به انجام بازی، طرح جدیدی ایجاد کرد. ماجرای ارسال نات‌کوین به حساب دوروف طوری است که هر کاربر با ارسال نات‌کوین به مالک تلگرام، دوبرابر ارزش اهدایی را به عنوان پاداش دریافت می‌کند.

نات‌کوین در بازار ارز دیجیتال چه جایگاهی دارد؟
نات‌کوین بعد هشت ماه از آغاز ماجراجویی، در هیچکدام از صرافی‌های اسم‌ورسم‌دار از جمله بایننس‌کوین، کوین‌بیس، جمینی و ... فهرست نشده است. با این حال در پلتفرم‌های غیرمتمرکز مثل getgems ردپای نات‌کوین و استیکرها و ربات‌های آن به‌چشم می‌خورد و در یکسری از صرافی‌های دیگر، فقط معاملات پیش‌فروش آن استارت خورده است. نکته بامزه ماجرا هم می‌تواند شعار نات‌کوین باشد؛ Notcoin is probably nothing. یعنی چی؟ یعنی نات‌کوین احتمالا هیچی نیست! نات‌کوین سایت اختصاصی ندارد و همه اخبار و حواشی آن به شکل معناداری از راه حساب کاربری تون‌کوین در توییتر و خود سایت بنیاد تون منتقل می‌شود.

نات‌کوین از کجا آب می‌خورد؟
نات‌کوین به شکل مستقیم روی ذهن مخاطب کار می‌کند. ایجاد درگیری ذهنی، احتمالا رمز موفقیت نسبی بنیاد تون در جذب مخاطب برای پروژه جدید است و قرائن و شواهد و آمار مخاطبان هم می‌تواند از رضایت آن‌ها حکایت داشته باشد. فراموش نکنید تا همین چند ماه پیش در مهمانی‌ها، مترو، کلاس درس و ... مردم با احتمال اینکه نات کوین پروژه موفقی باشد، اقدام به استخراج سکه می‌کردند تا شاید روزی ارزش پیدا کند.

پایان استخراج نات‌کوین
استخراج نات‌کوین روز اول آوریل ۲۰۲۴ که مصادف است با ۱۳ فروردین، به‌شکل رسمی تمام شد و از همان موقع کاربرانی که انگشتی برایشان نمانده، بی‌صبرانه منتظر راه‌اندازی NOT و اضافه شدن آن در صرافی‌های گردن‌کلفت و معروف هستند. دقیقا همان موقع شوک بزرگی به ماینرها وارد شد. درج عبارت "هر آغازی یک پایانی دارد" به‌عنوان یک پیام رمزآلود بخش قابل توجهی از استخراج کننده‌ها را به شوک فرو برد.

نات‌کوین فروشی است؟
نات‌کوین مثل رمزارزهای معروف بازار کریپتو قابلیت خریدوفروش ندارد، اما همانطور که گفتیم در یکسری از پلتفرم‌های غیرمتمرکز فهرست شده و با یکسری راهکارها امکان ردوبدل کردن آن وجود دارد. در همان اپلیکیشن نات‌کوین، کاربر به پلتفرم غیرمتمرکز Getgems.io وصل می‌شود و با استفاده از گزینه ترید، نقل‌وانتقال صورت می‌گیرد. البته در این روش ابتدا نات‌کوین به NFT تبدیل می‌شود و تازه بعد این مرحله امکان فروش وجود خواهد داشت. روش دوم نیز توسل به پیش‌فروش است. مثلا در صرافی بای‌بیت امکان پیش‌فروش فراهم شده و کاربر می‌تواند با تعیین قیمت، احتمالا از شر نات‌کوین‌های موجود در کیف پول خلاص شود.

خلف وعده تلگرام درباره نات‌کوین
نات‌کوین قرار بود اوایل اردیبهشت امسال در صرافی‌های معروف فهرست شود، اما از روز ۲۰ آوریل تا الان حدود سه هفته می‌گذرد و همچنان خبری از این وعده نشده است. تیم پشتیبانی نات‌کوین با اشاره به موعود هاوینگ چهارم بیت‌کوین در این روز، از اضافه شدن نات‌کوین به صرافی‌ها خبر داد، اما فعلا فقط یک صفحه خالی از نات‌کوین در بایننس و بقیه صرافی‌ها معروف به‌چشم می‌خورد.

نات‌کوین به کجا می‌رسد؟
نات‌کوین یکی از پدیده‌های ماه‌های اخیر کریپتو به‌حساب می‌آید که بعد هشت ماه همچنان آینده نامعلومی دارد. بسیاری از تحلیلگران بازار ارز دیجیتال فهرست شدن نات‌کوین در صرافی‌ها معروف را قطعی می‌دانند، اما هیچکس به شکل رسمی و دقیق از آینده نات‌کوین و خوابی که تیم پشتیبانی برای آن دیده، خبر ندارد. کسی نمی‌تواند با قاطعیت درباره آینده نات‌کوین صحبت کند، اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد می‌شود به آینده نات‌کوین مثل پروژه‌های دیگری مثل استپن نگاه کرد. همان رمزارزی که با هیبت نات‌کوین اسم و رسم پیدا کرد و نهایتا به‌عنوان یک میم‌کوین ارزانقیمت به جمع تقریبا ۳۰ هزارتایی رمزارزها ملحق شد.

کد خبر 851334

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha